Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die meter, BMW kennende, doet alleen maar iets min of meer normaals in de opwarmfase. Bij mijn zespitter heb ik op een gegeven moment de diagnosehulpmiddelen op het dash geactiveerd, dan kun je in plaats van je kilometerstand op de graad nauwkeurig je koelvloeistoftemperatuur in de gaten houden. Zo kwam ik erachter dat bij 77 graden de meter netjes in het midden staat en daar blijft-ie daarna ook. Je ziet op de diagnose-temperatuurmeter dan netjes de temperatuur rond de 92 graden ergens pendelen met de thermostaat en de koelfan, maar de meter staat keurig in het midden. Pas als de ECU temperaturen signaleert die Echt Niet Kunnen slaat de meter verder uit en AFAIK dan ook in één keer door naar rood (maar dat is bij mij nog nooit gebeurd). Kortom: die meter is (semi-)fake. Dat-ie niet van het midden af komt zolang de ECU toelaatbare waardes ziet is normaal.
Dat ingebouwde diagnose-display kan soms handiger zijn dan OBD-apparatuur omdat je de gegevens gewoon voor je neus op het dashboard krijgt en ook zonder eventuele vertaling van externe OBD-apparatuur. Je kunt ‘m bij de Mini R50 op deze manier benaderen en bedienen. Submenus staan uitgelegd in de beschrijving van het filmpje.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja top! Had al wel van het geheime menu gehoord maar nog niet concreet naar de werking gezocht.
De Audi doet hetzelfde met de meter overigens, altijd strak in het midden terwijl het via de ODB (of het geheime menu in de Climatronic) flink wil fluctueren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
AFAIK Doet de Subaru hetzelfde: altijd in het midden tot het ècht mis is…
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In de C5 die ik had waren er een aantal standen. Zal wel komen omdat het niet analoog is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is inderdaad gewoon een stappenmotortje met een wijzer erop, die op commando van de ECU het gevraagde aantal stapjes verzet wordt. En wat dan per graad of per temperatuurbereik of wat dan ook het aantal gevraagde stapjes is, hangt helemaal af van hoe de betreffende software geschreven is. Maar qua waarschuwingsfunctie cq. tijdig een koelprobleem signaleren aan de hand van de meters hadden ze er net zo goed alleen een waarschuwingslampje in kunnen zetten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Dat zal wel de reden zijn waarom mijn C4 helemaal geen temperatuur meter meer heeft dan…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jakkerma schreef:AFAIK Doet de Subaru hetzelfde: altijd in het midden tot het ècht mis is…
in de 2013 outback is het metertje helemaal verdwenen en kijk je naar een dansende verbruiksmeter. Zo 80s…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Je kijkt in feite niet naar de echte situatie maar naar de (digitale) interpretatie van software gevisualiseerd in een afbeelding van een analoog uitziende meter. Met dit soort kunstmatige ongein moeten we uiteindelijk in zelfrijdende auto’s gaan rijden? Ik niet, Ik ben van zien, horen, ruiken, voelen en daarop bijsturen. Want:
Bij de eend van mijn vader en mijn zorg: “jongen, zolang het benzinemetertje nog beweegt (danst) hebben we nog peut genoeg”. “Staat het stil dan wordt het nijpend (oftewel is eerstvolgend met nu nog 3 liter binnen 50 km het devies: tanken!)”.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Jeroen
Leuke omschrijving
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2d schreef:De Audi doet hetzelfde met de meter overigens, altijd strak in het midden terwijl het via de ODB (of het geheime menu in de Climatronic) flink wil fluctueren.
Grappig, de meter van onze moderne Mercedes geeft gewoon aan wat de temperatuur is. Geen kunstmatig stabiel temperatuurmetergedoe maar gewoon realtime de temperatuur aangeven. En die fluctueert dus wat inderdaad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Waar het op neer lijkt te komen: de gemiddelde koper van een nieuwe Mini in 2001 is iemand die misschien wel affiniteit met auto’s heeft, maar zich niet persé ook in de techniek interesseert. Misschien wel persé niet.
Dus we willen wel premium flitsende toestanden en metertjes, maar deze zijn er vooral voor de show. Als er iets echt mis is dan gaat er een lampje branden, al dan niet gepaard met een geluidssignaal, en gaan we ermee naar de dealer. Die betalen we daar immers royaal voor.
Die desinteresse voor de techniek is ook het lot van onze Mini geweest. Gedurende de levensloop van de Mini wordt het onderhoudsbudget (de portemonnee) van de opvolgende eigenaren steeds kleiner. Todat de techniek zich na verwaarlozing roert. En er zich een hardnekkig probleem aan de auto voordoet, en dan is het klaar. De eigenaar laat hem bij de garage achter, die er ook niets meer aan wil doen.
Cue de hobbyist, die voor een opmerkelijk bescheiden bedrag een geinige skelter kan scoren. Een auto die ondanks de leeftijd van 18-22 jaar (anno 2023) er nog heel bijdetijds uit ziet. En waarvan de onderdelen ook prima betaalbaar zijn. Maar je moet niet bang zijn om wat lijken uit de kast te trekken.
Maar eerlijk gezegd: dat vroeger was alles beter zou zijn vind is gewoon pertinent niet waar. Nostalgie is mooi, maar je kunt tijdens het rijden niet alleen maar in de achteruitkijkspiegel kijken. Het gaat op den duur ook wel een beetje zurig ruiken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
2d schreef:Thuiskomer en draagsysteem thuiskomer monteren
Onder de Mini alhier zitten originele velgen in een “run flat”-uitvoering.
Bij aankoop zaten er ook de juiste banden voor dat velgtype om.
De auto heeft niet eens een opbergplek voor een thuiskomer.
Nu staat ie op Michelin Cross Climates en ligt er zo’n Mini Mobility Kit achterin.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat behoeft misschien wat toelichting
Onze Mini staat op 15 inch ‘2RF Delta Spoke’ wielen met winterbanden in 175/65. Niet runflat, maar denk dat de oorspronkelijke uitrusting dat wel was. De auto was dus ook voorzien van een mobility kit. Maar zo verregaand verroest (hé waar heb ik dat nog meer gelezen?) dat het hele setje al niet meer bruikbaar was.
Ik wist al wel van de mogelijkheid tot montage van een thuiskomer en een vers exemplaar op de Venyard was hier wonderwel van voorzien. Dus de thuiskomer, het hijsmechaniek én de bijbehorende (niet roestige) gereedschapset mochten mee en wachten inmiddels op montage. Overigens zijn alle Mini’s hierop voorbereid.
Het kopje ‘Bandjes wisselen (na de winter)’ wordt waarschijnlijk ‘voor de winter’ gezien het rijgedrag van deze sloffen uit 2011. Maar dat geheel terzijde.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Afijn, de to-do lijst 1.2:
Bakolie wisselen (wishful thinking)
Waterpomp ompakken/vervangen,
Thermostaat, thermostaathuis, expansietank, circuit spoelen, blauwe koelvloeistof erin
Water in kofferbak https://www.mini2.com/threads/water-in-boot.344545/
Kofferbakbodembekleding lijmen
Pentosin CHF 11s ‘spoelen’
P0326 klopsensor
Weerstand koelventilator vervangen
Thuiskomer en draagsysteem thuiskomer monteren
Deur links stellen
multiriem/spanner vervangen
Voorremmen check
Ophanging check
Verlichting verwarmingspaneel
Roest achterklep aanpakken
Leer reinigen/behandelen/verven
Naadje stoelbekleding herstellen
Stoelverwarming doormeten
Bandjes wisselen
Dimlichten afstellen en H7’s vervangen
Lampje handschoenvak
Lampje kentekenplaatverlichting
Knipperlichten voorzijde (te wit)
Ruiten reinigen binnen
Bobine/bougiekabels/bougies wisselen
Benzinefilter vervangen
Batterij sleutel vernieuwen
BlueMusic handsfree inbouwen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zo, weer lekker wat Mini-gefröbel vandaag.
De bak is twee doses Liqui Moly rijker. Vorige keer had ik volgens advies uit de Bentley 1,7 liter gevuld, maar later las ik dat de Getrag meer olie bevat. Dus weer via de opening van de achteruitrijschakelaar gevuld, tot de (reguliere, maar schier onbereikbare) vulopening overstroomde. Ging nog 200ml LTF-3 bij. De bak laat ik nu voor wat ‘ie is, herrie of niet, we zien wel wat er gebeurt.
Verder de stuurbekrachtigingsvloeistof ververst. Niet volgens de mooie methode (retourslang uit het reservoir in een fles, reservoir afdoppen en dan het systeem spoelen) maar een keer of drie het reservoir geleegd en gevuld met verse CHF-11S, en tussendoor een paar keer aan het stuur draaien.
De scabby winterbanden waren in het droog wel leuk. In de regen ronduit gevaarlijk, wat eigenlijk ook wel weer heerlijk is maar desondanks vervangen voor een lokaal op de kop getikt redelijk net setje (wel iets te oude naar mijn zin) Dunlops in de originele maat. Voor 120 euro all in kan het alleen maar een verbetering zijn.
Verder een bougie’tje gelicht en dit betrof nog een orgineel BMW NGK item in. En aangezien de auto vermoedelijk in 2011 voor het laatst door een dealer vertroeteld is lijkt me dat de bougies zeker zo oud zijn. Ik ga dus nieuwe bestellen en dan mag te zijner tijd ook de nieuwere NGK bobine met nieuwere NGK kabels erop. Met name hoog in de toeren hapert ‘ie wel eens een heel klein beetje en dat is dan misschien ook wel opgelost.
Tenslotte de voortrein nog eens goed geïnspecteerd en deze lijkt nergens speling te vertonen. Wel mogen de voorste schijven en blokken gedaan, maar dat was al bekend. Ik neem dan meteen de slangen en vloeistof mee, maar dat hoeft pas na de winter.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!