Godsamme, ik was dit artikel helemaal vergeten. Had een doppensetje nodig, had ik niet want nooit nodig gehad. Dus op de fiets naar de bouwmarkt, daar hadden ze alleen Skandia en Stanley en laatst genoemde had niet de doppen die ik zocht… Ik sleutel niet veel, dus voor die paar keer dat ik het gebruik ben ik niet mega kritisch en hoeft het geen 500 euro te kosten, maar wat is Skandia zooi zeg…. Gelukkig hebben we het bonnetje nog
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Penny Lane schreef:Is dat een beetje een knap ding, die Kraftwerk kar? Want daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar…
Het is deze en het is echt een heel goed ding.
Prima geleiders, wielen, vergrendeling op elke lade. Doet niet onder voor de Lista die ik ook heb staan. Sterker nog, ik denk dat die door naar de volgende mag
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hier daarentegen dan een Lista-fanboy. Heb inmiddels drie machinegroene metalen Lista kasten staan. Dat spul gaat echt oneindig lang mee.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
2d schreef:Ik denk dat die door naar de volgende mag
Nielsje?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Al eens eerder geprobeerd. Hij wil niet
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2d schreef:Vandaag een Kraftwerk gereedschapswagen opgepikt. Zwitsers merk, lijkt zelfs nog zelfstandig.
Klopt. Alleen wordt er in CH zelf niets gemaakt, de spullen komen uit het verre oosten. De kwaliteit is wisselend in mijn ervaring. Het ene is fijn spul (doppenset bv) het andere is echt vuilnis (tangen, hamers, schroevendraaiers)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
2d schreef:
Het is deze en het is echt een heel goed ding.
Erg netjes!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met een Engels hok in de garage, een ding uit 1958, liep ik weer tegen een nieuwe uitdaging aan. Jaguar gebruikt in deze auto in principe bouten en moeren met UNC en UNF draad, voorzien van een kop waar een sleutel of dop met een AF maatvoering op past. In principe schreef ik. En niet voor niets, want het zijn natuurlijk wel Engelsen… de carburateurs en andere delen van het brandstofsysteem komen bij de firma SU vandaan en jawel, die gebruiken Whitworth bouten en moeren en daar past dus lang niet altijd het bekende AF gereedschap op. Kortom, spullen kopen. En omdat ik eigenlijk alleen nog gereedschap van Snap On wil kopen zou dat gelijk een probleem worden. Een probleem voor m’n portemonnee wel te verstaan…
Enfin, 3 steekringsleutels en 3 doppen, de maten die je nodig hebt, komen dan op een kleine 350 eurootjes. Okeeeeeee…. plus, levertijd 5 maanden want het moet uit de US komen. Kak.
Voor nood, en uit pure nijd, heb ik maar ff een setje doppen van een andere merk laten leveren. Kost een paar tientjes en is voor de werkzaamheden aan het brandstofsysteem, waar de boel toch niet knalvast zit, voor nu even goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hahahaah en volgens mij had je net al dat engelse shitgereedschap eruit gegooid! Voor nood kan je hier een setje Tengtools engelse doppen komen lenen in heel kleine maatjes…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Haha, nee, ik had al het overtollige niet-metrische gereedschap gedumpt. Een complete set AF maten van Snap On is er nog steeds, alleen gereedschap in Whitworth maten, dat heb/had ik dus niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
whitworth, klinkt als een syndroom. Waar je heel ziek van wordt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het probleem is dat Whitworth sleutelmaten worden aangegeven in de diameter van de schroefdraad, terwijl sleutels met maten in AF over de flanken van het zeskant worden gemeten (AF = Across Flats). Dat doet SAE ook, dus AF en SAE sleutelmaten zijn gewoon gelijk.
Dan is er nog het probleem dat BSW (British Standard Whitworth) een kop van precies één sleutelmaatje groter heeft dan BSF (British Standard Fine), maar dat om materiaal te sparen er in de loop van WOII voor werd gekozen om BSW bouten en moeren met de zeskantmaat van BSF uit te voeren. Zodat het qua sleutelmaat allemaal alsnog een enorme puinhoop werd… En voor zover ik ‘t eraan kan zien komt het er daarna op neer dat de sleutelmaat voor BSW/BSF doorgaans volgens de zeskantmaat wordt aangegeven (zoals 7/16BS) en dat zou dan volgens mij weer gelijk moeten lopen met AF, want dat is dan immers beide Across Flats gemeten.
En ineens word je dan heel erg blij van zoiets als een Deutsches Institut für Normung
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens m’n collega’s bestaat er ook nog zoiets als Frans-metrisch. Dat is DIN +/- 0,5mm
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat dan weer de ideale maatvoering is passend bij de titel van dit topic…
En dan te bedenken dat op 1 jan ‘78 WERELDWIJD het SI werd ingevoerd, ofwel het Internationale Systeem van Eenheden. Uiteraard zonder een paar dwarsliggers zoals N en Z Jemen, Brunei en een landje in N Amerika. Ondanks een paar schoonheidsfoutjes was het een grote verbetering. Het is toch een zegen dat die ziekte genaamd Whithworth, nu nauwelijks nog tekenen van herkenning geeft.
Adri