Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Niet helemaal praktijk wat je verwacht. Want het zijn inmiddels oude auto’s die we hebben.
Als je bijvoorbeeld een Ford of Renault of wat-dan-ook hebt uit 1920 heb je ook geen originele onderdelen meer. Lang niet meer, zoals ook vanaf 196x werd het daar al minder. Voor ieder dingetje moet je naar de koperslager, de olieboer, de vriend met vakmanschap. Omdat de product ondersteuning gestopt is, NOS op is en er geen winstgevende handel meer inzit. De technische kennis (monteurs, experts, professioneel opgeleiden) veroudert en dan gaat het letterlijk dood.
Dat is nu met onze (recentere) klassieke auto’s ook aan het gebeuren. Ik baal daar ook van maar zo gaat het, vrees ik.
Maar… voorlopig gaat het nog, toch.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Het meest indrukwekkende dat ik mee gemaakt heb met imitatie onderdelen was met mijn HY. Ik reed smorgens vroeg van de oprit af en ik hoor onder de auto een tok en toen een schurend / schrapend geluid. Ik twijfelde, toch maar even stoppen en onder de auto gekeken, lag mn stuurarm aan wielzijde op straat!!!!
Stuurkogel net onder de moer afgebroken, moer met stuk van de bout lag nog op het fuseestuk…Ik dank nog steeds dat engeltje op mijn schouder dat dit niet tijdens het rijden is gebeurd.
Ik gebruik zoveel mogelijk nos of 2e hands of delen waar ik heel goede verhalen mbt kwaliteit over hoor.
Meestal gaat het goed zullen we maar zeggen, ik vind t best scary allemaal.
Gr Joris
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Reeds in de jaren 80 ging het fout. Traction avant stuurkogels werden nagemaaakt. Er waren 2 soorten ,goede van 60 gld. en andere van 30 gld. De andere waren op een draaibank gemaakt uit stafmatewriaal en braken bij gebruik. De goede waren in vorm gesmeed en daarna nabewerkt. Deze waren goed tot in de eeuwigheid.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Dat verklaart het idd. Kerfwerking bij de draad.
Dank.
waterman schreef:...alles is te koop maar soms is het zoooooo vreselijk slecht… met de 164 ben ik daar een paar keer tegen aangelopen. Buitengewoon irritant. Het verziekt je wagen gewoon als rubbers van rukkwaliteit zijn…
Helemaal mee eens. Het verziekt ook zeker het plezier om er met de oude dame lekker vaak op uit te trekken. Het speelt ook voor de DS in ieder geval al jaren dat er veel te veel rommel op de markt is terechtgekomen. Vooral onderdelen die rubber compounds bevatten vallen erg op dat dit heel vaak een slechte kwaliteit rubber bevat.
Inmiddels check ik via alle kanalen driedubbel en dwars waar ik het beste een bepaalt onderdeel op dat moment kan bestellen.
Neemt niet weg dat we eigenlijk ons plezier niet moeten laten verzieken en dan sleutel ik na 3000 kilometertjes maar weer een nieuwe lekzak onder de achterste veercilinder, je wilt gewoon van het al het overige leuks blijven genieten. Immers veel moderne opvolgers zijn tegenwoordig nog velen malen slechter van kwaliteit en dat vooral in de ruimste zin des woords.
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goddess’71 schreef:Immers veel moderne opvolgers zijn tegenwoordig nog velen malen slechter van kwaliteit en dat vooral in de ruimste zin des woords.
Ik ben dat niet helemaal met je eens. Ja, moderne auto’s gaan ook stuk en ja, en spelen best wat dingen, maar om te zeggen dat de kwaliteit daardoor vele malen slechter is ga je wat te kort door de bocht. maar dat is een hele andere discussie
Evengoed, een lekzak die na 3000 km weer stuk is, dat vind ik echt onacceptabel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zuigers en bussen die na 4000 km in elkaar lopen getuigen ook niet van een bijzondere kwaliteit…
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarbij is dat gebeurd??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Poeh…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Zuigers en bussen die na 4000 km in elkaar lopen getuigen ook niet van een bijzondere kwaliteit…
Als dat echt door de kwaliteit van de zuigers en bussen komt is dat kwalijk ja. Maar er zijn zo veel mogelijke oorzaken bij dit soort schades dat het best lastig is om echt vast te stellen dat het door die zuigers en bussen komt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is er bij DS zuigers en bussen ook al kwaliteitsverschillen gebleken? Wat niet wat wel.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Ja, en dan is er weer een reden om dit topic naar boven te halen..
Aan het einde van de rit van Kiel naar Keulen tijdens de Raid Arctique bleek mijn remaccu behoorlijk te lekken op de wartels. ‘s ochtends maar even snel repareren, ik had alleen geen middelen om de rubbers eruit te peuteren, dus Egbert maar even gevraagd.
Uitendelijk bleek dat het rubber compleet hard was geworden en afbrokkelde / scheurde. Knap irritant, hoe moeilijk is het om rubbers te maken van goede kwaliteit? (Ja, het was een rubber voor een groen systeem). Ik heb ze gemonteerd na de revisie van m’n blok, dus dat moet in 2022 zijn geweest. Ik denk dat ik deze rubbers gekocht heb op een Citromobile / Citro Classica stand bij een handelaar ergens een keer.. Maar waar precies heb ik natuurlijk niet onthouden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als je rubber hard geworden is dan is dat in mijn visie geen kwaliteits probleem van het rubber maar een verkeerd rubber.
Ofwel heeft de handelaar je een LHS rubber verkocht, ofwel weet de handelaar echte niet wat een LHM rubber is en heeft hij gewoon “rubbertjes” van een slang gesneden zonder zich te bekommeren. Het is echt heel zeldzaam dat een LHM rubber hard wordt.
Slechte kwaliteit LHM rubbers en dat geldt in het algemeen voor LHM materiaal wordt “zacht” en/of zwelt op door contact met LHM. LHM heeft een heel grote viscositeits index maar daarvoor moet je aan de minerale basis olie wel wat toevoegen, en die toevoegingen maken dat LHM slechte kwaliteit kunstrubber aantast. Dat is een probleem met de lekzakken.
Die kunstrubber is in het algemeen NBR, Nytril Butadieen Rubber. Maar niet alle NBR is NBR want het productieproces heeft heel grote invloed op de kwaliteit, dus je kunt inderdaad “slechte kwaliteit” NBR maken. Werkt misschien wel voor koud water, maar niet voor LHM.
Mijn conclusie: Ik koop LHM spullen bij mensen die al jaren LHM spullen verkopen, die hebben nog een naam te verliezen en weten waar ze goede producten kunnen kopen of laten maken. En speciaal voor de rubbers op de 6.35 mm leidingen is er voor mij geen compromis mogelijk, ik neem de beste, want als die gaan lekken dan sta je snel stil.
To err is human, not to err is divine.
Helder. Ik heb onlangs overigens nog een setje rubbers gekocht van een bekende specialist, ik verwacht dat die rubbers wel van goede kwaliteit zijn, mede ook door jouw genoemde argumenten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!