Mooi ik zou bij een DS alleen altijd de beste banden voor doen.
De redenatie achter ” de beste banden bij een voorwielaandrijver horen achterop:
Een achterwielslip bij een voorwielaandrijver door te weinig grip ( denk vooral aan aquaplaning) is erg moeilijk te controleren , we zijn per slot van rekening niet allemaal even goed als.. Stefan Loeb, Walter Roehrl, of Max.
Als je voorbanden uitbreken door te weinig grip dan is “gas eraf” meestal voldoende om terug grip te krijgen.
Dus moet je te allen tijde een achterwielslip voorkomen.
Conclusie: Nooit met kale achterbanden op een voorwielaandrijver rijden.
Maar: Als je achterbanden nog ruim meer dan 4mm profiel hebben dan doen die extra millimeters tot 8mm van een nieuwe band er minder toe. Dus kun je bij echt goede achterbanden ook de beste banden wel voor leggen.
To err is human, not to err is divine.
Een kale band lijkt mij zo wie zo een slecht idee . Maar je moet we erg goed je best doen om een DS in een achterwiel slip te krijgen, terwijl een voorwiel slip zeer snel gebeurd een DS wil namelijk erg graag recht uit. Daarom zou ik toch graag de beste banden voor willen hebben speciaal bij een DS. Een BX bijvoorbeeld reageert totaal anders.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De achterbanden slijten nauwelijks, het is gewoon zonde om die straks met goed profiel weg te moeten doen door uitdroging.
Ze zijn nu nog erg goed en rijden ook een stuk beter dan de voorbanden die weinig profiel meer hadden.
Ik rijdt er nu dus nog even een paar jaartjes mee op de vooras als ik ze minder vind worden gaan er gewoon weer nieuwe achterop en die weer naar voren.
Zo heb je nooit 4 slechte banden tegelijk, en hoef je nooit 4 nieuwe banden tegelijk te kopen.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Jij hebt de keuze, dat is een mooi voordeel. Bij de meeste DS’en is de achterband smaller. Toen ik mijn achterbanden verving was dat omdat ze oud en uitgedroogd waren, maar er zat na meer dan 80 duizend kilometer nog 6 mm profiel op.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met de smalle bandjes achter heb je de keuze niet, waarschijnlijk ben je dan al 2 a 3 sets banden voor verder?
Ben nog niet zo lang DS rijder, maar hoe zit het dan met het reservewiel, als voor en achter niet gelijk zijn (qua afmetingen/breedte) ? Dan moet er dus een keuze gemaakt worden.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt dan een klein reserve wiel. Dat kan je zowel voor als achter gebruiken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat was lang geen update…
Van vorig jaar weet ik nog dat ik beurt heb gedaan incl. kleppen stellen, daarna liep de motor stuk fijner.
Ook preventief de remaccu vervangen, zover ik weet al jaren niets aan gedaan, dus ik kon me niet voorstellen dat die nog optimaal werkte of wellicht zelfs al helemaal leeg was.
Al vond ik het laatste tijd wel wat langer duren voordat de motor aan slaat.
Mijn vermoeden de accu, die is denk ik toch al jaar of 8 oud. Goedkoop tooltje zal geen 100% garantie geven maar die af aan dat er nog maar 1/3 capaciteit over was en het voltage tijdens het starten erg laag was.
Dus van het weekend nieuwe accu erin. Gezien er nu wat meer ruimte was ook direct 4 nieuwe v-snaren op gezet.
Slaat nu weer vlot aan en geen gesnerp meer van de v-snaren, stukken stiller zeker bij stationair loop.
Volgende klus was de bakolie, deze vervangen door verse Castrol olie en het mechanisme bij het koppelingspedaal voorzien van wat vers vet.
Resultaat fijner schakelende en stillere bak, gaat zeker als je nog beetje rolt stuk makkelijk terug in de eerste versnelling, maar ook van 1 naar 2 schakelt stukje zachter. Tot nu toe komt het koppelingspedaal nu weer netjes volledig omhoog, eerst kon ik vaak laatste paar cm (vrije slag) zelf terug duwen.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik hoorde tijdens het rijden toch weer een klepje tikken, dus maar weer even kleppen gesteld.
Bij het terug plaatsen van alles brak er een flink uitgeharde dunne vacuüm slang finaal de de midden. Aantal andere klemden eigenlijk matig, dus al die dunne slangen vervangen, dat zit er weer goed stevig op. De wat dikkere allemaal gecontroleerd maar deze zitten eigenlijk nog prima en zijn nog best soepel.
Tijd voor het volgende project, ik wilde wel eens kijken wat er nog te behalen was met de lak. Eigenlijk matig gespoten, dus maar eens proberen wat er te behalen valt met de polijstmachine en eens kijken of ik van wat swirls af kon komen en wat meer glans kon behalen. Ik had er niet heel veel van verwacht, maar toch leuk om te proberen. Om alvast het resultaat te verklappen, ik was eigenlijk best verbaast toen ik de auto eenmaal in het zonlicht zette
Aantal foto’s van voor de behandeling.
De eerste polijststap met de oranje pad en Monello Mezzo polish gedaan, de swirls verdwenen als sneeuw voor de zon. Al het RVS werk heb ik meegenomen, de krassen haal je er niet zo zeer mee weg, maar wel een hoop vervuiling waardoor je meer glans krijgt en ziet er veel frisser uit.
Daarna verder met Monello Finale polish en de glans begon al flink dieper te worden.
Na ontvetten met Gyeon Prep om alle polijst resten en oliën te verwijderen, 2 laagjes Poor Boy’s EXP sealant aangebracht met de machine en rode pad. Had ik nog niet eerder met de machine gedaan, maar wat gaat dat een stuk makkelijker.
Stofzuiger er doorheen gehaald en de ruiten netjes schoongemaakt met Gyeon ruiten reiniger.
Eigenlijk zien we hier op het forum de laatste tijd weinig foto’s, dus ik zet er vandaag eens wat extra neer.
Dat knapt aardig op, mooi instappen zo.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daarna even naar buiten gereden, bij een strak blauwe lucht. Al maakt dat foto’s maken soms wat moeilijk, het geeft erg veel glans.
Wat mij betreft het resultaat boven verwachting, mooie warme diepe glans gekregen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mooi resultaat en inderdaad ook mooi glanzende foto’s. Mijn complimenten . Tip: koester ook de leren stoelbekleding. Ik zie een mooie patina in verhouding tot het geheel plaatje van de auto.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zeker, het leder wordt 1 a 2x per jaar met goed lederwax behandeld
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Top Arjan
Kan zo op Marktplaats