Wie is me ms voorgegaan, op een gewone xantia de veerbollen monteren van een hydractief. ? ben zeer benieuwd. Ik vraag dit, omdat de veerbollen met 3 puntjes rondom de vulnippel aangeven dat het hydractief bollen zijn, en die hebben een ‘‘beter’’ membraan? volgens zeggen, maar de vraag is of de bollen , inderdaad een andere veerkarakter hebben?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Bollen met 3 putjes zijn bollen met een “multicouche” membraan. Dat zegt nog niks over of ze hydractief zijn of niet.
Als je veerbollen bedoeld: Als je de veerbollen voor een hydractief model ( zowel Xantia als XM) monteert op een niet hydractief model dan heb je alleen sportvering, d.w.z. stugge vering.
Omgekeerd: Als je non-hydractief veerbollen monteert op een hydractief XM of Xantia dan heb je een vering die soepeler is dan met “comfort-bollen”, ik persoonlijk vind dat gevaarlijk.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dus…
gewoon de bollen monteren die passen (horen) bij de auto en niet experimenteren. Mijn DS heeft al 20 jaar IFHS bollen die nog steeds goed zijn. Mijn GS heeft IFHS bollen van 2008 die nog steeds goed zijn. Mijn C5 uit 2008 heeft de fabrieksbollen nog en zie zijn ook nog steeds goed.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ok, dus het hoeft niet perse een hydractief bol te zijn, die drie puntjes geven een ander soort membraam aan. Danke voor deze info, ik zal eens rondkijken of ergens 2 van de dingen liggen , dan ga ik daar eens mee rijden, maar eerst een rondneuzen of ik meer info kan krijgen zoals boring vd bol. Ik heb vanavond de ifhs voorbollen vervangen door de originele citro bollen, wat een verschil zeg, ouderwets zweven en echt beter dan de ifhs. ( mijn gevoel, iemand anders kan iets anders vinden, ook goed.) overigens zijn de voorbollen gevuld met 65 ipv 55 bar, dat zal ook wel schelen denk ik.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Nouja, ms. hebben jullie het allang gezien, maar soms kom je iets tegen. https://www.youtube.com/watch?v=umnd9BWlL1U Of het ei van C. of gewoon stom?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Inmiddels zitten er voor dus op, de originele bollen de 96178589 met 65 bar, en achter de 96236029 met ca 48 bar. dempers niet gewijzigd, en niks opgeboord. Rijdt echt formidabel, niet doorslaan, en een soepele comfortabel kont beweging bij wegrijden. er liggen nu zgn M bollen klaar, die zijn oud, maar hebben nog ca 62 bar in huis, en een multi layer membraam. die gaan er binnenkort op ( ter test en bevinding) deze hebben 450 cc en zouden volgens bartjes nog soepeler moeten veren. Deze zijn dus voor de vóórzijde. We gaan het zien, maar vooralsnog is origineel volgens onze huidige ervaring echt mijlenver beter dan ifhs.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Zie mijn volgende post.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Even voor mijn beeld een vraag: ik heb ooit gelezen dat IFHS de originele bollen leverde/levert. Maar nu lees ik in berichten dat originele bollen veel beter zijn. Van wie komen die originele bollen dan ? Ik ga er vanuit dat Stellantis-PSA wel andere zorgen/doelen heeft dan fijne veerbollen fabrieken voor de Hydropneumatique
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
OEM is geen IFHS.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Oke. Wie heeft dan OEM verse bollen? De dealer niet.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan zou je verder moeten zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Merci, de beste. Ga ik doen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Voor een LHM auto zijn er al jaren geen originele of OEM bollen meer.
Citroen had een eigen “bollenfabriek” in Caen als ik het me goed herinner en een fabriek voor hydraulische componenten in Asnieres.
Die fabriek in Asnieres was na 2000 al ten dode opgeschreven, want de LDS componenten waren al “uitbesteed” en is rond 2008 gesloten.
Toen de “bollenfabriek” in Caen omgebouwd is voor de productie van aandrijfassen en componenten voor de wielophanging ( 5 jaar geleden) sloot Citroen een contract met IFHS voor de levering van bollen aan PSA, inclusief de “multicouche” bollen en het gebruik van het speciale membraan materiaal dat Citroen hiervoor met BASF ( als ik heb goed onthouden heb) heeft ontwikkeld.
Of de “standaard” IFHS bollen minder goed zijn dan de originele Citroen ? Ik heb geen slechte ervaringen met IFHS bollen, en ik denk dat “veergedrag” subjectief is. Maar wat wel heel belangrijk is : Geen oude bollen vergelijken met “nieuwe” of “vernieuwde” bollen, want als je druk verliest dan veren ze “harder”.
In Spanje produceert Lizarte ook veerbollen voor de aftermarket. Monroe heeft ze ook, en zo tegenwoordig nog enkele andere merken, maar ik denk dat die of uit Belgie ( IFHS) of uit Spanje ( Lizarte) komen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het “probleem” is dat IFHS veel minder verschillende bollen maakt/levert dan Citroëns eigen fabriek. Ze leveren bv bollen voor een cx, of een cx break, terwijl Citroën zelf veel meer verschillende bollen maakte voor de diverse modellen en type binnen een reeks. Bollen voor de cx 20, voor de GTI, de turbo, de diesel: allemaal met een eigen demping. IFHS levert een generieke bol. Klaar. IFHS levert dus feitelijk een vervangend onderdeel waarmee je boel rijdend kunt houden. Meer is het niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
N.a.v. het defect raken van mijn bollen achter , deze waren ifhs , kreeg ik uit oude magazijn voorraad een setje originele bollen aangereikt, en die zijn in mijn beleving ( of je na 43 jaar ervaring nog van subjectief kunt spreken mag je zelf invullen)zooveel beter , dat ik meteen ben gaan zoeken naar een setje origineel voor ook de vóórzijde. En inderdaad , deze vind je niet zomaar, maar de zoektocht was absoluut de moeite waard. Natuurlijk gun ik iedereen de lol dat ie verschrikkelijk tevreden is met ifhs , maar voor mij niet meer. Zeker, we hebben met heel veel auto’s veel plezier gehad met ifhs, dat is ook waar, maar dat is voor ons vanaf heden historie. Voor mij alleen nog origineel. Als je eerst gaat zoeken welke bollen er op je wagen horen, dan is het interweb een prima uigangspunt, dan is er ruim aanbod . Je moet natuurlijk wel vertrouwd kopen, of zelfs bij iemand die kan testen of er nog wat onder de kurk zit, en de bol niet al dood is.
Als je blij bent met je ifhs, dan kun je ook gewoon durchfahren en mijn verhaal als kennisgeving aannemen. Je hoeft niet over naar origineel, zo was het e.e.a. niet bedoeld, ik wilde mijn ervaring gaarne delen , o.a. voor de lol.
Als mijn ifhs niet bij het vullen was gesneuveld dan reed ik er w.s. gewoon op door, zonder omhaal.
De reactie van hr. Waterman is ook ter zake doende; met een ifhs kun je in elk geval blijven rijden.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Vanavond de Multicouche? bollen voor erop gemonteerd. nr 96222864. Deze zijn al best oud, en hebben nog de originele vulling. Heb er even mee gereden, en zal binnenkort een verslag doen. Volgens mij doen ze wat ze moeten doen.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud