14 van de 15
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 Volgende > 
   
De baby Bentley van Wimb: No more Delphi
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 augustus 2022 11:21 AM
  [ # 196 ]

De oude uitlaat van de Seat had aanzienlijke roetafzetting, tot na de einddemper. Op de behuizing van de sonde zat ook roet; die heb ik toen schoongemaakt. Op de foto lijkt hij daarom relatief schoon.
Echter, in de behuizing aan de kant van de luchtaanvoer is duidelijk een zwarte afzetting te zien. Nu weet ik dat er schoonmaakmiddeltjes zijn, maar ik geloof daar niet zo in. Op de diverse Youtube-filmpjes worden die vooral gebruikt om te zorgen dat het motormanagementlampje uit blijft.

Zelfs als de technische werking van die lambdasonde na 280.000 km nog binnen de toleranties zou zijn, dan wordt het functioneren belemmerd door de aanslag en dat is voor mij reden geweest om hem te vervangen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 03 september 2022 05:11 PM
  [ # 197 ]

He Wim,

We missen je hoor op dat andere echte auto forum. Wel leuk dat je jouw kennis hier toch ietwat rondgooit. Ik heb me namelijk n Fiat Panda 169 69 pk aangeschaft teneinde zuunig rond te sturen maar krijg m net niet op de 1 op 20.
De uitleg was in orde, de lambda sensor is besteld, eerst maar eens de pré cat one.

jansplinterakahaddock

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 september 2022 08:29 PM
  [ # 198 ]
BertuCX schreef:

Ik heb me namelijk n Fiat Panda 169 69 pk aangeschaft teneinde zuunig rond te sturen maar krijg m net niet op de 1 op 20.
De uitleg was in orde, de lambda sensor is besteld, eerst maar eens de pré cat one.

Wij hebben jaren met die panda’s gereden. 1 op 20 is een utopie, 1 op 16 is realistisch, 1 op 17-18 is met heel veel mazzel mogelijk: rechterbaan, 90 km/h constant achter een vrachtwagen. In de stad zit je op 1 op 14.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 03 september 2022 08:45 PM
  [ # 199 ]

Hoho, ik zit met lokaal verkeer (weinig snelweg in de buurt) toch net niet op de 1 op 19.
En doe niet aan t nieuwe rijden, trek vlot door de verzetten. Hou me wel redelijk aan de 80/100 snelheidsbeperkingen.

Hij heeft twee ton gedraaid dus krijgt n nieuwe O2 sensor.
En de 69 pk versie schijnt het zuunigst te kunnen draaien.

dezuunigert

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 04 september 2022 07:51 AM
  [ # 200 ]
BertuCX schreef:

He Wim,

We missen je hoor op dat andere echte auto forum. Wel leuk dat je jouw kennis hier toch ietwat rondgooit.

Leuk om te horen dat ik wordt gemist. Laughing

Ik wilde per sé project Bentley afgerond hebben voordat ik mijn aandacht weer op de Jaguar zou richten. De doorlooptijd heeft veel langer geduurd dan gepland vanwege weinig tijd en een chaotisch privéleven.

For your information: de motorstoring van de kat bleek gewoon aan een te lage boordspanning te liggen. Het ontgrendelen van de parkeerstand van de automaat lijkt toch niet aan de remschakelaar te liggen. Daar ga ik binnenkort weer mee aan de slag. Helaas wordt ik van de onderdelenvoorziening van onze Britse vrinden op dit moment niet enthousiast.

Deechtechteautoforumookmissende.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 september 2022 07:17 PM
  [ # 201 ]
waterman schreef:

Lambdasondes zijn gewoon slijtageonderdelen. 160-200k en dan moet je ze gewoon vervangen. Het verbaast me dat er niet meer bekendheid wordt gegeven aan de levensduur van die units.

Geldt dat alleen voor de voorste of ook voor de achterste?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 september 2022 07:01 AM
  [ # 202 ]

Allebei. Zoals ik al eerder zei slijt of veroudert alles wat meet, beweegt of belast wordt. Echter, de standtijd verschilt per soort onderdeel. Je vervangt toch elke tig km de bougies omdat de vlakken inbranden?
Sensoren, of ze nu temperatuur, druk of wat anders meten zijn hoedanook aan veroudering onderhevig.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 september 2022 05:19 PM
  [ # 203 ]

Ik vroeg het omdat de TU5JP4 (1.6 16v) die ik nu 2 jaar heeft en 224.000 op de teller heeft staan nog nooit een motor/emissie storing gemeld heeft.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 september 2022 07:39 AM
  [ # 204 ]

Als er storingen optreden dan ben je eigenlijk al te laat met vervangen. Zo’n meting verloopt langzaam in de tijd, dus al ruim voordat er storingen optreden zijn de waardes niet meer goed.
Ook de Jaguar gaf geen problemen behalve dat de stationairloop niet helemaal des Jaguars was. Daar zaten de originele er ruim 330.000 km in (Denso hè). Echter, het grootste merkbare effect van nieuwe lambdasensoren was toch wel het benzineverbruik dat meer dan 10% omlaag ging.
Bij de Seat hou ik het verbruik niet bij, maar ook hier loopt het motortje mooier.

Je kunt natuurlijk gewoon doorrijden tot er storingen optreden. Maar ik geloof in preventief onderhoud zodat ik zonder zorgen kan rondkachelen. Ook met de XM ging ik zonder reserveonderdelen of gereedschap met een gerust hart op vakantie naar Hongarije.

Anderen doen het anders:

Ieder zijn meug.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 oktober 2022 08:11 AM
  [ # 205 ]

Nu had ik al een tijdje dat het leek of het langer duurde dan voorheen voor de motor om op temperatuur te komen. Maar ja, de meeste klussen heb ik in de tropisch warme zomer uitgevoerd, dus gaf ik dat als verklaring. Echter, de maximale temperatuur van de kachel werd ook steeds minder. Totdat vorige week het interieur niet warmer dan lauw was te stoken en de temperatuuraanwijzing op het dashboard makkelijk terugzakte naar 70 graden bij rijden op de rijkswegen, vooral bij tegenwind donderde de temperatuur in elkaar. ohh
Goed, de thermostaat gaat niet (volledig) dicht. Controleren of het grote circuit inderdaad open staat is vrijwel niet te doen omdat de aanvoerslang onderaan de radiateur zit en vrijwel niet te bereiken is. En vervangen is om twee redenen een drama. Ten eerste zitten de kap van het thermostaathuis en de twee boutjes op een zeer slecht bereikbare plaats. En verder zijn er voor de 1,4 liter 16 klepper BBY motor twee typen thermostaten verkrijgbaar die qua bouwvorm totaal van elkaar verschillen. confused De ‘klassieke’ uitvoering en een model dat zich het beste laat omschrijven als een torpedo: een kunststof huisje met daarin de feitelijke thermostaat.

Een paar maanden terug had ik de thermostaat, het klassieke model, vervangen en toen vond ik al dat hij vreemd los lag.
Omdat eigenlijk overal het torpedomodel als eerste (of zelfs als enige) suggestie naar voren komt, heb ik die besteld. Samen met een bijpassend thermostaathuisdekseltje. Want die torpedo sluit niet af in het thermostaathuis maar in dat deksel.

Na veel geklieder en gevloek had ik het dekseltje los en de stukkende thermostaat er uit. En tot mijn blijdschap blijkt de torpedo netjes in het thermostaathuis te passen. En blijkt het dekseltje inderdaad niet geschikt voor die torpode. Dekseltje vervangen, boel weer samengebouwd, roze sap er in en gaan met die banaan.

De motor komt weer ouderwets snel op temperatuur en zelfs op de rijksweg met de kachel vol open en een tropische temperatuur in het interieur blijft het metertje nu keurig rond de 90 graden. very good

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 oktober 2022 08:21 AM
  [ # 206 ]

De accu werd slechter. Een accu bestellen en plaatsen is niet de moeite van een posting waard, wel de manier waarop ‘ie werd bezorgd.

Ik had een vervangende besteld bij online-accu.nl. Ik heb daar vaker besteld en ze pakken de accu verrassend bomproef in met een paar centimeter dik verpakkingsmateriaal.
Echter: de koerier kwam een paar uur later dan aangegeven, was hypernerveus en gehaast want hij ‘was te laat.’ De doos stond voor in de bus en hij smijt die 14 kilo naar de laadopening. gulp
Terwijl hij mij de doos overhandigt, zie ik de hoek nat worden. Ondanks de wijze van verpakken heeft hij het toch voor elkaar gekregen om de hoek van de accu te laten beschadigen.
Afijn, online-accu gebeld en verteld dat het product beschadigd is. No problemo. Er werd een retourlabel gemaild en ik kreeg het verzoek de accu in een plastic zak in te pakken, in de doos te doen en het geheel af te geven bij een postnl punt.
En twee dagen later kon ik de vervangende accu plaatsen die deze keer wel netjes werd afgeleverd.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 28 oktober 2022 07:17 AM
  [ # 207 ]

Woensdag heb ik de auto voor APK gebracht en tot zowel Brandon Rodenburg als mijn verbazing waren er toch een aantal afkeurpunten: wiellagers achter waren hoorbaar, dus vervangen. De remslang rechtsvoor had droogtescheuren, dus vervangen. En de linker stuurkogel had te veel speling, dus vervangen.

Tot slot, gisteren parkeerde ik het waggie in Hilvertshof en voelde ik een warme luchtstroom. Jazeker, eindelijk was de radiateur zover opgewarmd dat de koelventilator inschakelde. Met het antwoord op die vraag is ook het laatste item op de lijst afgeturfd.

Ergo, ik ben klaar met de techniek. Wat rest is een (intussen behoorlijk lange) lijst aan kunststof onderdelen vervangen, met name in het interieur.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 november 2023 07:49 AM
  [ # 208 ]

En we zijn een jaar verder. Een jaar waarin ik aan het beunen ben geweest, en nog ben, in mijn huis. En sinds mei heb ik een nieuwe baan waardoor ik vaker op kantoor ben. Dus de Bentley maakt wel zijn kilometers maar krijgt nauwelijks liefde. Laughing

Van de zomer heb ik de remblokjes vervangen en toen zag ik rechts een vette bende. De oorzaak is de beugel van de buitenste beschermhoes van de aandrijfas. Die zat niet strak waardoor ik de hoes met de hand kon ronddraaien. Wegens tijdgebrek en vanwege het fantastisch mooie weer de afgelopen tijd ben ik daar niet aan toegekomen.

Al heel lang had ik dat na enige tijd de mm-lampje ging branden. Fout wissen en doorkachelen. Meestal ging dat honderden kilometers goed en weken goed, maar die periode name steeds meer af. En ook ging steeds vaker het lampje van de EPC aan, en dat betekent een serieuze fout.Rolling Eyes
Van het uitlezen werd ik niet veel wijzer. Het was weliswaar steeds een fout die sloeg op het over- of onderschrijden van een meetbereik, maar niet steeds dezelfde oorzaak. De ene keer was het te wijten aan het gasklephuis, dan weer aan de luchtmassameter. Of de lambdasonde. Uiteindelijk nam het aantal gelijktijdige fouten ook toen en begon de verdenking zich te richten op het gaspedaal. Dus heb ik die vervangen en toen was het gezeur over. Voor een tijdje. Toen weer foutmeldingen die gingen over de EGR-klep die open blijft staan. Aaarrrgghhh! Die vervangen en nu rijdt ik alweer een paar duizend kilometer zonder gezeur.

Afijn, gisteren was het zo ver: de baby Bentley moest op voor de APK. De rechterbuitensteaandrijfashoesbeugel is op mijn verzoek vervangen en dat was dan ook het enige aan de auto.

Omdat ik niet van plan ben de Bentley nog heel lang te houden, heb ik de monteur gevraagd naar de algehele toestand. Tja, de auto is technisch goed, heeft geen roest en kan nog jaren mee. Het enige wat binnen afzienbare tijd vervangen zou moeten worden zijn de twee rammelstokjes. Ik ga de komende tijd overwegen of een investering van drie tientjes nog te rechtvaardigen is. joint

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 11 november 2023 09:44 AM
  [ # 209 ]

Dat is toch weer een stuk overzichtelijker dan vorig jaar. Heb je al een opvolger in gedachten of wacht je gewoon weer tot er iets op je pad komt?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3237
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 november 2023 07:27 AM
  [ # 210 ]

Vorig jaar ben ik bezig geweest om veel achterstallig onderhoud uit te voeren zodat ik in ieder geval een tijd zonder problemen kon rijden. Het was dus een inhaalslag qua preventief onderhoud en dat blijkt dus zinvol te zijn geweest.
Ik heb het niet bijgehouden, maar ik schat dat ik tot nu toe zo’n €3.000 aan de auto heb uitgegeven, inclusief aanschaf en onderhoudsbeurten. Dat vind ik reuze meevallen want ik heb er in die vier jaar wel bijna een ton mee gereden.

Er komt geen opvolger in de zin van een hobbyproject. Het wordt waarschijnlijk een Toyota Yaris. Het wensenlijstje is niet lang: een jonge tweedehands met goed onderhoud. Er komt te zijner tijd wel iets interessants voorbij en tot die tijd blijf ik met de Seat rondrijden en vooral veel kilometers maken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
14 van de 15
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook