Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:Volt ligt dwars…..........
https://citroeniddsclub.nl/volt-probeert-opnieuw-vrijstelling-mrb-voor-klassiekers-af-te-schaffen/
Volt LAG dwars, de hele zaak is wederom afgeschoten. Maar we zijn er nog niet, de kans bestaat dat er straks voor oldtimers op lpg gewoon mrb betaalt moet worden. Geen gas, geen mrb, wel gas, dan ook mrb betalen. Op zich geen slecht idee, want als je de “mobiel erfgoed kaart” trekt, dan moet je je ook gaan afvragen wat een lpg-installatie met de cultuurhistorische waarde doet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is de schoonste fossiele brandstof.
Totaal aantal Berichten: 6149
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Én rijden op LPG is een Nederlandse uitvinding. Hoe historisch verantwoord wil je het hebben.
Het is ook nog eens het gebruik maken van een restproduct dat anders in de open lucht afgefakeld wordt (wordt nu ook op grote schaal gedaan omdat er te weinig op LPG gereden wordt, maar goed). Afijn, meerdere redenen om op LPG rijden sowieso te belonen in plaats van te bestraffen en het gebruik in klassieke auto’s zou juist toegejuigd moeten worden.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
ik wil best weer op LPG rijden hoor, maar probeer eens een leuke 2e handse Puretech 130 op LPG te vinden…...
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Mijn DS rijdt prima op LPG, start altijd lekker snel. Rij er hooguit 2000km per jaar mee, maar de LPG zat er al in en als dit gaat komen zal de installatie eruit moeten.
Moet dan echt alles eruit om em om te keuren bij de RDW? Of kunnen er delen blijven zitten voor als ze in 070 weer eens van richting veranderen, kan ik het zo weer aansluiten..
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je het er uit haalt moet echt alles er uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JKER schreef:ik wil best weer op LPG rijden hoor, maar probeer eens een leuke 2e handse Puretech 130 op LPG te vinden…...
Hoezo? Je koopt gewoon een fijne occasie en zet er gas in. Klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hilko16TZI schreef:Én rijden op LPG is een Nederlandse uitvinding. Hoe historisch verantwoord wil je het hebben..
Dan zou dat lpg er dus in moeten hebben gezeten vanaf zo’n beetje het bouwjaar en dat is vrijwel nooit het geval. Historisch verantwoord? Een nieuwe gasinstallatie is dat echt niet. Milieuverhaal; onzin, een oudere ongeregelde lpg installatie is net zo goor als op benzine rijden alleen stoot ie andere emissies uit dan een benzinemotor als ie op gas loopt.
Laten we elkaar geen mietje noemen, iedereen rijdt op gas omdat het gewoon goedkoop is. Daar is niets mis mee, alleen als de oldtimerlobby onder het mom van mobiel erfgoed de vrijstelling wil behouden dan past het hele verhaal van gas inbouwen daar gewoonweg niet in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eens. En daarom rij ik de klassieker gewoon op 98 en rij ik de daily op LPG.
Dat gehuil van die klassieker-op-LPG-rijders is vermoeiend.
Regels zullen altijd veranderen over tijd. Niets is voor altijd. Er zijn ook zat jaren geweest dat ‘onze’ hobby buiten schot bleef.
Er zijn naar mijn mening een paar opties:
1. accepteren
2. niet accepteren en je hobby stoppen
3. ga de politiek in en probeer het te veranderen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik kocht de Jaguar in 1976 en reed er dagelijks mee en heb er LPG in gebouwd, de mooie Necam kit met de gasmengventielen waarmee hij heel goed kan worden afgesteld.
Maar er zijn jaren dat ik er geen 200 km mee rijd, dus als den Haag wil dat ik op benzine ga rijden dan gaat die installatie er gewoon weer uit.
Overigens ben ik van mening dat een goed afgestelde LPG auto veel milieuvriendelijker is dan benzine.
Wat ik hier mis.
Toegegeven ik ben een leek (ben wel handig maar technisch niet onderlegd)
Maar is het met gas niet zo
dat je van dat hele gedoe rond die moderne benzines
(carburateur reviseren veel methanol et Cetera) af bent ?
Want de vraag is ook hoe lang blijft bijvoorbeeld 98 nog leverbaar. (Wat ik nu in mijn BX je gooi)
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Han S schreef:... dus als den Haag wil dat ik op benzine ga rijden…
‘Den Haag’ (en dat zijn de volksvertegenwoordigers die door ons democratisch zijn gekozen en daarmee de wens van de bevolking vertegenwoordigen) wil niet dat je op bezine gaat rijden, maar dat we stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen.
De verkrijgbaarheid van brandstoffen zal minder en minder worden tot het moment dat het niet meer verkrijgbaar is. Net zoals destijds is gebeurd met gelode benzine.
Een kwestie van (gestuurde) vraag en aanbod.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tot ze erachter komen dat Het hele wagenpark op elektriciteit te laten rijden vooralsnog volledig onhaalbaar is. Op dit moment hebben de leanders van ons land een wachttijd van 9!! maanden als je iets aan je stoomvoorziening wil laten veranderen. Dat komt vooral door het onnoemlijk veel aanvragen van laadpalen, zonnepanelen en windmolens. Daarna kan je op dit moment de stroom voor 8 mio auto’s niet opwekken. Er is tot ver in de volgende eeuw fossiele brandstof dus…. En ja. Ik heb jaaaren in een DS op LPG gereden. Zonder WB en met een spotgoedkoop verzekeringetje.. In de 80s kostte een liter LPG overigens 16 (gulden) cent…En reed ik voor 2,95 van hilversum naar delft. Een treinkaartje was toen al 5,50…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Tot ze erachter komen dat Het hele wagenpark op elektriciteit te laten rijden vooralsnog volledig onhaalbaar is.
Ik kan het rapport zo gauw niet vinden maar The Engineer had een week of twee geleden een artikel over de te verwachten wereldwijde behoefte aan elektrische energie. Als ik het me goed herinner is er 56% meer nodig in 2050 dan er nu wordt opgewekt. Een giga business omdat het niet alleen gaat om zonnepaneeltjes en windmolentjes, maar ook het aanleggen/ uitbreiden van de infrastructuur. Dat kost ook een paar duizend miljard.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hilko16TZI schreef:Én rijden op LPG is een Nederlandse uitvinding. Hoe historisch verantwoord wil je het hebben.
Het is ook nog eens het gebruik maken van een restproduct dat anders in de open lucht afgefakeld wordt (wordt nu ook op grote schaal gedaan omdat er te weinig op LPG gereden wordt, maar goed). Afijn, meerdere redenen om op LPG rijden sowieso te belonen in plaats van te bestraffen en het gebruik in klassieke auto’s zou juist toegejuigd moeten worden.
Weet je dat zeker? In de jaren 60 waren de lpg installaties allemaal Italiaans aandoende merken. Italie had toen ook verreweg de hoogste benzineprijzen van Europa.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.