Beste Leden,
Ik heb sinds kort een c4 grand picasso tweedehands aangeschaft.
Hier zat een trekhaak onder .
Ik loop nu alleen tegen het probleem dat de kogel van mijn trekhaak hoger zit dan de dissel van de aanhanger.
Het is een tandemasser en de voorste wielen hangen er een beetje voor spek en bonen bij. Met lading rijden de willen mee maar de druk op de kogel en de achterste wielen dragen het meeste gewicht
Garage gevraagd maar die zeiden dat er niets aan de trekhaak gewijzigd kan worden ivm keuring .
Het zelfde krijg ik gemeld als ik een aanhanger bedrijf bel.
Rdw geeft aan dat het hart van de kogel tussen de 350 en 420 mm moet zitten.
Als ik de auto op vlakke ondergrond zet kom ik op 440 mm
De kop van de dissel zit op 370 mm
Een verschil van 70 mm
De haak van de trek haak is een los onderdeel die met 2 bouten vast zit.
Weet iemand een oplossing.?
Het voelt niet veilig om zo door te rijden.
Groet remko
Kun je het merk en typenummer van de trekhaak terugvinden?
Zo ja, dan is er mogelijkerwijs bij de fabrikant een ander stuk te vinden dat wel voldoet aan jouw wensen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even Uri Geller bellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik lees het al, een ongeremd 750 kg tandemassertje. In de eerste plaats is dit natuurlijk de meest onzinnige aanhanger die je kunt bedenken, want waarom twee assen wanneer je er toch niets op kunt vervoeren behalve karton en piepschuim. Maar goed, met die opmerking is de TS niets. Mijn schoonvader (zoals velen abusievelijk van mening dat hij zonder E-rijbewijs niet met een geremde aanhanger mag rijden) had hetzelfde probleem achter zijn Toyota RAV4. Dit is door de dealer van zijn aanhangwagen opgelost door de dissel op te dikken met een stuk vierkante pijp van dezelfde diameter als de dissel. Dit zit dus met twee lange bouten bovenop de dissel geschroefd, daar zit dan weer de koppeling geschroefd et voila, de voorwielen raken de grond weer. Achter mijn auto loopt het ding dus alleen nog op de voorwielen, maar dat heb ik opgelost door een fatsoenlijke geremde tandemasser te kopen voor mezelf
Ter verduidelijking
Het is een geremde tandemasser en ik heb e achter b.
De optie om de dissel te verhogen gaat niet omdat ik dan in de knoei kom met de remstang die van de oplooprem naar de wielen loopt.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je had me op het verkeerde spoor gezet door het verhaal dat de haak van de trekhaak met twee bouten vast zit. Dit is natuurlijk de knobbel aan de auto. Sorry voor mijn zelfingenomenheid. Heeft de auto verzwaarde veren achter? Mijn Peugeot 308 SW heeft deze nu ook, waardoor de hele achterkant en dus ook de trekhaak omhoog is gekomen. Daardoor hangt de tandemasser ook wat verder achterover, maar eenmaal geladen komt dat vanzelf weer goed.
Ik neem aan dat je een grande Picasso hebt met de luchtvering en hoogteregeling ? Dan zou ik eerst eens kijken of die correct staat afgesteld. Of je laat hem 4 cm zakken achter ?
Aan de trekhaak iets veranderen is niet makkelijk: Alleen als je een “afneembare” hebt kun je zoeken of er een andere “kogel met bocht” leverbaar is, maar dat weet Citroen niet, daarvoor moet je bij de fabrikant terecht.
Ik heb wel eens geremde tandemassers gezien met een goedgekeurd dikke plaat onder de complete trekstang, op de triangel om hem hoger te zetten. Bij nogal wat grotere bestelbussen is dat nodig. Maar dat weet alleen de echte fabrikant van de aanhangwagen, en niet de verkoper/importeur oid.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Geen idee of je luchtvering hebt, of niet. In het geval niet, zitten er dan soms hulpveren onder de auto? Wij hebben deze laten plaatsen voor het rijden met onze caravan. De kogeldruk van de 5-zits is 70 kg. Deze benaderen wij zeer netjes(68 kg), maar zonder hulpveren hangt de auto in z’n kont. Met de hulpveren staat de auto aanzienlijk hoger aan de achterzijde. De hulpveren zitten IN de originele veren gedraaid. Die van ons zijn van MAD en blauw van kleur.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Ik heb onder mijn grand C4 piccaso de originele veren vervangen voor verzwaarde veren. Dit zijn dus geen hulpveren. Ik zit nu op 52 cm midden kogel. Dat zakt met volle belading en vouwwagen kogeldruk 50 kg tot 46 cm . Dus ik denk dat jouw hoogte normaal is.