De nieuwste aanschaf in de stal: (Volvo) Bolinder Munktell LM620. Vers vanuit die Heimat afgelopen vrijdag afgeleverd.
Voor de komende verbouwing en eea aan grondwerk op ‘t perceel leek een wiellader wel handig. Modern is niet leuk en daarom deze gekocht.
Deze is uitgerust met een groot volume hoogkiepbak (met werk) dus een extra hydrauliekfunctie die ook anders inzetbaar is.
Er zit natuurlijk verder nog wat werk aan. Te beginnen met de startmotor die een half opgegeten bendix bezit. Hopelijk wordt die deze week geleverd, dan gaan we kijken hoe ‘t moeilijke aanslaan verder op te lossen is…
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dát is nog eens wat anders dan anders! Wat een leuk apparaat! Ik heb de indruk dat dit wel eens een interessant draadje kon gaan worden
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuk, zo’n LM. Lekker klimmen om via de voordeur binnen te komen.
Volvo heeft online nog prima wat documentatie beschikbaar over hun erfgoed: https://www.volvoce.com/global/en/product-archive/wheel-loaders/bm-volvo/lm-620/
Deze bouwvorm hebben ze overigens nog vrij lang in het assortiment gehouden. Verder min of meer onverwoestbare (reputatie).
Die spatborden moeten er natuurlijk af, dat is geen porum.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dank voor de reacties. De BM was eigenlijk 2e keus. Ik had liever een Fordson trekker, die naar shovel was omgebouwd, gehad. Maar die ik gezien had waren inmiddels allemaal weer verkocht. (We hebben namelijk ook een Fordson super major, en meer van ‘t zelfde is handig en overzichtelijk.) Deze kan echter meer tillen en is mogelijk breder inzetbaar…
Tav uiterlijke kenmerken: De nadruk zal nu eerst even liggen op het in bedrijf nemen. De esthetische overwegingen komen later misschien nog aan bod .
Gisteren ging de startmotor vlot rond bij kortsluiten direct op de solenoid, maar blijft hangen als het dmv de startknop wordt geprobeerd. Dat met die bendix is dus al van lange tijd en komt door overgangsweerstand in de bedrading. Voorlopig maar even oplossen met een relais bij de startmotor.
De bovenste koelslang bleek lek en is vervangen. Vandaag tussen ‘t werk door koelwater gehaald. Morgen verder kijken.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Zo’n Fordson super major is een onverwoestbare trekker. Ze werden vaak voor trekkertrek gebruikt met meer dan 1000pk, de achteras gaf geen krimp. Ik heb er in het verleden zelf nog mee geploegd. Alleen dat schakelen met alleen maar handgas en dubbel clutchen was een ramp. Dus maar gewoon in de volgende versnelling rammem, ging toch niet kapot.
Gisteren koelwater aangevuld. Diesel in de tank. Maar eens proberen. Opvallend dat de motor erg veel moeite had mooi stationair te draaien. Gasreactie ook wat moeizaam.
Maar eens naar de pomp gekeken. Opvalt dat het asje van de handmatig opvoerpomp veel speling heeft en daar ook vocht zichbaar is (lek?).
Stophevel leek niet de juiste positie te kunnen innemen. Na lossen van het tonnetje op de kabel was de slag een stuk groter en ging ‘t starten een stuk makkelijker. Daarnaast bleek de motor ineens mooi stationair te kunnen lopen. Op de foto is op de kabel zichtbaar waar ‘t tonnetje eerst zat.
Volgende stap: bak loshalen. Snelwissel bleek niet in beste staat en zat vast. Met wat kruipolie en “percussive maintenance” de zaak losgekregen. Volgende uitdaging: eea weer in oorspronkelijke staat brengen zodat de bak en eventuele andere werktuigen makkelijk aan en af te koppelen zijn.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Afgelopen week eea aan de BM gedaan. Hij moest namelijk dienst gaan doen bij het leeghalen van de hooizolder.
De brandstofopvoerpomp lekte olie langs het asje van de manuele bediening van het membraan. Ik had gezien dat die van een fordson hetzelfde leek, dus besteld. Paste een op een, bleek alleen andersom te pompen. Dus ofwel klepjes wisselen aan de binnenzijde ofwel de aansluitingen omruilen. Dat laatste leverde een stukke brandstofleiding op. Meteen vervangen door Gates barricade.
Daarna de startmotor een nieuw rondsel gegeven en verse olie op t smeerpunt wat nu maakt dat de motor weer mooi rond gaat op de startmotor en hij niet meer de startkrans “mist”.
Er is bij koude start nog wel startpiloot nodig. Warm slaat ie uiteindelijk wel aan. Dat is dus nog niet optimaal maar er valt weer mee te werken.
Inmiddels is al het oude hooi dus van zolder en op een mooie bult gereden.
Wat tussen laatste post en deze nog gedaan is: snelwissel is gericht en terug gemonteerd, werkt nu naar behoren.
Een oude heftruck hefmast gescoord voor vorkenbord en lepels. Dit moet nog pasgemaakt worden op de snelwissel, zodat ie ook inzetbaar is om pallets te verplaatsen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Omdat het hebben van een set lepels op de shovel inmiddels prioiteit bleek hier wat tijd in geinvesteerd. Vanwege de verbouwing hebben we helaas geen stroom meer in de schuur, wat betekende dat alles vanaf een eenfase verlengsnoer moest. Dus ouderwets met elektroden gelast, omdat dat het enige lasapparaat is in ons bezit wat op 230V werkt.
Het resultaat: een vorkenbord wat op de snelwissel van de volvo past. Gisteren lekker de hele dag geslepen en gelast om het pas te krijgen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker klussie met dit weer ook
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe is het eigenlijk met jouw trekker?
Voor die hoeven ze in ieder geval de grondwaterstand niet te verlagen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inmiddels is er weer een droge plek in het huis (sporenkap + isolatie + dakfolie is aangebracht). Dus lassen kan weer vanaf een 3 fasen verlengsnoer met de oude vertrouwde Hobart.
Voor de verbouwing was een verlengstuk voor de shovel nodig. Dit is het resultaat. Er kan nu iets op bijna 10 meter hoog aangehaakt worden
CX GTi Turbo 2 - All Black
Met verplaatsen van de laatste spullen die in de weg stonden voorafgaand aan het aanbrengen van een 2 tal diepteboringen was de shovel eind augustus met (bijna) lege tank komen te staan en wilde niet meer lopen.
Afgelopen weekend gewapend met nieuwe brandstoffilters gekeken dat we ‘m weer aan de praat konden krijgen.
Met de oude filters leek niet veel mis te zijn. Het doorblazen van de aanzuigleiding van de tank zorgde weer voor doorgankelijkheid.
Nieuwe filters erop en brandstofsysteem afvullen met diesel en hij loopt weer als vanouds. Nu is het zaak om de tank niet te leeg te laten worden. Even uitbouwen om te spoelen is een heksenklus namelijk.
Na wat werk met het ding is geconstateerd dat de volgende brandstofslang lek is: retour naar de tank. Dus een rol Gates barricade staat inmiddels in bestelling, zodat nu alle slangen vervangen kunnen worden.
CX GTi Turbo 2 - All Black