Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Idd, oud type koppeling, type “vingerdrukgroep”. Deze heeft een andere koppelingscilinder dan de latere. Ik meen dat er hier een kleine cilinder op hoort en als ik naar de eerdere foto’s kijk dan denk ik dat je de goede hebt, maar helemaal zeker ben ik niet omdat de foto niet goed laat zien wat de afmetingen zijn.
Heb je ook een foto van het door jou gemonteerde druklager?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
De auto remde overigens prime mr zou het kunnen dat er ergens lucht in het systeem zit? Ik heb de voorkant wel (langdurig) ontlucht maar niet helemaal volgens het boekje (in de lage stand met motor uit brginnen etc.)
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als er lucht in zit gaat niet je koppeling op volledig bekrachtigd staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En de rechter remklauw moet dacht ik op de centrifugaalregelaar afgesteld worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
ik heb de koppelingscilinder teruggeplaatst. Stelschroef bijna maximaal naar binnen gedraaid; houd nog ca 2mm speling over bij drukloos systeem. Kan het zijn dat ik iets fout heb gedaan met het terugplaatsen van de versnellingsbak?
Of dat er anders iets is met de koppelingsregelaar of het bloc hydraulique?
Ik begrijp ook nog steeds niet hoe het kan dat bij het schaken in de eerste versnelling de auto achteruit reed. Heeft iemand daar een verklaring voor?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet iets meer speling hebben, zeg 4 a 5 mm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Toch klopt het niet dat de stelschroef zo ver ingedraaid moet staan..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Wat gebeurde er tijdens de proefrit: ik kon gewoon achteruit de garage uit en daarna gewoon het pad oprijden naar de weg tot z’n 3e versnelling (ca 400 m1). Een paar keer geremd en teruggeschakeld op weg naar boven.
Daarna richting dorp (ca 800 m1) ik ontdekte onderweg dat bij 3 en 4 het toerental gelijk bleef. In het dorp ben ik gedraaid. Kon gewoon wegrijden onderweg merkte ik dat 2, 3, en 4 allen hetzelfde toerental hadden. Ik kon wel blijven rijden. Op het pad naar mijn huis gestopt. Toen ik een stukje achteruit wilde rijden merkte ik dat de achteruit het alleen deed als ie in 1 stond. En vlak daarna ergens tussen 1 en achteruit. Uiteindelijk vaart gemaakt in z’n 2 ,waarbij de koppeling stonk en rookte, om terug in de garage te komen.
Het leek me dat de koppeling “stijf” was ingeduwd. Ik heb niet gecontroleerd of ik kon ontlasten met het knopje onder het dashboard.
Kan het zijn dat het bloc hydr, ten opzichte van de selecteur is verschoven? Ik kan nl dat gat niet meer vinden waar dat pennetje invalt als de selecteur in 1 staat.
Is het denkbaar dat zoiets bovenstaande ervaring verklaard?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou maar eens Jansen contacten. Die heeft het laatst iets aan die koppeling gedaan..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Jansen heeft alleen vastgesteld dat de hydrauliek goed functioneerde. Een halve slag aan die stelmoer gegeven en gezegd dat ik het probleem dat ik had in het koppelingshuis moest zoeken. Na demontage bleek dat een van de veertjes die de vork aan het lager verbinden.
(het probleem was dat de auto bij koud weer vaak niet of slecht ontkoppelde, Dat was dus dat veertje)
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi,
Over het ontkoppelen loopt de discussie wel maar waar ik mij over verbaas is je schakelprobleem. Als de versnellingen niet meer kloppen is het in het meest simpele geval lucht in je leidingen van de bak naar het bloc c.q. het bloc zelf. Iets ingewikkelder wordt het als de afstelling van je schakelcilinders niet meer klopt(niet aan zitten draaien?) Handboek biedt wel de oplossing maar dan zou ik toch kiezen voor een ritje naar Jansen om dit in 1 keer goed te krijgen. (bak ligt er toch uit)Heb er zelf ontzettend mee zitten hannesen. Wat ik niet op de foto kan zien is of je de koppelingsvergrendeling hebt losgemaakt. Als die bij terugplaatsing niet goed zit qua afstelling kan dit een (deel)verklaring zijn.
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Ha Robert,
Ik woon 350 km van Bennekom in de Noord-Franse Thierache. De koppelingsvergrendeling ben ik niet aan geweest. Ik heb dit voorjaar een keer een gebroken verbinding tussen selecteur en bloc hydrauliek gehad. Dat breekstangetje (of eigenlijk de hele unit) heb ik toen vervangen. Ik hoop dat ik toen dat stangetje niet goed heb vastgezet. Het was verschoven want ik kon het gaatje onder het bloc hydraulique niet meer vinden toen de selcteur in 1 stond.
Vanmiddag de selecteur uitgebouwd en met wat moeite dat gaatje teruggevonden. Daarna selecteurunit teruggeplaatst en vastgezet in 1. Morgen voorzichtig proberen of ie het weer doet.
Er zal ongetwijfeld lucht in de leidingen naar de bak zitten want dei heb ik eraf gehad. Ik heb geen idee of en hoe ik dat moet ontluchten.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het veertje dat je druklager vasthoudt aan de gaffel heeft niks met ontkoppelen te maken. Ik denk eerder dat de drukgroep niet helemaal ok is. Kan je eens gedetailleerde foto’s maken?
Ontluchten staat goed beschreven in het WPH.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Bedankt Bogaard77, het probleem waar het allemaal mee begon was dat bij -10 en kouder de auto niet goed ontkoppelde waardoor m.n. in 1 en achteruit steeds tandenpoetsen. In de overige versnellingen deed dat zich niet of minder voor. Ik begrijp van jou dat dat veertje niet de oorzaak kan zijn van dat euvel en dus het lager mogelijk kapot is. Circa 15000km geleden heb ik dat vervangen samen met de drukgroep (vinger) en plaat. Jansen constateerde dat het hydraulisch deel goed functioneerde maar toen was het ruim boven nul. Zou het kunnen dat de koppelingscilinder minder functioneert bij kou of wordt deze als de motor warm is ook bij kou opgewarmd? Een foto van het druklager heb ik niet gemaakt en nu zit het er weer in. Het is overigens identiek aan het oude druklager waarvan ik eerder een foto plaatste. Het zou jammer zijn als ik het oorspronkelijk probleem niet heb opgelost maar desnoods gaat de bak er opnieuw uit!