Leuk
Ik heb de eigenaar ooit gesproken. Aardige rustige man.
De keurmeester weet er niet veel van.
Ben wel benieuwd wat er dan aan de motor is gerepareerd
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Och, ik heb met heeeel veel plezier gekeken. Ook had ik dezelfde auto, blauw. Het enige wat ik opvallend aan de blokkies toen vond was het klakken stationair, kwam meen ik uit de tandwiel overbrenging tussen bak en blok(zwak punt?).
Leuk he!
Grappig! Een mooie prestatie voor deze BX!
Wat het mooie voor mij is? Ik had ooit een BX 14RE met kenteken ST-92-GK. Een bordeaux rode. Dit is de ST-91-GK. Auto’s moeten dan wel vrijwel tegelijkertijd op kenteken zijn gezet. De mijne was nieuw geleverd bij toenmalig Citroën dealer Hans Veltman in Oldenzaal. Ben benieuwd of deze daar dan ook van oorsprong weg komt…....
De mijne is trouwens al meer dan 20 jaar naar de eeuwige jachtvelden. Heb de auto toen weg gedaan omdat ik plotseling geen aandrijving meer had. Versnellingsbak bleek volgens de garage stuk te zijn. Grappige was wel dat ik de auto een jaar later weer tegen kwam in Oldenzaal. Blijkbaar was de schade dan achteraf toch niet zo groot geweest. Een paar jaar later kon ik al geen gegevens meer achterhalen over de ST-92-GK en was uitgeschreven uit het kentekenregister.
Ik vond het toentertijd al een aardig traag blok. Wat ik mij er vooral van herinner was het zeer slechte hakerige schakelen vooral bij koude motor en bak (motor en bak waren één geheel bij deze motoren). Achteraf had ik beter een 16 RS of TRS kunnen nemen. Had die wel is mee gehad als de mijne voor onderhoud moest. Die 1.6 blokjes waren veel moderner en reden stukken vlotter en soepeler en pasten zo beter bij deze comfortabele auto.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een 150 kantelblokje heeft wat meer aandacht nodig, @ Stefanex. Maar traag? Dat zeker niet. Een 14RE had 75 PK, net zoveel als de BX met de modernere TU motoren, en daar is ie rap genoeg mee. En nog zuinig ook, ik haalde met mijn Leader makkelijk 1 op 15.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stefanex schreef:Heb de auto toen weg gedaan omdat ik plotseling geen aandrijving meer had. Versnellingsbak bleek volgens de garage stuk te zijn. ..
Ha, de bekende verbindingsbus tussen de prise-as en de versnellingsbak. Een onderdeeltje van ca 20 euro en een uurtje of 3 sleutelen. Ik heb er tientallen vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Stefanex schreef:Grappig! Een mooie prestatie voor deze BX!
Wat het mooie voor mij is? Ik had ooit een BX 14RE met kenteken ST-92-GK. Een bordeaux rode. Dit is de ST-91-GK. Auto’s moeten dan wel vrijwel tegelijkertijd op kenteken zijn gezet.
Dat zou best kunnen. Ik heb foto,s nagekeken en ik had de ST-98-GK.
Het blokje kende ik overigens wel, mijn eerste auto was een renault 14TS met hetzelfde (samen ontwikkeld) blok, maar dan getuned, dubbele Webers, en snel!! kon mn klasgenoot met een R5 turbo net niet bijhouden.
Degelijke blokjes
zeker niet traag
ketting als distributie
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Traag of snel is relatief en subjectief.
Ik denk dat het in de stad prima mee komt, maar ik verwacht weinig actie bij 130 km/h het gas intrappen.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
kaas schreef:Degelijke blokjes
Die ervaring heb ik niet, begin 90er jaren een 14RE op LPG gehad.
Op een gegeven moment blok stuk, 4 zuigers gelijktijdig bovenin.
Bij een sloper in de Zaanstreek een ander blok gescoord, ingebouwd en deze bleek een tik te hebben.
Ermee naar de verkoper gereden en het ‘m laten horen, uiteraard geld terug en weer uitgebouwd.
Toen in Velserbroek er 1 uit een 205 gehaald, deze gestript tot op het draaiende deel en weer opgebouwd met de periferie van het originele blok.
Deze heeft het volgehouden tot einde levensduur van de rest.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mwoah ik had er een in mijn Renault 14 en die heeft toch gewoon ruim een half miljoen kilometers op gas gelopen voor de carrosserie echt niet meer te redden was.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Onderhoud is alles voor die 150 blokjes, maar dan kunnen ze ook hoge kilometerstanden bereiken.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eens. Prima motoren, mits iedere 10.000 km verse olie en op lpg iedere 20.000 km even de kleppen stellen. Heel soms ging er wel eens een nokkenas gaar, al kwam dat vooral voor bij de visa omdat kleppen stellen daar echt een crime was en men dat dus vaak gewoon maar liet voor wat het was. Ik had zelf een Bx14 met 360.000 op de klok, op benzine, en dat ding was niet stuk te trappen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Heb er 1 gehad op LPG. Betrouwbaar blok, is mijn ervaring. En qua vermogen: kan prima met het huidige verkeer meekomen. 130+ is een comfortabele kruissnelheid.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Tijdens mijn bezit gewoon onderhoud volgens het boekje gedaan, maar ja, hoe gingen mijn voorgangers er mee om?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Oliewissel is belangrijk.
Geniaal maar misschien ook kritiek is het oliecircuit. Geniaal: Nooit wordt het verversen van de versnellingsbakolie vergeten want het is hetzelfde circuit als het motorolie circuit. Kritiek: Wat destijds al tot vragen leidde was het smeren van een versnellingsbak met motorolie.
Dus: wissel volgens het boekje en een goede/juiste kwaliteit olie gebruiken.
Lekt de motor/bak olie? Waarschijnlijk de aandrijfas keringen. Check die keringen als eerste als je motorolie op de oprit ziet. Is overigens geen grote reparatie.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn