Toch vreemd dat die zuigerveren zijn gebroken. Waardoor zou dat veroorzaakt kunnen zijn?
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik heb ook geen idee hoe dat is gekomen. In 2019, toen de motor onder handen is genomen, was er meer aanslag op de kleppen van de 2e cilinder, dan bij de andere cilinders. Mogelijk speelde het toen al.
Wat mij opviel is dat bij beide andere blokken de inkepingen van de cilinderbussen (om de maatklasse aan te geven) aan een kant zaten en bij dit blok de 3e cilinderbus de merktekens naar de inlaatspruitstuk kant zat en bij de rest aan de uitlaatspruitstuk kant. Ik weet niet of dat in de fabriek zo werd gedaan of dat er ooit iets gebeurd is.
Vandaag zitten klunzen met een nieuwe koelwatertemperatuurmeter, omdat de oude te weinig aangaf. Bleken er te korte kabels gebruikt te zijn en ook niet goed geïsoleerd. Ik had de sensors al getest en de oude gaf dezelfde weerstand dan de nieuwe bij de verschillende temperaturen.
Een schroef (sensorcontact) op de meter zelf was wat dol en na wat gepruts bleek die beter te werken, maar week toch nog wat af en gaf mij geen betrouwbaar gevoel. Daarom heb ik de nieuwe meter gemonteerd. Achteraf had ik voor het kopen beter kunnen opletten. De diameter was 2mm groter dan de oude en paste natuurlijk niet ook is de verlichting erg wit en fel. Dus een hoop gepruts om het passend te krijgen, voor iets wat er uiteindelijk toch weer uit moet (te fel licht). Maar voorlopig heb ik wel een temperatuurmeter die het doet en zijn de kabels beter beschermd.
Die te felle verlichting is niet op te lossen met een serieweerstandje?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank, dat ga ik proberen. Het licht (led) is ook erg wit, maar als het lukt om het veel zwakker te maken is dat misschien niet meer zo hinderlijk.
Is het een gewoon gloeilampje, of halogeen?
Dat is goed te regelen met een weerstandje.
Maar LED is veel lastiger, daarvoor moet je de karakteristieken kennen van dat lampje, en weten of het “dimbaar” is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Het lijkt een ledje (wit blauwe kleur en dunne draadjes). Hoop dat het lukt (testen met wat verschillende weerstandjes) en anders kan ik er misschien een ander ledje inzetten, die ik nog heb liggen (warm wit 12V en dimbaar). Wordt een klusje voor later.
Gisteren ook weer een heel stuk gereden en dat ging prima, alleen als ik de CX in de hoogste stand zet lekt deze wat LHM. Het komt van links voor via de langsligger. Moet nog even zoeken waar het vandaan komt.
Een CX met LED in die meter, da’s opvallend.
Dan moet er al iemand aan het fröbelen geweest zijn.
Of is het een compleet nieuw after-market exemplaar?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Vergeten te melden dat het een after-market meter is.
Deze after-market meter zat al rechtsonder het dashboard. Omdat dat gat er toch al was wilde ik zo eenzelfde soort analoge meter terug plaatsen, had ook een soort van jaren 80 uitstraling, vandaar dat ik geen wit ledlicht had verwacht, maar dus gewoon ook niet goed genoeg gekeken.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
De koelvloeistofmeter (reproductie) geeft op temperatuur toch te weinig aan, ik ga de oude nakijken en kijken of dat met de nieuwe sensor buiten de auto goed werkt. Als dat lukt dan ga ik die weer monteren.
Ondertussen wat meer gereden (600km) en de auto heeft ongeveer 250 ml motorolie gebruikt. Af en toe rook ik een vleugje koelvloeistof en dat bleek de kleine slang op de radiator te zijn (heel klein scheurtje bovenin bij klem). Ook de lhm-lekkage lijkt opgelost (een wartel aandraaien) en het piepen van de HD-pomp bleek de riem te zijn.
Ik was heel benieuwd hoe het blok presteert. Ik heb een paar korte tussenacceleraties gedaan (rond de 2 tot 3 duizend toeren omdat ik nog niet vol gas wil in de hogere toerentallen) en die vergeleken met autotesten van vroeger van de CX Athena (Autokampioen en een Engelse test). Hij is rond dit toerental duidelijk sneller dan in de oude testen, deels komt dat misschien door de iets kleinere afrolomtrek van de band (195-70-14). Ben heel benieuwd hoe dat hoger in het toerental ook zo is.
Gisteren zijn de nieuwe achterbanden erop gegaan omdat de oude wat slechter werden op nat wegdek. Bleken 2 rubbertjes van de achterwielafdekkingen waar de pinnetjes in zitten te ontbreken. Die ga ik bestellen bij het CX-magazijn en hoop dat ze nog op voorraad zijn (fijn dat zwrtw deze heeft maakt!).
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
De nieuwe banden zijn echt een verbetering, met nat weer had ik bij de oude banden af en toe last van overstuur in een korte scherpe bocht als het wat hard ging. Prima op te vangen, maar gaf geen lekker gevoel.
Motor loopt erg lekker en hangt fijn aan het gas en pakt bij alle toertallen mooi op. Stationair een klein beetje onrustig (warm). Binnenkort motorolie verversen en klepspeling controleren. Ik was eigenlijk van plan om deze motor redelijk te maken en me dan op het 2.2 Douvrinblok uit te leven. Ik begreep dat daar sterkere klepveren en krukas in zitten, dat geeft wat meer mogelijkheden. Maar dat plan staat in de wacht omdat deze nu zo lekker loopt en al net wat vlotter is geworden. Het vertrouwen neemt ook toe, geen koelvloeistof verbruik en weinig motorolie verbruik tijdens het inlopen.
De carburateur had ik van verse pakkingen voorzien en lekte/zweete in het begin helemaal niet in tegenstelling tot eerder. Ik kon geen nieuwe kurkpakking krijgen en had deze hergebruikt. Nat gemaakt en daarna vlak ingeklemt laten drogen, daarna met universeelvet ingewreven en een weekje laten intrekken. Na 750 km begon hij wat te zweten en nu opnieuw vastgezet en het is weer droog en geen benzinelucht meer als je stil staat.
Met de koppeling ben ik nog geen vrienden, ik moet eens kijken welk merk er inzit. Hij grijpt wat agressief aan op een bepaald punt en daar valt mee te leven maar doet wat afbreuk aan het relaxte gevoel. De koppeling is vrij nieuw en het heeft geen haast.
Het zicht in het donker was erg belabberd. Er zitten gele kapjes over de H4 halogeen lampen en zie waren erg vettig. Ik heb er eentje met isopropanol gereinigd en vergeleken met de ander dat scheelt al wat. Maar vooral in het donker met nat weer en tegenliggers met Xenon en LED zie ik fietsen zonder licht erg laat. Liefst zou ik er geel led inzetten met een niet zo hoog wattage, maar diegene die te koop staan lijken wel erg slecht. Ik twijfel nu een beetje om er of wittig gele H4 halogeen in te doen (Osram All Season Super H4 55W 12V Geel) of Nokya Stage 1 Hyper yellow HB5 2500K 65/55W die wat geler zijn. Heeft iemand ervaring met een van deze lampen?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De Osram All Season zijn lang niet zo geel als een witte H4 met geel kapje.
Deze zijn wel echt geel.
https://www.amazon.fr/ampoule-Vega®-ancien-Marque-Française/dp/B07HMJWDG3
Gebruik ze zowel in H1 als H4 en H7.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Dank voor de snelle reactie en tip!
Ik heb ze besteld en ga ze proberen.
René, heb je ook een foto van hoe dat eruit ziet in de wagen?
Zijn wel spotgoedkoop. zullen wel wel geen vrije uitlooplampen zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een foto van een CX met deze lampen gaat niet meer lukken, wel een andere Troen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
In de reviews staat een foto van een Saab.
Ik kon ze ook via amazon.nl krijgen, scheelde iets in verzendkosten:
https://www.amazon.nl/Vega®-lamp-P43T-Frans-merk/dp/B07HMJWDG3