4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Het halve werk
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 oktober 2023 06:07 PM
  [ # 46 ]

In werkelijkheid is de hele industrie in de VS natuurlijk gewoon allang naar metrisch om, omdat dat in de rest van de wereld minder gedoe geeft en omdat ze zelf in de jaren ‘50 al te maken kregen met op- en afrondfouten als er tekeningen naar de Europese divisies gingen. Daardoor is bijvoorbeeld de cabine van een ‘bolkop’ Opel Blitz in feite hetzelfde als die van een Chevrolet Advanced Design (en GMC afgeleide) pick-up, maar over en weer past er niets… Op een gegeven moment wordt dat onhandig. Omdat de VS o.a. vanwege het SI in combinatie met wetenschap, techniek en industrie stiekem al jaren eigenlijk grotendeels metrisch is (maar ‘standaard’ maten gewoon overal toestaat), is er bij mijn weten momenteel niet één Amerikaanse auto nog in productie die je niet gewoon met je set metrisch gereedschap volledig uit elkaar kunt pulken.

Whitworth is een vooral Britse standaard die sinds de Tweede Wereldoorlog eigenlijk grotendeels neerkomt op A/F omdat ze de manier van sleutelmaten aangeven toen aan British Standard Fine hebben opgehangen, waarbij de sleutelmaat AFAIK om de een of andere reden altijd al Across Flat werd opgegeven. Maar misschien, en gezien de mate waarin ze op dat eiland eigenwijs kunnen doen, is het ook nog wel ingewikkelder dan dat Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 oktober 2023 11:39 AM
  [ # 47 ]

Ik dacht dat Whitworth bedacht was omdat de afrondingen in de schroefdraad het beter bestand maakten tegen stootbelastingen in de koppelingen tussen treinwagons.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 oktober 2023 07:53 PM
  [ # 48 ]

Whitworth was de eerste gestandaardiseerde draad, uitgevonden in 1841, en midden 19e eeuw gestandaardiseerd door de Marine en de Lokomotief bouwers.
De tophoek van Withworth is 55 graden, en de draad is afgerond.
Zowel Amerikaanse ( UNF en UNC ) draad en Metrische draad heeft een tophoek van 60 graden en heeft afgevlakte toppen op de draad.
Dat maakt nogal wat verschilt.

In wetenschap en fijnmechaniek is “metrisch” al helemaal ingeburgerd in “inch” landen, maar er zijn nog veel industrien die nog volop BSW ( British Standard Withworth) en UNF en UNC gebruiken.

Ook in Nederland wordt nog volop Withworth gebruikt, ook al staat dat er niet op: “Gasdraad” , als BSP. Dat bestaat dan ook nog in BSPP ) recht draad) en BSPT ( tapered/schuine draad) . Dat is nog steeds de standaard in de pijp-industrie en in gas-systemen etc.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook