Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het doekje heeft zijn plaats gevonden bij het boordgereedschap.
De hesjes liggen onder de kofferbakbodem boven het reservewiel. Blijkbaar moet ik wat van die verdeelschotjes opsnorren.
En de dop van het sproeierreservoir is vervangen.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Heeft-ie ook nog originele BMW pech-hesjes opgetrommeld. En ik dacht dat ik wel aardig compleet was met de nood-uitrusting van die E46. Ben je ineens toch ook weer naar een stofdoekje én naar hesjes op zoek…
Als ik weer eens op de sloop rondloop wil ik er wel opletten of er van die verdeelschotjes voorhanden zijn. Ik heb al wel meer van dat soort ongein op de sloop gevonden, dus het is helemaal niet ondenkbaar dat ik ze er een keer tegenkom. Zijn die dingen eigenlijk alleen voor de Touring bedoeld of ook voor sedans?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De hesjes heb ik aan 2Daan te danken!
Die schotjes zitten volgens mij alleen in de touring. Ik denk dat ze vrij makkelijk zijn te vinden op de sloop, ik moet er alleen eens aan denken ze mee te nemen. De kans dat dat lukt heb ik vergroot door ze op een lijstje te zetten.
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Penny Lane schreef:Heeft-ie ook nog originele BMW pech-hesjes opgetrommeld. En ik dacht dat ik wel aardig compleet was met de nood-uitrusting van die E46. Ben je ineens toch ook weer naar een stofdoekje én naar hesjes op zoek…
Het volgende setje dat ik tegenkom mag naar Bumblefuck!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik houd me aanbevolen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Okee, APK gelukt, tijd voor wat onderhoudsklusjes.
Eerst maar eens een nieuw wisserblad achter, want dat begon strepen te trekken en daar kan ik niet tegen.
Bij het nieuwe vaatje voor de stuurbekrachtigingsolie zat een dop met verkeerd opschrift. Ik had nog een dop met het juiste opschrift.
Die kon worden gemonteerd na plaatsen van een nieuwe O-ring.
Rechtsachter was ik de voor BMW en Mini-rijders bekende kriksteun verloren. Tijd voor een nieuwe.
In de dorpel drukken, pen naar binnen tikken met een hamertje en klaar is Kees.
Dan komen we bij twee nieuwe schotjes die de hesjes goed op hun plek houden.
Bij het verversen van olie en bijbehorend filter heb ik ook de oliepeilsensor maar eens vervangen. Er lekte olie door de behuizing van de sensor heen tussen het kunststof en metalen deel, dat komt wel vaker voor. Leuk om te zien is dat je op de Hella sensor kunt zien waar het BMW-logo heeft gestaan voor het is weggefreesd. Uiteraard is weer afgevuld met Shell Helix Ultra 5W40.
De koelvloeistof verversen, ook zo’n nuttig klusje. De dieprode Valvoline KVS is vervangen door blauwe KVS met expliciete BMW-goedkeur. Als je de radiator leeg laat lopen komt er al wel wat uit lopen, maar de meeste KVS loopt er pas uit als je de pluggen in het blok er uit draait. Ze zijn redelijk bereikbaar en je komt er niet onderuit. Ontluchten is als je de juiste procedure volgt een werkje van niks.
Dan het volgende pijnpunt. De intensivreiniger was op dus heb ik wat normaal roze sop in het vaatje gegooid. Dat smoelt niet en het vaatje was wat vies. Dan haal je dus het vaatje los en brokkelt de keihard geworden leiding van pompje naar sproeiers af. Dat los je dan voor nood maar op met een stukje krimpkous. Om het feest compleet te maken is de intensivreiniger van de dealer plots niet meer groen, maar blauw.
Vervangen van de achterste lambdasondes leek ook een goed idee, ik had ze niet voor niets een jaar geleden gekocht. Ik heb het idee dat de motor sinds het vervangen van deze sensoren nog iets rustiger loopt, maar het kan ook zijn dat ik gewoon graag het idee wil hebben dat ik niet voor niets twee lambdasensoren heb vervangen. Rechts zat alles nog netjes zoals het hoort, links hing de stekker in een paar kabelbinders. Zo heb ik het ook maar weer teruggemonteerd, maar het juiste kapje is uiteraard inmiddels bij de dealer besteld.
Al met al best weer een productief dagje en je komt zo ook nog aan wat yoga oefeningen toe.
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed bezig. Indrukwekkend droog, de onderkant van jouw E39. Niet heel gek, met z’n Zwitserse (?) verleden, maar toch. Ben je trouwens bekend met de You-Tuber “M539 Restorations¨? Zeer informatief, wel lange video’s over verschillende BMW types. Met veel vaart en humor. Ik vind het een aanrader én je kunt er nog wat van opsteken ook.
[edit] Even teruglezend zie ik dat je ook wel de nodige lekkerij zelf verholpen hebt. Afijn, het ziet er super uit allemaal.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat doe jij raar met je benen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hij ligt natuurlijk onder de auto om z’n man bun te verbergen.
Is heel praktisch hoor, zo’n berg haar. Toen ik nog zo’n enorme bos op m’n kop had staan, was m’n auto altijd mooi schoon van onderen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nu je het zegt, je haar is ook altijd zwart…
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een man bun, och jee, waar zien jullie mij voor aan!
Het M539 kanaal van Sreten op YT volg ik sinds het begin, heel vermakelijk inderdaad!
Dat de onderkant nu niet meer onder de druppels olie zit, maar slechts onder een wat vette zweem is zeker niet te danken aan de zwitsers, maar aan ruim 8 jaar de ene na de andere pakking vervangen.
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ja, ik las het terug inderdaad. Ik heb het bij mijn auto maar een beetje opgegeven. Beetje dweilen met de kraan open. Hij verbruikt geen olie, kan ook makkelijk zonder bijvullen tussen de beurten door, maar hij doet iets meer dan zweten.
Misschien komende zomer weer eens wat aan doen, als ik veel tijd en zin heb.
“Oh no! Major issue! We have an oil leak!” Groots, die man
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Olielekkages zijn eigenlijk best wel kilo utreg tango. De straat wordt vies, de bodem van de auto wordt vreselijk vies en pekel, zand en andere troep blijven er in hangen, wat sleutelen dan weer tot een ontiegelijk vies werk maakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het is soms ook lastig te zien wat nou de oorzaak is van je lekkage. Bij jouw motor komen volgens mij haarscheuren in het plastic kleppendeksel voor, dat verwacht je ook niet zo snel.