Veel plezier met de C4GP !
To err is human, not to err is divine.
Hallo,
Eerste auto was een citroen 2cv6.
Rij nu Berlingo uit 2016, 1,6 VTi motor 120 pk. distributieketting. 70.000km
Ervaringen: (afgezien van dat motor sloom doet; geeft niet, ben zelf ook rustig)
* na elk kort ritje blijft ventilator lang draaien; kan warmte niet kwijt?
* een keer alarm signaal olietekort/ bijvullen. Rij al 40 jaar auto; heb nog nooit eerder olie hoeven bijvullen.
* laatst; na start sloeg motor meteen af. Wegenwacht kon oorzaak niet vinden. Garage; diverse storingen in motor klephoogtesysteem etc. Geen verklaring van hen van hoe dat kan komen. Geen perspectief voor de toekomst; blijft dit een probleem ? De garage waar ik de auto had gekocht dacht aanvankelijk; benzinepomp foutje. Dat was het dus niet. Heb later die garage geinformeerd over de kwaal; daarop geen reactie meer gekregen.
* sinds reparatie geen startprobleem meer. Maar alsof hij nu anders is afgesteld / feller rijdt.
Zit, als niet technicus met de vraag; is dit probleem motor ? Onbetrouwbaar ? Zie de site van BJG diagnostics specifiek over dit type motor.
Want wil gaan toeren door heel Europa. Dan wil ik hem kwijt.
Niet-citroen garage; wil hem niet inruilen; onbetrouwbare motor. 3 citroen garages willen hem wel opkopen.
Ben al wel gehecht aan de ruimte. Wat dan ? Een met 1,2 of 1,4 pure tech motor ?? Of een opel combo, of ford Tourneo courier ??
Je moet helaas veel precies zijn met de storingen want alleen “kleplichthoogtesysteem” dat zegt veel te weinig.
Als je ventilator meer dan 1 minuut op volle snelheid blijft draaien ( dat hoor je goed loeien) na een korte rit dan is meestal je motor in “noodloop” gegaan, d.w.z. met een fout, vrijwel altijd het motor controlelampje aan en je hebt het gevoel geen vermogen te hebben. Als hij gewoon 30 seconden blijft draaien is er niks aan de hand.
Over dat vermogen: Een Berlingo 1.6 vti weegt 1600 km met bestuurder, dat wil zeggen dat als je redelijk vlot wil rijden je hem zeker boven de 4000 tpm moet houden, want daaronder rijdt hij wel erg rustig, maar dat gaat goed.
Je zegt “ketting 70.000” maar hoeveel km heeft de motor al ? Rammelt de motor bij een koude start ? Welke motorolie is er gebruikt ?
Zo’n motor heeft niet het eeuwige leven maar dat wil niet zeggen dat ze zo snel al verslijten, en dat hangt ook erg van het gebruik af: Als je voorgangers er vooral veel snelle snelwegkilometers mee gemaakt hebben ( 130 km in het buitenland en volgas de hellingen op etc) dan wordt de motor behoorlijk zwaar belast.
Alle “moderne” motoren verbruiken weer olie: Z’on VTI wel tot 1 liter op 2000 km. Waarom? We willen motoren die zuiniger zijn met minder inwendige wrijving, dan wordt er gekozen voor een zuigerveerconstructie die minder goed afdicht. Het gevolg: Olieverbruik. Wen er maar aan en welkom bij de club van oliebijvullers.
Ik zou hem maar een bij een Citroen specialist laten “uitlezen” die begrijpt wat de fouten zeggen, want met een algemene tool en zonder kennis van de motor kom je met een VTI nergens. Het is GEEN THP, dus de vervuiling van het inlaatkanaal en kleppen is zeer onwaarschijnlijk. Maar: Je hebt wel een lichthoogteverstelling op de inlaatkleppen die als “gasklep” functioneert ( komt van BMW af, heet daar Variotronic) die de functie van je gaspedaal overneemt en dubbele VANOS, d.w.z. verstellen van de nokkenassen.
O ja, als je in de buurt geen Citroen Specialist hebt maar wel een EuroRepair/PCA/Peugeot garage die z’n zaakjes kent: Daar kun je ook in goede handen zijn.
To err is human, not to err is divine.
Dank voor meedenken.
Zoals gezegd; ik ben zelf niet technisch.
Kan niet meer feiten geven dan ik heb/ kreeg.
De garage was citroen dealer, dus proffesioneler is er niet?
Ik rij 40 jaar auto; nooit gehad dat ventilator blijft draaien na korte rit.
Nogmaals; nooit olie bijgevuld.
Zie de website waar ik naar verwijs die dit type motor afkraakt!!!!
Mijn cruciale vraag blijft; is de 1,2 of 1,4 motor in de berlingo wel betrouwbaar ???
Het probleem blijft:
Je zegt:
* sinds reparatie geen startprobleem meer. Maar alsof hij nu anders is afgesteld / feller rijdt.
Maar wat hebben ze gedaan in de garage ?
Ik rij al meer dan 40 jaar auto en was eerst ook verbaasd dat we terug zijn naar olie verbruikers, maar dat is nu eenmaal zo.
In Principe is zo’n VTI als hij geen foutmeldingen geeft een prima blok dat gemakkelijk ruim over de 200.000 kilometer haalt zonder problemen, maar olie verbruikt hij. Het is wel complexer dan een 2CV motor of zeg maar alles van voor 2000. Je hebt hem waarschijnlijk niet bij een Citroen dealer gekocht, want als die garage aan de benzinepomp denkt dan is dat omdat hij niet genoeg vermogen maakte maar ik vraag me af hoe e dat gemeten hebben.
Betrouwbaar: Zeker, maar na verloop van tijd kun je een lekkende waterpomp of lekkend thermostaathuis krijgen: Daar blijf je niet mee stilstaan, maar dat moet toch wel gemaakt worden.
Heb je de Citroen dealer gevraagd wat ze van de motor vonden ? Als zij hem uitgelezen hebben dat kunnen ze je best wat meer vertellen denk ik zo ?
Puretech zijn er alleen in 1.2 , 1.4 is van VW en zo. Die PureTech’s van tegenwoordig zijn goed, maar ook die hebben in het begin problemen gehad met de aandrijving van de nokkenassen, dus als je er zo een koopt zonder kennis van zaken of garantie dan is dat ook geen garantie op succes.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
pauleersteauto schreef:Nooit gehad dat ventilator blijft draaien na korte rit.
Heb je de airco standaard “aan” staan?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Is de 1.6 VTI makkelijk te chiptjoenen? Of is dat niet raadzaam?
Zit ook te denken aan toepassen van verlagingsveren, vooral omdat ie er dan beter uitziet.
Nee, een 1.6 VTI is niet makkelijk te chiptunen: Die motor heeft zowel dubbele Vanos ( nokkenasverstelling op in- en uitlaat) alswel Valvetronic ( variabele kleplichthoogte die als gasklep gebruikt wordt). Als er dan met tunen iets gedaan wordt wat de computer later als “abnormaal” ziet vliegt hij in de noodloop en dan kan je hem resetten en kijken of het weer werkt.
Ja, er zijn bedrijven die zeggen dat ze het kunnen, maar het is niet vergelijkbaar met de turbo versies waarbij je met de turbo druk kunt spelen.
To err is human, not to err is divine.
Okay. Thx.
Ben vandaag met twee 1.6 VTI wezen rijden. Opvallend vond ik dat ze niet gelijk aanvoelden. De ene trok beter op dan de ander. Andere aangrijping van de koppeling e.d. Bij een ervan vond ik dat de olie er niet schoon uitzag. Niet zwart, maar koperkleurig melkachtig. Heb er een foto van gemaakt. Gevalletje koppakking? Kan ik die hier plaatsen als ik er een http voor heb??
Ik krijg namelijk jpg kleiner dan 500 Kb niet geplaatst hier.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Niemand kan dat.
Verkleinen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die plastic tip is al bruin van zichzelf. Moeilijk te zien dus.
Smeer eens wat op je vinger of een stuk keukenpapier?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Die plastic tip is al bruin van zichzelf. Moeilijk te zien dus.
Smeer eens wat op je vinger of een stuk keukenpapier?
Stom van me: ben ik vergeten.