Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Stekkertjes en relais in het startcircuit loshalen en inspuiten met contactspray kan nooit kwaad en misschien komt op die manier de boosdoener ook voorbij.
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Je had toch ook al eerder problemen met een mogelijk elektronische oorzaak. Zit het in die hoek? Alle steekstekkers onder de kap lossen, controleren op oxidatie (groen koper), schoonmaken en weer vastmaken. Elektrisch is lastig te duiden want je ziet weerstand of kapotte componenten niet.
Nu daarom een heel bijzondere ervaring. althans dat vind ik. Mijn (ooit) BX startte niet (sloeg niet aan) en de volgende keer wel en dan weer niet etc. Om en om aanslaan dus met heel veel tijd tussen de pogingen. Dat euvel bleek de ontstekingsmodule te zijn want deze (uiteindelijk en ten einde raad) vervangen en nooit meer problemen gehad. Nooit begrepen wat er aan de hand was. Je zou denken dat electronica het doet of niet doet maar deze electronica deed het om en om: dan wel en dan niet.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tussen niet starten en niet aanslaan zit een flink verschil, ook qua zoeken.
Hier is het alleen klik, dus ik vermoed dat de auto niet start (startmotor gaat niet rond).
Als de auto niet aanslaat, startmotor werkt dan wel. Dan moet je weer naar andere zaken zoeken, dan kan het bijvoorbeeld zomaar een BDP sensor zijn.
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Alleen klik is meestal de overleden startmotor.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Precies. Probeer hem maar eens rechtstreeks te starten zonder contactslot. Dus rechtstreeks op de startmotor. Dan weet je het snel genoeg. Nieuwe startmotor zegt mij niet zoveel. Is nieuw echt nieuw of gereviseerd?
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Bedankt voor alle input. Heb zelf dit forum en de rest van het internet afgestruind naar vergelijkbare gevallen, meeste wijst naar de startmotor. Helaas ontbreekt mij momenteel de tijd en de ruimte (en misschien ook wel de kennis) om dit zelf aan te pakken. Dus breng het ding binnenkort naar de garage.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn cx turbo (serie 1,5). Bleek dat de positieve pool op de batterij niet goed vastzat. De relais klikte wel om de startmotor in te schakelen, maar er kwam niets toe via de dikke draad. Na die connectie opgeschoond te hebben en goed vast te zetten heb ik geen problemen meer gehad.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Vanochtend de auto opgehaald, met verse kachelradiator geen beslagen ramen en koelvloeistofverlies meer, ook zijn er wat stekkers vervangen om hopelijk het vage startprobleem op te lossen. Maar uiteraard ontstaat er een nieuw probleem… Ik krijg de motorkap niet meer dicht, het slotje staat in de goede positie (pielletje omhoog ). Ik heb er wat wd40 opgespoten, hopelijk maakt dat weer gangbaar.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Niet dicht had nog niet vaak gehoord. Goed smeren lijkt me inderdaad de oplossing.
...met daarbij de opmerking dat je ‘m met WD40 wellicht weer gangbaar krijgt, maar niet smeert.
Dat moet je dan alsnog doen met een echt smeermiddel
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Het mechaniekje werkt gewoon, ik kan met het met een schroevendraaier activeren. Heb ook nog even gespeeld met de positie van het het stangetje op de motorkap, mocht allemaal niet baten. Eens kijken of ik het met een touwtje ofzo tijdelijk kan verankeren zodat ik veilig naar een garage kan rijden.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je de grille eruit haalt kan je het mechanisme eruit halen of ik dacht zelf wat verplaatsen of indien nodig vervangen.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Motorkap kan weer dicht gelukkig. Maar uiteraard is het daarmee niet gedaan… Denk dat ik nog steeds elektrische problemen heb, als ik een tijdje met de radio aan rij heeft de ruitenwisser geen power meer en beweegt zich erg traag over het raam. Als ik de radio uitzet en na een tijdje de wisser weer inschakel, doet ie het weer goed. Ook komt er een hoge pieptoon uit het dashboard die na een paar minuten weer verdwijnt. Laadstroom bij 2500tpm en aantal stroomverbruikers ingeschakeld (radio, aanjager, verlichting) is slechts 13,7 volt. Dynamo en de bedrading er naar toe zijn al recentelijk vernieuwd. Oh ja, en de claxon doet het niet.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat klinkt toch als een dynamo die niet genoeg levert. Het zou vervelend zijn, maar ook een nieuwe of revisie kan stuk zijn.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Het wijst inderdaad die kant op vrees ik. Maar even naar de garage, ik hoop dat het dan klaar is, heb afgelopen jaar 4.5k uitgegeven aan de auto dus dit kan er ook nog wel bij. Baal er van dat ik eigenlijk nog nooit langer dan week normaal heb kunnen rijden. Maar goed,we houden moed!
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934