Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2 tips nog hierbij: de kleine radiateur die een cx 20 standaard heeft is eigenlijk onderbemeten. Pak een radiateur van een CX 22TRS. Die past er zo in met de bijbehorende onderste waterpijp.
Tip 2: mocht je een goed 22 TRS blok kunnen vinden: dit is een waardevolle upgrade. 15 pk meer en het zelfde verbruik. Rijdt echt lekker, doet niet onder voor een gti.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor alle adviezen. Ik merk dat ik ook wat twijfel wat te doen. Ik was juist zo blij dat de motor zo grondig was nagekeken 3 jaar voordat ik hem kocht, maar dat is gevoel…
Wat mij heel goed is bevallen is een blok heel rustig opknappen, zonder haast en rustig kunnen wachten tot de onderdelen er zijn. Ik ga morgen weer kijken en meten, is het onderblok krom hoeveel steken de bussen exact uit, wat is de huidige maat van de bussen. Als dat meevalt en ik vind de oorzaak van het koelvloeistof verlies dan ga ik misschien toch probeer te fixen en dan rustig ga zoeken naar een ander blok dat ik helemaal 100% maak. Dan heb ik ondertussen geen geblokkeerde oprit.
Ik laat het voor vandaag even rusten
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is het onderblok ook niet te vlakken, net als de kop?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat kan natuurlijk. Is alleen veel werk omdat de bussen er dan ook uit moeten en je met een beetje pech ook de bussen op een nieuwe hoogtemaat moet vlakken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik heb vandaag nog de vlakheid van het onderblok proberen te meten: op een hoek is de speling 0,04 mm en verloopt langzaam. De rest zit onder de 0,03 mm.
De bussen steken meer dan 0,10 mm uit boven het onderblok en minder dan 0,13 mm (ik heb nu voelers van 0,10 en 0,13). (vraagbaak moet tussen de 0,08 en 0,15 zijn).
De bussen zijn maatklasse 2 en zouden nieuw tussen de 88,010 en 88,020 moeten zitten. Mijn metingen zijn misschien niet op de 0,01 mm nauwkeurig en heb gemeten het zuigers in laagste stand, vanaf 0,8 cm vanaf boven naar beneden (ongeveer 0,5 cm boven zuiger).
In de lengte van het blok: 87,99 tot 88,04
dwars op het blok: 87,95 tot 88,00
en de groef in cilinder 2 is ongeveer 0,05 mm diep
Ik ben ook aan het kijken voor een mooi ander blok en die 2.2 is misschien nog niet zo gek idee.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik zag dat ik op papier met de correctie een fout had gemaakt met de cilinder binnenmaten en kan ze hierboven niet wijzigen, het moet zijn:
In de lengte van het blok: 87,99 tot 88,03
dwars op het blok: 88,03 tot 88,08
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik loop wat achter met het bijhouden van de vorderingen…
Lastige beslissingen, ga ik dit blok toch helemaal 100% maken of niet. Bussen en zuigers zouden misschien nieuw geleverd kunnen worden, maar de maten verschillen steeds iets (wordt soms ook verwisseld met Renault blokken) en als ik het bestel en het klopt niet kan het niet retour. En ik weet niet hoe goed dit blok is en dan moet misschien nog veel meer nieuw. De 2.2 liter zit ook nog in mijn gedachten als ik dan alles ga doen is een beetje meer pit ook mooi meegenomen. Maar in de oude autoboeken presteert de 2.2 vaak slecht qua vermogen (Renault en Citroen) ben benieuwd of dat ook komt door de toen nieuwe milieu maatregelen en hoe dat te voorkomen.
Andere motorblokken
3 weken geleden naar het CX magazijn geweest en heel fijn geholpen! Ook het werkplaatshandboek erbij gehad voor de verschillen tussen de 2.0 en 2.2. De losse bussen met zuigers zijn van een ander type, maar er stonden ook 2 blokken een 2.0 waarvan ik een beetje moet gokken wat het is en een 2.2 waar de kop van los is. Bussen zijn nog netjes van de 2.2 en (honing goed zichtbaar) maar een beetje onrond (max 2 honderste mm), alles ziet er best goed uit.
Invreten nokkenas
Nokkenas van het huidige blok is wat ingevreten. Bij het kleppenstellen eerder dit jaar waren er een paar kleppen met best wel wat meer speling, dat blijken nu de kleppen te zijn waarvan de nokken iets zijn ingevreten. Na het stellen van de kleppen is er geen verschil meer geweest in de klepspeling (voor demontage kop nog gemeten), Ik denk dat er wellicht eerder tuimelaars zijn verwisseld (of wat roest) en nu op elkaar zijn ingesleten. Maar de nok met de meeste slijtage heeft -0,13 mm nokhoogte, bij de nokken van cilinder een en 4 is de nokhoogte nog (bijna) zoals uit de fabriek (5,44 tot 5,45 mm). Het revisie bedrijf adviseerde ook een andere nokkenas met klepstores te monteren.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Onderdelen
Veel gedoe met onderdelen en bezorging, sommige zijn al weken zoek.. De nieuwe bus blijkt toch 2,5 mm te kort… De onronde cilinderbussen van het huidige blok kunnen net geflexhoont worden volgens het revisie bedrijf, maar zijn wel wat op de grens. Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoeveel verschil het maakt als de bussen 6 a 7 honderdste meer speling hebben met de zuiger dan vanuit de fabriek, maar ik vind het ook wat risicovol om dit als experiment te gaan doen omdat het veel werk is als de zuigers toch wat gaan kantelen of dat er minder compressie is.
Gekochte blokken
Ook omdat de onderdelen soms lastig en/of duur zijn en de huidige bussen wel erg matig zijn heb ik beide blokken gekocht. Weer heel fijn geholpen bij het CX-magazijn. Ik heb nu het plan om het huidige blok redelijk te maken (en als het tegen valt te wisselen met het gekochte 2.0 blok en dan rustig de 2.2 die ik ook tweedehands heb gekocht helemaal goed te maken. Het 2.0 blok heb ik blind gekocht bij het cx magazijn, dat wordt dus een verrassing
Cilinderkop
Omdat de kop hetzelfde is voor de 2.0 als de 2.2 besloten die helemaal in orde te maken dan kan ik die voor de 2.0 gebruiken, maar als het 2.2 blok helemaal in orde is ook voor de 2.2
Bij het revisiebedrijf mocht ik zelf veel doen na uitleg en zo kon ik ondanks de drukte snel mijn cilinderkop weer op orde krijgen (dank Bert!). Klepgeleiders waren nog netjes (tussen de 7,99 en 8,01), kleppen zijn gestraald, gepolijst en daarna gefreesd evenals de klepzetels. De afdichting van de kleppen was hol en die van de klepzetels bol. Kop goed schoongemaakt en gevlakt (was iets scheef). Vacuüm blijft mooi staan bij inlaat en uitlaat klep voor montage van de klepveren. Denk toch dat de koppakking wellicht iets gelekt heeft er waren een paar verdachte sporen. De nokkenas komt later erin van het andere blok.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Carburateur ultrasoon gereinigd poorten zijn niet 100% schoon, maar je voelt het niet meer. Alle kanalen lijken wel helemaal schoon geworden.
De membranen heb ik ook vervangen. Twee keer eerder is er een nieuwe pakkingsset gemonteerd, maar een membraan brokkelde gewoon en is waarschijnlijk nooit vervangen omdat het zo lastig was omdat die zat vast geponst. Was een gedoe om het zo te verwijderen dat het nieuwe membraan er wel stevig genoeg op zou blijven zitten. De tijd moet leren of het inderdaad stevig genoeg is.
Een pakking moet ik nog iets bijsnijden die steekt nu 0,5 mm in de poort.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Inlaatspruitstuk
Omdat ik toch bezig ben ook het inlaatspruitstuk iets aangepast, er zaten best wel wat gietranden/foutjes in en de aansluiting op de dikke pakking van de carburateur was niet mooi met opstaande randen. De overgang van spruitstuk naar kop opening is ruim 1,5 mm, en de pakkingen zijn groter, dit verschil ook wat verkleind.
Op zich niet leuk dat het blok in je CX niet meer lekker was. Maar zoals je het nu beschrijft, lijkt het me leuk sleutelen!
Goed bezig. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank! Vaak is het best leuk om eraan te werken en om ervan te leren. Al ben ik ook erg benieuwd of het allemaal goed uitpakt.
Bussen
Ik twijfelde of ik de bussen uit het gekochte blok zou laten honen of dat ik dit zelf zou doen. Uiteindelijk leek het me leuk om het zelf te proberen.
Eerst de bussen de bussen genummerd zodat ze bij de zuiger kunnen blijven. Daarna, waar die contact hebben gehad met het koelwater, met een fijne staalborstel op de haakse slijper ontroest, dat ging razend snel.
Toen 2 keer in de ultrasoonreiniger, ik 2 ultrasoonreinigers die eigenlijk net te klein zijn, maar wilde er niet nog een omdat het ook in de wegstaat. Dat was dus iets meer gedoe. Daarna gespoeld en in de wd40 tegen het roesten.
Ik heb het honen even geoefend op een oude bus van de Dyane, zodat ik met het toerental en de snelheid van de slag een beetje in de buurt van de 30 graden kwamen. Bij het honen kreeg ik het advies te flexhonen omdat de cilinders toch iets onrond zijn. Maar ik vond het ook interessant om te zien of er diepere delen waren in de bussen die ik niet had gevonden met het meten.
Ik heb de bussen dus eerst kort gewoon gehoond, gereinigd en bekeken. Er waren geen delen die niet geraakt werden, maar sommige delen wel iets minder of minder diep. Daarom daarna nog geflexhoond. Het honen heb ik gedaan bij een laag toerental omdat ik zo iets meer controle had. Het wordt toch best wel een zooi met alle hoonolie die ik gebruikt had en het steeds wisselen van de hoon, gelukkig had ik er genoeg kranten onder gelegd. Het resultaat is niet perfect, maar ik ben er tevreden mee. Op de foto lijkt er een stootrandje, maar dat kan ik niet voelen.
Daarna nog even het pasvlak met de kop en met het blok gereinigd, dat had ik eigenlijk beter voor het honen kunnen doen. En de bussen weer gereinigd en geolied.
Morgen of overmorgen weer verder en de aandrijfas/assen eruit en misschien nog wat meer.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Vandaag geprobeerd met zelfgemaakte houten steun het blok iets omhoog te takelen zodat careterpan eraf kon. Ik had wat twijfels maar het werkte goed en was heel stabiel. Ook had ik wat twijfels of ik overal wel redelijk bij kon komen en of ik niet alsnog de bak met motor eruit zou moeten takelen.
Carterpan eraf ging makkelijk, bussen kwamen er redelijk makkelijk uit en omdat de voorkant zo hoog staat lig ik er eigenlijk prima onder (op schoon karton). Ik had vooraf het blok goed schoongemaakt en nu blijft het op wat oliedruppels ook prettig schoon werken.
Er waren van cilinder 2 twee zuigerveren gebroken en een klein stukje miste en lag niet meer in het carter. Drijfstanglagers waren nog best netje en ik kan geen speling op de krukas voelen. Ik ga straks nog proberen of ik die axiale speling kan meten met een meetklokje.
Ga zo de pasvlakken voor de cilinders nog voorzichtig schoonmaken en de andere bussen met nieuwe voetpakkingen plaatsen. Als ik nog tijd heb ga ik ook de zuigers met nieuwe veren en drijfstanglagers plaatsen.
De huidige carterpakking was aan beide zijde met siliconenpakking ingesmeerd (lastig verwijderen) en het was een Renault pakking van Ajusa (iets dikker en 2 uitsparingen zijn net iets anders (loos gedeelte). Ik heb beide liggen van Ajusa, die voor de CX (iets dunner) en die voor Renault (iets dikker) beide zijn van een soort vezelig materiaal. Ik ben normaal niet zo van de vloeibare pakking, maar het zou een zwak punt van het blok zijn. Wat denken jullie? Toch een dun laagje aanbrengen? De dikke of de dunne?
Later volgen nog wat foto’s.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je het oliecarter van een CX goed lekdicht wil hebben dan moet je de pakking absoluut dubbelzijdig van een laagje goede vloeibare pakking voorzien. Ik gebruik geen blauwe loctite (troep) maar zwarte high-temp siliconen pakking van Payen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste