Als de automatische hoogteregeling van de xenon stuk is maar de handmatige verstelling bovenop de koplamp zelf functioneerd wel dan is het geen APK afkeur. Had ik met de C4 ook toen de hoogtesensor op de achteras stuk was.
Bij mij zorgde die kapotte sensor wel ervoor dat de lampen zelfdoen dan waar ze zin in hebben, in mijn geval stonden ze helemaal naar beneden gesteld. Ik heb dus met een inbussleutel de hoogte zelf ingesteld en zo door de APK heen, daarna de sensor gewisseld.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
René Jongejan schreef:Lucas, is jouw Mini ook uitgevoerd met Xenon-koplampen?
De onze is voor een APK geweest, maar als afkeurpunt de koplampstand.
De voorgaande jaren door dezelfde garage ook gekeurd, toen geen opmerkingen daarover.
In het afgelopen jaar niets aan de koplampen of afstelling ervan gedaan.
Weet wel dat er zowel op de voor- als achteras een hoogtesensor zit die zorgt voor een automatische bijstelling bij belading, mogelijk hapert er daar één van.Kan helaas hierover niets vinden in mijn wphb van Bucheli, ook niet over een eventuele handmatige correctie.
Volgens de Bentley: MINI models equipped with xenon headlights include a headlight leveling module (LWR). This system automatically adjusts the vertical position of the headlights to compensate for vehicle load angle changes.
LWR monitors vehicle load via two Hall effect sensors mounted to the front and rear suspension members. When an adjustment to the angle of the headlight beams is necessary, LWR simultaneously activates two stepper motors (one in each headlight assembly) to change the vertical aim of the headlights.
Die LWR bevindt zich trouwens rechts achter het handschoenkastje. Geen idee of er verder handmatig iets te stellen is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik weet dat je bij BMW’s met INPA wel de live waardes van die sensoren kunt zien. Als je de auto dan heen en weer duwt zie je vanzelf welke sensor wel of niet van waarde veranderd. De sensor die stil staat is dan kapot.
Ik heb zelf overigens geen Xenon in de mini.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het gereedschap voor de spanrol van de multiriem heb ik van René ontvangen, waarvoor dank, het ziet er uit alsof het prima gaat werken:
Dan wat klein geluk van de sloop, het aanvullen van een ontbrekend afdekkapje op een wisserarm. Allemaal van dat soort kleine dingen bij elkaar veranderen de aanblik van een auto altijd enorm:
De kapotte greep op de achterklep is ook zoiets. Een nieuwe is vrij duur en op de sloop zijn de meeste ook kapot.
Vervangen gaat vrij makkelijk, van buitenaf draai je vier RVS Torx schroeven los en dan komt hij er zo uit:
In dit geval moest ook de binnenbekleding los om het stekkertje los te kunnen halen dat de microswitch voor het openen van de klep en de stroomvoorziening van de kentekenlampjes verbind met de draadbundel in de achterklep. Dat legde in dit geval een roestspoor bloot.
Wellicht heeft het niet werken van de ruitensproeier achter hier ook iets mee te maken.
De nieuwe greep zit er in ieder geval weer op.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat laaghangend fruit plukt ook zo lekker.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooi werk weer! Simpel en erg effectief als je het hebt over het verbeteren van de uitstraling van zo’n oud beestje.
Hopelijk is die wissermotor inwendig niet lek. Dat was-ie bij mijn E46 Compact wel en op bijvoorbeeld ouwe Berlingo’s met dubbele achterdeuren komt dat ook voor. Dan heb je straks die sproeier voor elkaar en ben je daarna de wissermotor (of meer precies de tandwielkast) ermee aan het verzuipen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, die achterste sproeier, dat zal inderdaad wel een ander wissermechaniek worden. Tot en met het terugslagklepje in de klep is er een goede straal sop, maar het komt niet door de as heen. Even snel liften van het kapje maakt snel duidelijk waarom dat is:
De antennevoet van de sloop zit er ook op. De spriet staat fier overeind.
Voor de belangstellenden, de antenne heeft een zogenaamde ROKA aansluiting:
Op het dashboard werken alle lichtjes, behalve die van het kachelpaneel. Het is wat gepriegel om het uit de auto te krijgen, maar als je het in de juiste volgorde aanpakt is het zo gepiept. Het front klik je er eenvoudig uit.
Het binnenwerk kun je dan weer uit de witte behuizing trekken. Dan kun je bij de twee lampvoetjes waar een W1.2W lampje in gaat. Lampje en lampvoetje zijn identiek aan die in het dashboard van een XM. Niet zo gek, want beide panelen zijn door Valeo gemaakt.
De vreugde is groot als het dan ook echt weer werkt:
Het interieur heb ik ook maar weer grotendeels teruggebouwd. De achterbank zit er in:
En de kofferbak is ook weer zo goed als compleet. Nieuwe koordjes voor de hoedenplank had ik van Aliexpress. Een beetje gepiel om te monteren, maar dat verwacht je ook.
Ook heb ik nog het laatste spoor van Mini Waardenburg verwijderd. Rechtsvoor en op de achterklep had ik het al weggekrabd. Linksvoor had ik nog laten zitten als curiositeit, maar ik vind reclame op mijn auto over het algemeen maar irritant dus het moest toch weg.
Ik moet nog wel even op zoek naar een nieuwe krik, want die is door de lekkages in de kofferbak zo verroest dat er geen beweging meer in te krijgen is.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lucas Unger schreef:
De as van de achterwisser is hol en de vloeistof stroomt daar doorheen, ik heb het met veel moeite weer doorgankelijk gekregen door te poeren met een stuk gestripte VD-draad.
Moet wel aan een andere wisserarm, het scharnierende deel waar de nozzle in zit, is aan de binnenzijde stuk, waardoor het niet goed meer afsluit op het staal.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik dacht dat ik op de sloop een keer had gesignaleerd dat zo’n Mini dezelfde soort kriksteunen heeft als een E46 en volgens mij ook E39 en diverse andere BMW’s, met van die kunststof blokjes onder de dorpel waar de krik in valt. Er is dus best kans dat je dat met een makkelijk te vinden BMW krikje van de sloop op kunt lossen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dat klopt! De kriksteunen zijn de voor de BMW-rijder bekende zwart kunststof blokken. Grote kans dat de krik ook uit de BMW rekken komt. Ik zal eens kijken of het onderdeelnummer daar uitsluitsel over kan geven.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dan zal ik eens kijken of ik nou wel of niet nog een krik bij die Compact heb. Zo ja, dan kan die er onderhand ook wel zonder. Dan heeft dat ding meer nut in de kofferbak van die Mini.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het lijkter op dat de krik uniek is voor de eerste drie generaties mini.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En ik weet inmiddels zeker dat ik de krik van de Compact in de sedan gelegd heb. Dat past mekaar dan weer precies
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Op de krik staat overigens een nummer, komt overeen met het nummer dat ik had opgezocht, logisch op zich.
Ook de inklapbare wielwig mag wel worden vervangen door een frisser exemplaar al lukt het nog wel ‘m met wat extra kracht uit en in te vouwen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kun je dat kanaal van die sproeier niet even doorboren? De ijzerhandel verkoopt ook extra lange hss boortjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste