waterman schreef:Stefanex schreef:Heb de auto toen weg gedaan omdat ik plotseling geen aandrijving meer had. Versnellingsbak bleek volgens de garage stuk te zijn. ..
Ha, de bekende verbindingsbus tussen de prise-as en de versnellingsbak. Een onderdeeltje van ca 20 euro en een uurtje of 3 sleutelen. Ik heb er tientallen vervangen.
Ja, dat zal het zijn geweest omdat ik mijn BX later gewoon weer op de weg zag rijden met een gezin er in. Weet nog goed waar het was. Op de weg van Oldenzaal naar de Lutte. Jammer, had ik dat destijds geweten dan had ik die auto nooit weg gedaan. De garage waar ik de auto toen in onderhoud had was ook niet op de hoogte met Citroëns en keek er nogal minachtend tegenaan. De auto naar deze garage laten afslepen toen ik geen aandrijving meer had en die zij al snel dat de versnellingsbak stuk was. Toen was ik er klaar mee en heb de auto met mijn stomme kop voor 150 euro aan een sloopbedrijf in Geesteren verkocht. Met nieuwe Michelin banden en al! Nou, die zagen al snel natuurlijk dat ze de jackpot hadden en hebben deze snel gerepareerd en met forse winst weer verkocht. Tja, het is allemaal achteraf en al 25 jaar geleden. Toch heeft mijn BX niet zo lang daarna de pijp aan maarten gegeven. In 2001 was de auto al uit het kentekenregister verdwenen. Maar kan natuurlijk ook door een schade zijn veroorzaakt.
Snel vond ik hem destijds echt niet. Maar ja, wat wil je. Als referentie had ik een Ford Escort 1.6 en Honda Accord 2.0 EX. Dat waren totaal andere motoren en een totaal andere rij beleving.
Toch zou ik er nog wel weer eentje willen hebben zo’n BX. Gewoon voor erbij. Maar ja, waar vind je nog goede exemplaren tegen een redelijke prijs? Frankrijk??
Zat net nog even het bovenstaande artikel door te lezen. Deze man heeft veel bijzondere Citroëns in bezit. Waaronden één van de allereerste BX’en in Nederland. De JG-05-BG. Die heeft als poster met de voetballers van AJAX erop nog jarenlang boven mijn bed gehangen. Groot was mijn verbazing dat die auto dus nog steeds leeft en in bezit is van de eigenaar van de BX uit het klokje rond verhaal.
Is de eigenaar niet ergens actief op dit forum? Zou me niets verbazen. De man is een echte liefhebber en heeft veel bijzondere Citroëns in zijn bezit. Hij is ook actief op Citroën bijeenkomsten aangezien er in het artikel foto’s staan van zijn Citroëns op bijeenkomsten.
Zou wel eens van deze man willen weten of zijn BX, de ST-91-GK, destijds ook nieuw is afgeleverd bij Hans Veltman in Oldenzaal.
Jan Brakenhoff heeft een BX die van Johan Cruijff is geweest. ( niet de BX van het filmpje) volgend mij is dat de JG 05 BG
De man is in de loop van de jaren al diverse malen met zijn onafscheidelijke BX in de publiciteit geweest
BX 1.4 serie 2 RE 1986
kaas schreef:Jan Brakenhoff heeft een BX die van Johan Cruijff is geweest. ( niet de BX van het filmpje) volgend mij is dat de JG 05 BG
De man is in de loop van de jaren al diverse malen met zijn onafscheidelijke BX in de publiciteit geweest
Jan Brakenhoff is ook de eigenaar van de BX uit het klokje rond. In het artikel staat dat hij meerdere Citroëns bezit waaronder de JG-05-BG.
Als je op dit kenteken googelt kom je een artikel tegen over de eerste 2 BX’en in Nederland. Dat waren de JG-96-BF een Vert Tuillerilles BX 14 RE die niet meer bestaat en de JG-05-BG van Jan Brakenhoff.
JG-96-BF
De JG-96-BF bestaat inmiddels niet meer. Het ging om een Vert Tuillerilles BX 14 RE die door diverse autobladen gebruikt werd als test auto.JG-05-BG
De JG-05-BG is een Gris Perlé BX 16 TRS. Ook dit exemplaar figureerde in diverse autobladen, waaronder Autovisie. Daarnaast gaf Citroën een poster uit waarin deze BX samen met de toenmalige Ajax selectie afgebeeld stond. Johan Cruijff zat achter het stuur. In tegenstelling tot de JG-96-BF bestaat de JG-05-BG nog wel. Hij dook eind jaren ‘90 op bij Citroën garage Bonhof in Epe. De motor was (als bij zoveel BX-en) in brand gevlogen. Als de poster met de Ajax selectie niet in de garage aan de muur had gehangen, was de auto gesloopt geworden. Dankzij de poster werd hij echter herkend en weggezet. Na een verhaal over de JG-05-BG in het clubblad van de BX club Nederland kocht een lid van de club de auto en liet hem helemaal restaureren. Dat viel nog niet mee, aangezien bij de brand enkele specifieke details van voorserie BX-en beschadigd waren geraakt zoals de lijst van de voorruit. Het chassisnummer van de JG-05-BG is VF7XBXB0000XB0063 wat betekent dat het de 63e BX 16 is de gebouwd is.JK
In januari 1983 werd de eerste grote serie BX-en gekentekend. Dit waren demo’s voor de Nederlandse dealers. Ook dook een aantal auto’s uit deze serie op in tests van autobladen zoals Auto Motor Techniek en Auto Select. Deze BX-en hadden een JK kenteken. 17 februari 1983 vond de introductie van de BX plaats bij de Nederlandse dealers.
http://plankhond.nl/eerste-nederlandse-bx-en.html
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn 14RE had het kenteken JT-09-RP.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mijn 14RE had JZ-87-XL en was van jul ‘83.
Nooit iets gemerkt van een trage motor, maar ja als je van 1130 cm3 komt is iets al gauw pittig. Helaas gemangeld door een vrachtwagen uit het Westland met haast.
Adri
Herinneringen komen weer boven
Mijn eerste BX, een 16 TRS op LPG uit ‘83 had kenteken KY-21-SL.
Die kocht ik tweede hands in 1987.
Eind 1990 kwam daar een nieuwe 19 TZI voor in de plaats, met kenteken XX-91-HY. Die heb ik helaas maar kort gehad, een achterligger maakte ‘m een eindje korter….
De vervangende TZD Turbo met kenteken DS-VJ-37 heb ik 4 jaar gehad, totdat ‘ie vervangen werd door een Xantia TCT Break.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
In de ‘‘beginjaren’’ v/d bx was er bij lubbers huisman een zgn wachtlijst voor een gebruikte bx. Dus als er 1 werd ingeruild dan kon je m nemen (tegen elke prijs?) of je bedankte, en ging ie direct naar de volgende op de wachtlijst. Dat was wel even wennen, na vele jaren van overvolle showrooms ...... Ja de bx was een instant-hit. Eigenlijk een fransoos met toyota kwaliteit.
airfryer=luchtbakker.
Had Had Had !
Gelukkig heb ik mijn BX je nog
BX 1.4 serie 2 RE 1986
bibberkip schreef:Eigenlijk een fransoos met toyota kwaliteit.
Waar blijft Yuri?
Adri