Sinds juni rijd ik rond in een blauwe C5 X. Het basis model uit de serie, dus geen hybride, dit gezien het budget bij de werkgever. Het is mijn zoveelste citroen, na Dyane, BX, XM, SM, Berlingo, C4 Picasso en C8
Tot nu een prima auto. Geen problemen gehad in de eerste 40K kilometer. De auto voldoet prima, is erg ruim en is feller dan ik gedacht had voor een 1.2 liter. MEt 4 volwassenen en 2 honden voor een week naar Bretagne was geen probleem. Wel een dakkoffer natuurlijk voor de nodige bagage. In FRankrijk werd de auto vreemd bekeken en de beheerder van ons huisje voreg zich zelfs af of het wel een in Frankrijk te leveren model was…
Enige manco tot nu zijn de kapjes voor op de rails van de voorstoelen, die zijn er beide al vanaf. Iets te fragiel plastic..
Ook ik heb nog nooit een rijdende soort genoot gespot onderweg en dat is toch wel jammer.
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 22-03-2009
- CX GTi 25 (automaat)
- ID/DS DS23 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- Panhard Dyna X
- Overig Peugeot P4 pick-up
- C4 (1928-1932) C4F pick-up
ik blijf me ook verbazen dat je ze nooit ziet…
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Inderdaad.
Ik heb die van mij eind april besteld en sindsdien hou je natuurlijk je ogen open.
Voor mijn werk zit ik door heel NL, dus ik zie best wel wat verkeer voorbij komen.
Maar sindsdien heb ik er tot nog toe slechts 3 gezien.
(buiten die van mezelf natuurlijk, die ik sinds half december rijd)
Totaal aantal Berichten: 1353
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Waar is de tijd gebleven dat Citroen in de verkooptop-10 stond? Met in iedere straat een GS en/of een eend. In die zin is Porsche nu ordinair en Citroen exclusief, dat dan weer wel
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10292
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan woon jij in de verkeerde straat. Ik vind juist dat ik best behoorlijk veel citroens zie.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jeroen Simons schreef:Waar is de tijd gebleven dat Citroen in de verkooptop-10 stond? Met in iedere straat een GS en/of een eend. In die zin is Porsche nu ordinair en Citroen exclusief, dat dan weer wel
Dat zal best veel met de huidige torenhoge nieuwprijzen te maken hebben.
Ik heb een tijd gehad dat ik ook iedere paar jaar een nieuwe auto kocht. Tijdje lang iedere paar jaar een nieuwe Peugeot 206 gereden. Die had je toen nog voor rond de 13000 euro. Voor mij best te behappen. Maar als je kijkt wat tegenwoordig een beetje nieuwe 208, C3 of Clio kost zit je tussen de 25 en 30 mille. Dat zijn geen prijzen meer voor een B segmenter vind ik.
Een C5X vind ik een prachtige auto maar kost vanaf een ruime 46 mille. Dat is voor een normaalverdienende Nederlander gewoon echt niet op te brengen. Een BX had je in de jaren tachtig al voor onder de 20.000 gulden. Dat is iets van 8000 euro en was voor veel mensen bereikbaar en dus zag je ze op iedere hoek van de straat. Nu zullen de inkomens ook wel wat zijn meegestegen maar blijkbaar dus niet zoveel dat voor normale gezinnen nog een nieuwe auto bereikbaar is.
Ik wacht wel tot dat de C5X zover in waarde is gedaald dat ik haar kan betalen. En dat zal nog lang duren vrees ik.
Vind de uitvoering van de topic starter wel interessant. Gewoon de versie met de basismotor. Ik heb een keer de 100pk versie gereden in de nieuwe 208 en die vond ik vrij pittig. Dan zal de 130pk versie wel voldoen in de C5X.
Zou best wel een keer een C5X proef willen rijden. Ben zeer benieuwd hoe deze zal rijden en vooral het comfort en of deze te vergelijken is met vroegere hydractief geveerde Citroëns.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Je ziet ze tot mijn verbazing ook nauwelijk rijden. Maar misschien ben ik er zelf ook wel debet aan. Na een paar jaar tot volle teveredenheid in een C5 Aircross te hebben gereden (perfecte familie- en vakantieauto) heb ik ook proefgereden in ee C5 X. De Plugin Hybride versie reed voortreffelijk en deed mij stiekem een klein beetje herinneren aan het comfort van de C6 die ik een aantal jaar heb gereden.
En toch…toch staat er sinds een paar maanden een DS4 Opéra Plugin Hybrid voor de deur. De enige reden was een heel banale reden: ik kon niet wennen aan het uiterlijk. En dan voornamelijk de achterzijde. Mijn doorgaans enthousiasme in de aanloop naar een nieuwe auto, voelde ik niet. Op het laatste moment is het dus een DS 4 geworden. Op puur emotionele gronden, want rationeel is er geen enkel argument te bedenken om te kiezen voor een duurdere kleinere auto. En hoewel de omgeving louter positief is over de uitstraling van de DS 4, betrap ik mijzelf er op dat ik de enkele keer dat ik een C5 X zie rijden, ik denk: ‘Heb ik er goed aan gedaan?’ Misschien moest ik ook wel even wennen.
Resumé, heel veel plezier met de prachtige C5 X en veel veilige kilometers gewenst!
https://photos.app.goo.gl/L3yidF45YeJ313jz9
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik kwam een paar weken geleden terug uit Engeland van een oldtimer beurs en trof bij de Ferry een C5 X met een Engels sportautootje op een trailer. Een tijdje met de man gesproken, uit Tjechie, als ik me niet vergis. De man bleek zowel van Engelse auto’s te houden als van grote Citroens en de 2CV. Toen eigenlijk pas voor het eerst een C5 X op de weg gezien en ik moet zeggen dat ik positief verrast was. Ik moet nog steeds wennen aan de tegenwoordige vouwen en lijnen in het plaatwerk maar de C5 X heeft een veel prettiger aanblik dan de C4. Goed om hier te lezen dat het een prettige reisgenoot is. Veel fijne kilometers toegewenst.
Totaal aantal Berichten: 1888
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Jorikl schreef:Je ziet ze tot mijn verbazing ook nauwelijk rijden. Maar misschien ben ik er zelf ook wel debet aan. Na een paar jaar tot volle teveredenheid in een C5 Aircross te hebben gereden (perfecte familie- en vakantieauto) heb ik ook proefgereden in ee C5 X. De Plugin Hybride versie reed voortreffelijk en deed mij stiekem een klein beetje herinneren aan het comfort van de C6 die ik een aantal jaar heb gereden.
En toch…toch staat er sinds een paar maanden een DS4 Opéra Plugin Hybrid voor de deur. De enige reden was een heel banale reden: ik kon niet wennen aan het uiterlijk. En dan voornamelijk de achterzijde. Mijn doorgaans enthousiasme in de aanloop naar een nieuwe auto, voelde ik niet. Op het laatste moment is het dus een DS 4 geworden. Op puur emotionele gronden, want rationeel is er geen enkel argument te bedenken om te kiezen voor een duurdere kleinere auto. En hoewel de omgeving louter positief is over de uitstraling van de DS 4, betrap ik mijzelf er op dat ik de enkele keer dat ik een C5 X zie rijden, ik denk: ‘Heb ik er goed aan gedaan?’ Misschien moest ik ook wel even wennen.
Resumé, heel veel plezier met de prachtige C5 X en veel veilige kilometers gewenst!
DS4 ook mijn voorkeur C4 te vervangen.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Hoe verhoudt zich het veercomfort van de DS4 tot de C5X?
Net zo comfortabel of toch wat steviger?
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Mijn DS4 is uitgerust met het zogenaamde Active Scan Suspension, waarbij een camera de weg ‘leest’ en het veergedrag daarop aanpast. In alle eerlijkheid had ik er meer van verwacht. Het is licht comfortabeler dan in de reguliere stand, maar in mijn beleving is de C5X een stuk comfortabeler. Dat heeft - naast de de demping - mede te maken met de langere wielbasis.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Inmiddels staat de teller op 70.000 km en nog steeds geen spijt van deze auto. In het wild heb ik er tot nu inderdaad ook zeer weinig gezien. Totaal 3. Mijn uitvoering heeft destijds 38.000 euro gekost en ik kreeg ook een schrik toen ik zag dat de goedkoopste nu 46.000 euro moet kosten. Dat verklaart denk ik waarom je ze zo weinig ziet.
Waarom die prijs zo enorm omhoog moest, is toch wel raar. Het basis model is dan wel niet meer te krijgen maar ook de hybride modellen zijn in 2 jaar flink gestegen in prijs.
Power te kort heb ik nog nooit ervaren, alleen het max aanhanger gewicht is een beetje laag, slechts 1000kg.
Jorikl schreef:Mijn DS4 is uitgerust met het zogenaamde Active Scan Suspension, waarbij een camera de weg ‘leest’ en het veergedrag daarop aanpast. In alle eerlijkheid had ik er meer van verwacht. Het is licht comfortabeler dan in de reguliere stand, maar in mijn beleving is de C5X een stuk comfortabeler. Dat heeft - naast de de demping - mede te maken met de langere wielbasis.
Een beetje Peugeot achtig denk ik dus. Ik hoor ook dat die active scan suspension alleen maar overdag werkt en niet ‘s avonds in het donker?
Waarom die prijs zo enorm omhoog moest, is toch wel raar. Het basis model is dan wel niet meer te krijgen maar ook de hybride modellen zijn in 2 jaar flink gestegen in prijs.
Tja, alle auto’s zijn na corona enorm in prijs gestegen. Auto’s zijn knap onbetaalbaar aan het worden in Nederland. Voor de normaalverdiener is een nieuwe auto nu eigenlijk al niet meer bereikbaar. Die moeten echt fors sparen willen ze zich nog iets simpels als een Dacia Sandero kunnen veroorloven. En het is allemaal BTW en BPM wat je aan de overheid zit af te dragen.
Bekijk maar eens de prijzen in Frankrijk voor een nieuwe C5X.Gewoon vanaf ruim 37 duizend voor een nieuwe C5X. Ook daar zijn ze trouwens wel in prijs gestegen. 2 jaar geleden begon dezelfde uitvoering daar nog bij ruim 32 duizend.
Ik blijf de C5X een schitterende auto vinden en het zou mijn keuze zijn tov. de C4.
Totaal aantal Berichten: 1353
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ff een zijstraatje over de prijs van een compacte auto: een Polo1.0 kost in NL €25.000. (Bron: Autovisie). Een C3 you €18.000 (bron: Citroen). Dacia Sandero (bron: Dacia) €17.000. Dat schijnt te komen door allerlei verplichte toeters, bellen, rijhulpjes en andere onnodige eisen in een land waar 100km/u (meestal minder en heel soms meer) de standaard is.
Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Een beetje Peugeot achtig denk ik dus. Ik hoor ook dat die active scan suspension alleen maar overdag werkt en niet ‘s avonds in het donker?
Dat schijnt inderdaad zo te werken. Maar het feit dat er tussen overdag en ‘s avonds geen schokkend verschil waarneembaar is, zegt wellicht ook iets over de werking van het systeem Maar zonder gekheid, je merkt op drempels en op de snelweg een wat zachtere veerweg. Wat meer deindend, maar - nogmaals - niet wereldschokkend.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)