Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na nieuw rubber diende zich natuurlijk weer een nieuwe lekkage aan: nu lekte de versnellingsbak. Nader onderzoek op de hefbrug, die sinds kort mijn leven een heel stuk aangenamer maakt, leerde dat niet de bak maar feitelijk de overdrive lekt. Een simpele o-ring achter de calibratiehevel van de overdrive was gaan hemelen.
Dat leek een easy klusje te gaan worden. Leek. Want natuurlijk werd ‘t een gevecht..
Om bij het o-ringtje te komen moet je het heveltje verwijderen. Dat zit vast op de as met een pennetje. Dat pennetje is (natuurlijk…) conisch en kan derhalve slechts naar 1 kant verwijderd worden. Je moet het van boven naar beneden uit de hevel rammen. En dat gaat dus niet want je kunt er niet bij met een hamer… o ja.. fuck.
Dus: de achterste baksteun er onder vandaan. Daar zit een mega sterke veer achter die je, als je niet oplet, voor je bek krijgt. Dus de steun opvangen met een krik, steun lossen, krik laten zakken, en zo rustig de spanning van de veer af laten. Daarna de achterste motorsteun wat lossen en dan zakt de bak. En kun je er nog steeds niet bij! Bloody Hell!
Doorslag verbouwd, stukje gereedschap gemaakt, past, hamer er bij, pen muur en muur vast. Heveltje warmstoken: kansloos! Goed. Gelduld = op.
Boormachine er bij. Pen is van Brits pisbakkenijzer, 3,5 mm boortje, 2 minunten, pen pleite, hevel er af. o-ring idd totaal vergaan.
Daarna de ring opmeten, want nergens was een maat te vinden. Blijkt dat ie een binnenmaat heeft van iets van 9mm, en een goeie 3,2 mm dik is. Engelse hoerenmaat natuurlijk. En, niet in m’n eigen magazijn. Shit. Op naar m’n vrienden bij het mechanisatiebedrijf nadat bleek dat ook m’n lokale jaguarmaat zo’n ring niet had. De trekkermannen moesten lachen en haalden een passende o-ring uit het rek, alsmede een spanhuls om de hevel weer mee vast te zetten. 2 eurootjes in de pot, ik blij.
Past precies!
Hevel er weer op, spanhuls er doorheen, klaar.
Daarna met gevaar voor eigen leven die grafsteun met die killer-veer weer gemonteerd en gaan douchen… `morgen verder…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Toch mooi dat je dit soort dingen zelf kunt. Is het in elk geval financieel te overzien. Ik mag op de wachtlijst voor de garage en daarna afwachten hoeveel uur alles heeft gekost.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar de volgende keer kun je dus dat spanhulsje gewoon naar boven tikken en ‘t dan wél in een paar minuten oplossen?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
over 50 jaar? wat denk je zelf…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Maar de volgende keer kun je dus dat spanhulsje gewoon naar boven tikken
Correct.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
JKER schreef:over 50 jaar? wat denk je zelf…
Voor die tijd is ‘t ding allang weer lek. Je vindt geen O-ringen meer die 50 jaar standhouden en bovendien is het een Jag…
Maar bedoeld of niet, er heeft dus een blijvende verbetering van het onderhoudsgemak plaatsgevonden. Dat is altijd fijn
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Operatie geslaagd, de overdrive lekt niet meer
Alleen nog ff een nieuw rubbertje om de solenoïde. Dat is onderweg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ben elke keer weer helemaal verbijsterd hoe schoon en maagdelijk deze auto er uit ziet. Mooi hoor.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, mijn auto is natuurlijk al een keer helemaal uit elkaar geweest en gespoten als kale koets. Daarna is er ook geen zwarte meuk meer over de kleurlak op de bodem aangebracht. Dat scheelt. En iedere keer als de auto omhoog staat pak ik een doekkie en maak ik de boel een beetje schoon. Dat is wel nodig ook, want de bodem is door de eeuwige lekkages en zweetplekken van dat ding altijd vettig. En op die vettige zooi blijft zand en troep hangen. Dat poets ik weg. Meer is het niet, los van dat ik toch wel probeer om echte lekkages zoveel mogelijk op te lossen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inmiddels heb ik de originele gereedschap set ook compleet. Dat had wat voeten in de aarde omdat niet alles goed te krijgen was, maar soit, het is gelukt. Nu het gereedschap compleet is werd het ook tijd om de foamlaag in het deksel van de gereedschapsdoos te vernieuwen.
Dat ziet er dus ook weer strak uit al zeg ik het zelf
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Netjes! Dat zijn van die dingetjes die zo’n auto echt af maken
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, en dan kost het moeite om het gereedschap zelf niet opnieuw te gaan blauwen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik zou je niet tegenhouden! Ik bedoel, de hele rest van de auto is ook tot in de puntjes verzorgd, dus als je dan ineens ook die laatste van the whole nine yards wilt gaan zie ik niet wat daar niet goed aan zou zijn. Is dit wat?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja, het is een verzorgde auto. Klopt. Maar, het is ook geen concoursstaat hoor. Concours is een 10, mijn auto is misschien een 8,5. Dan rijst de vraag: gaan we voor die 10? Nee. Want dat is echt niet te doen, dan moet je autistisch zijn met een aantal dwangneuroses zoals smetvrees e.d.
Conclusie: het is ook een keer goed genoeg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Concoursstaat en regelmatig gebruik gaan ook niet samen. Dan lijkt een 8,5 me meer dan genoeg