Natuurlijk heb je stinkend je best gedaan, maar de veldtest zal het bewijs moeten leveren/bevestigen. Bij rijden veranderd de hele dynamiek , wind,tocht enz maken een verschil. Maar blijven hopen.!
Je kunt daarentegen de blower op max++ zetten, krijg je overdruk, en dan blijft het water buiten…..
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het lijkt er veel op dat tijdens het rijden er voldoende water bij het onderste raamrubber vandaan wordt geblazen om het probleem dan juist kleiner te maken, dus ik ben er niet vooraf erg bang voor dat-ie dan ineens wel weer water gaat maken. Daar komt bij dat de deur nu weer op dezelfde manier is afgedicht als af-fabriek en dat heeft altijd gewoon gewerkt. Ik denk dat ‘t goedkomt
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nog altijd droog… Dat is mooi. Zoals het er nu uitziet kan-ie na het komende weekend onder dak om de vloerbedekking droog te föhnen en dan is die hele kermis achter de rug.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Heb ik het eindelijk aan het droogföhnen van de vloerbedekking toe, is-ie vanzelf alweer opgedroogd. Zó veel water zat er dus niet eens in. Het heeft natuurlijk ook geholpen om een paar langere ritten te maken met de airco aan en de verwarming op standje voetenruimte. Komt er dus op neer dat ik met een nieuw matje in de voetenbak van de bestuurder alles weer helemaal netjes heb.
Ja, OK, hij moet nodig gewassen worden wil-ie er weer netjes uitzien. Maar ik wil toch even kijken of daar op een redelijke termijn een beetje een fatsoenlijk droge dag voor is, dat scheelt bij het waxen weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De versnellingsbak blijft natuurlijk z’n gebruikelijke verlies van zo’n 100cc per jaar houden en het was wel weer eens tijd om dat aan te vullen. Hij stond toch toevallig onder dak, dus ook geen beter moment dan nu om dat even te regelen. Ik zag dat een redelijk deel van die lekkage dus toch gewoon langs de aftapplug komt. Dat is een waardeloos ontwerp met die tapse schroefdraad dat bij de 02-serie ook al niet werkte, maar waar BMW hardnekkig aan vast blijft houden.
Ik heb de aftapplug dus maar verwisseld voor die van de oude bak van m’n 1602, waar ik PTFE-tape omheen gedraaid heb. Men beweert dat dat goed helpt tegen het lekken van zo’n stop. Op die manier, met dus een extra plug, kon ik de aftapplug wisselen zonder de bak droog te leggen. Die stoppen zijn echt exact gelijk, alleen heeft de aftapplug van die 1602 wél een magneet en die van de 323i had ‘m niet. Wordt het alleen maar beter van natuurlijk. Kwestie dus van even rap die plug verwisselen en door.
Daarna de olie die eruit gekomen is uiteraard wel eerst weer aangevuld en natuurlijk de vul/peilplug ook in de PTFE-tape gewikkeld. Daarmee zou het in theorie zo moeten zijn dat het verlies teruggaat naar ongeveer 50 tot 70cc per jaar en dat is heel goed bij te houden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Slimme oplossing
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat hoop ik
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En dan nu verder met verse banden eronder. Ik had toen ik de auto kocht de wielen van m’n Compact eronder gehangen omdat de 17” velgen die eronder zaten 1) hopeloos verrinneweerd waren, 2) voorzien waren van versleten budgetbanden en 3) de auto niet was uitgelijnd op 17” met 225 voor/235 achter & dus vreselijk nerveus en spoorzoekend stuurde. De banden die onder de Compact hingen waren op dat moment twee jaar oud en nog prima bruikbaar, dus die zijn eronder gegaan en klaar.
Maar dat setje Michelins was nu wel een keer aan vervanging toe: ik heb er dus vier stuks nieuwe Michelin Primacy 4 onder laten zetten. Als die net zo’n soort levensduur hebben als de vorige Michelins ben ik zomaar vier á vijf jaar verder en dan is het de vraag of er dan nóg wel een keer nieuwe bandjes onder moeten
In ieder geval stuurt het ding een stuk beter met vers schoeisel, dus tot zover ben ik er dik tevreden mee.
Volgende puntjes worden APK pre-inspectie, vervangen spatbord LV want die is nu wel redelijk op (de vervanger ligt al een jaar klaar…) en dan definitief APK laten keuren. En dan komt er later in het voorjaar weer een standaard servicebeurtje aan. Verder moet er vooral af en toe benzine in om ‘m aan de praat te houden, maar dat schijnt zo te horen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja als ze daar nou ook eens een oplossing voor verzonnen hè.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Misschien wil-ie op Koskenkorva 60 lopen? Maar ja, da’s ook niet goedkoop per liter…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
APK-gerelateerde ditjes & datjes, alsmede wat ander gepland onderhoud. De achterbrug maar weer eens geïnspecteerd op speling en dat lijkt nog altijd in orde. De voortrein is vorig jaar al uitgebreid aangepakt en er zijn op dit moment qua rijgedrag en geluiden geen aanwijzingen voor problemen, dus dat geloof ik vooralsnog wel. Bandjes waren al gedaan en het wordt na een jaar of drie (want ik heb ze van de Compact geplukt waar ze een jaar op gezeten hadden) tijd voor verse wisserbladen. Remmen etc. waren ook al aangepakt en zijn prima, ik heb alleen de linker handrem ietsje nagesteld. In het kader van ‘simpel om te doen en voordat het een probleem geworden is’ heb ik bij de dealer een nieuw rubber koppelstuk voor de vulhals van de brandstoftank besteld, want die begint wel aardig droog te worden. Als ik de tank op een gegeven moment weer eens redelijk ver leeg heb zal ik die ook nog wisselen. Met het rechter achterwiel er onderuit kun je er zo bij: twee slangklemmen los & weer vast en klaar.
En verder heb ik eindelijk linksvoor het reeds lang klaarliggende vervangende spatbord erop geschroefd. Werkje van niks bij een E46: koplamp en knipperlicht eruit, zijknipperlicht eruit, afwerklijstje onder de koplamp eruit, modderkuip eruit en dan 5 Tx30 schroeven bovenlangs, een slw. 10mm zelftapper in de opening van het knipperlicht, nog zo een onderaan de rand van de wielkast, een onderaan de A-stijl (beide via de wielkast) en een bovenaan het spatbord in de deursponning. Waar je gelukkig feilloos bij kunt met de deur op de eerste vang & een extra verlengstukje op de ratel. Echt een klusje van niks, er tegenop zien is meer werk. Spatbord (in de correcte kleur) van een geeltje op de sloop, uurtje werk: daar kun je dus niet eens voor met gaas & glasvezelplamuur beginnen te knoeien. Maar het is dan ook wel écht ideaal in elkaar gezet om vervanging eenvoudig te houden. En dat is ook wel eens lekker om te zien!
Het vervangende spatbord komt van een ‘Titansilber’ E46 320i Touring (met de kleine zespitter) uit 2000 en is dus een klein jaartje jonger dan het originele spatbord, maar dan ook meteen vrijwel volmaakt roestvrij. Het spatbord dat eraf gekomen is, is na ruim 24 jaar wel gewoon op: de rand is hopeloos geworden. Dat is nog niet heel zichtbaar, maar aan de achterkant is het duidelijk te zien dat dat niet lang meer duurt. Het is dus niet dat de auto er voor het zicht enorm van opknapt, maar het voor het zicht nogal nadrukkelijk aftakelen is hiermee weer een paar jaar vooruit geschoven.
Voor zover ik nu kan zien is het ding dan dus technisch gewoon voor elkaar en nog betrekkelijk netjes om te zien ook, dus de APK zou niet al te spannend moeten zijn. Maar het blijft een auto van bijna 25 jaar oud, dus daar doe ik pas ná de keuring definitieve uitspraken over…
Overigens, nu die Compact nog eens genoemd wordt: die is afgelopen maandag afgevoerd. Er komen vast nog wel wat momentjes waarop ik ‘m nog wel had willen hebben voor een onderdeel, maar dat was over de afgelopen paar jaar al zo schaars geworden dat je er niet echt een donorauto voor kunt hebben staan. Er zit een fijne BMW-specialist vlakbij en er ligt op de sloperijen die ik frequenteer toch nog wel geregeld een E46, dus op een gegeven moment moet je gewoon lekker afscheid nemen omdat iemand anders de spullen wel op voorraad heeft. Het ding is nog een keer onder eigen stoom (letterlijk, ook nog) de trailer op gereden en dat was het dan: het torretje is echt schoon op na ruim 312.000 kilometer. Starten, met moeite, op twee en een halve cilinder; na een paar keer stevig op toeren jagen hield-ie stationair net-aan stand op drie poten en onder begeleiding van een fraaie, omvangrijke witte tot heel lichtblauwe wolk uit de uitlaat is het ding de trailer op gegaan & richting eindstation vertrokken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Tja, alles heeft een einde.
À propos, sloop: kun jij voor mij eens kijken of je een originele microfoon voor de carkit van de E39 kunt vinden? De E39’s op de sloop zijn hier dun gezaaid momenteel. Indien een exemplaar met carkit, zit de mic in de hemel, links van de interieurverlichting.
Ik zoek zo’n microfoon omdat ik Ted Salmon’s Bluebus heb geplaatst en ik wil graag de handel zo origineel mogelijk gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik wil het zeker in de gaten houden, maar ik heb geen idee of ik binnenkort op de sloop kom. Het is wat dat betreft erg rustig momenteel. Ik had ook gewoon meteen een zespitter moeten halen…
Hoe dan ook: als ik zoiets tegenkom hoor je ‘t van me!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Super. Ik heb er geen haast mee, het is zo’n “leuk als het werkt” dingetje
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wisserbladen dus. De vorige die ik gekocht had waren van Bosch en conform OE specificatie: aansluitend op de wisserarm, met de correcte spoiler op de linker wisser en links voorzien van een geleider die in de wisserarm valt om het hele handeltje te allen tijde stabiel te houden. Niet meer leverbaar. Het vervangtype is zo’n flatblade geval waarvan je 1) weet dat dat er onwaarschijnlijk pauper uitziet op een auto die er niet mee ontworpen is en 2) dat alle geleiding die BMW bedacht heeft dus niet meer aanwezig is.
Het alternatief was een setje wissers van SWF in goeikope stalen frames met een te kleine spoiler en nul geleiding in de armen. Ziet eruit als wissers van de Action en natuurlijk ben je ook weer alle stabilisering van je wisser kwijt. Voor zover dat helpt, maar anders had het er vanuit BMW niet op gezeten: als je over de hele productierun van zo’n E46 pakweg een kwartje per auto kunt besparen tikt dat best nog wel aan, dus dan doe je dat.
Uiteindelijk de SWF wissers dan maar genomen om te kijken wat daarmee kan. Na een hoop geouwehoer heb ik daarvan de rubbers in de oude Bosch wisserbladen weten te frutten én dat, zo te zien, goed werkend gekregen. De volgende keer haal ik goeikope wissers van de juiste lengtes en beun ik de rubbers wel weer over. Die SWF wissers kosten wel gewoon 45 euro per setje en dat is te duur voor spul wat min of meer niet past. Ik moest denk ik maar wel eens kijken of ik ergens wat reserve wisserbladen van slopertjes af kan organiseren om het juiste model in stand te kunnen houden, want op een gegeven moment zullen de haakjes waar het rubber in ligt wel een keer sneuvelen en dan is het afgelopen met de pret.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!