710cc motor: wat voor versnellingsbak ?
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 26 oktober 2009 11:50 PM

In mijn Eend komt een 710cc motor die gebouwd is op trekkracht/koppel (dus het wordt geen racewagen). Maar daar moet een versnellingsbak achter. Wat voor versnellingsbak moet/kan er achter ? Ik heb namelijk mijn twijfels of een 2cv bak wel sterk genoeg is. Die zal het wel even uithouden, maar ik heb geen zin om elke 10.000km er een andere bak achter te hangen. Een GS bak of een Visa bak passen er misschien wel achter, maar de versnallingsbakverhoudingen moeten ook in orde zijn. Zelf dacht ik aan versnelling 1 t/m 4 in de orginele verhouding te doen en van de 5e (ja, er moet een 5-bak achter) een extra overdrive te maken.

Daarbij wil ik mijn Eend geschikt maken voor terreinrijden. Het wordt geen 4x4, maar een sperdifferentieel lijkt mij wel wat. Echter, dat topic is weg ... Dus als iemand mij daar info over kan geven: graag !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 31 oktober 2009 12:48 PM
  [ # 1 ]

Hallo, misschien komt er binnenkort een Quaife ATB ( automatic torque biasing ) differentieel beschikbaar voor de 2cv en varianten. Een en ander is afhankelijk van de mate waarin mensen geintresseerd in het verkrijgen van zo’n speciaal differentieel.

met vriendelijke groet,

Harry Martens
http://www.ds-vitesse.com

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 31 oktober 2009 09:18 PM
  [ # 2 ]

Klinkt interessant !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 november 2009 11:54 PM
  [ # 3 ]

Het punt is dat ik nog geen speceficaties weet van het 710cc blok. Na montage moet dat spul nog even op de rollenbank. Dan kan ik ook met de site van Jeroen aan het rekenen. En een GS bak er achter is absoluut een optie ! Er moet gewoon een goede bak achter, niet een bak waarbij ik extreem voorzichtig moet zijn om te voorkomen dat ik het ding in 10.000km versleten heb.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 18 november 2009 02:39 PM
  [ # 4 ]

overbrengingsverhouding van een gs bak is te lang voor een (sterk) eendenblok ben bang dat dat niet goed gaat…. maar kijk s ff op de site van cats, dan weet je het!

greetzzzzzzzz

Rusty

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 26 oktober 2023 07:35 AM
  [ # 5 ]

Goedemorgen,

ik ben even op zoek geweest op het forum naar een antwoord op mijn vraag, maar kan het niet 1,2,3 vinden zodoende stof ik deze maar even af.
Deze zomer heb ik een leuke 2cv6 gekocht en heb na een aantal kilometers het idee gevat om alles wat vlotter te maken. De auto is nu voorzien van een visa blok met 720 bigbore set en snelle nokkenas. Dit rijdt zeer prettig, maar ik zou graag iets minder toeren willen maken boven de 100 km per uur.

Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met een gs 4 bak (gx 09 100.01 B) in combinatie met die blokje?


Gr Giel

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 oktober 2023 08:06 AM
  [ # 6 ]

Zie https://cats-citroen.com/citroen_2cv/ en dan klikken op engines&boxes;.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 oktober 2023 08:41 AM
  [ # 7 ]

Bij Cats staat een mooie lijst ja, maar geen antwoord op de vraag wie er ervaring mee heeft toch?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 oktober 2023 08:56 AM
  [ # 8 ]

Correct, maar met de gegevens van de beoogde bak kan er wel aan gerekend worden.

Verwacht niet dat er velen zullen zijn die de combi big bore blok met gs 4-bak al hebben gerealiseerd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 26 oktober 2023 09:25 AM
  [ # 9 ]

uiteraard heb ik de lijst bekeken, maar ik ben benieuwd of het blokje dit aan kan.

Verder moet er nog wel het een en ander worden aangepast verwacht ik. Volgens mij hangt de versnellingsbak van een gs aan het subframe….

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 26 oktober 2023 10:51 AM
  [ # 10 ]

Heb je de vraag op https://www.2cv.nl/  al gesteld, daar is waarschijnlijk meer ervaring met een dergelijke ombouw.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 oktober 2023 11:22 AM
  [ # 11 ]

Of hier https://www.2cvkitcarforum.com/forum

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 27 oktober 2023 06:02 AM
  [ # 12 ]

bedankt voor de links. Ik zal even op de andere sites polsen.

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook