Hallo forumleden,
Ik heb al diverse topics doorgelezen en gezien dat een hoog koelvloeistof verbruik meestal met een nieuwe koppakking verholpen wordt. Gezien de kosten hiervan en de restwaarde van de auto (die ik al voor 2500 Euro plus korting heb ingeruild op een nieuwe auto die begin maart komt) wil ik daar niet aan. Daarnaast verbaast het me dat gelijk met het opeens veel koelvloeistof verbruiken ook het brandstofgebruik verschrikkelijk is toegenomen. Hopelijk kan iemand nog helpen. Het verhaal:
Mijn C4 Grand Picasso 1.6 THP van 2009 heeft 200.000km op de teller en, ondanks dat dit absoluut een auto is waar redelijk vaak wat aan moet gebeuren (ik rijd er sinds 2013 in), reed hij tot voor kort prima. Heb recent nog een APK zonder moeite laten uitvoeren. Koelvloeistof verbruikte hij nauwelijks en hij reed ongeveer 1 op 10 vanaf het moment dat ik hem kocht. Normaal dus.
Recent is dat opeens veranderd en ik kreeg het maar stukje bij beetje in de gaten. Toen ik binnen vijftig kilometer koelvloeistof van min naar max moest bijvullen en dat nog twee keer gebeurde vroeg ik me al af of ik moest laten onderzoeken of er niet een lek ergens zit. Maar toen kwam ik erachter dat het benzineverbruik astronomisch is. En dan bedoel ik echt bijna een halve tank van 110 Euro op 70 kilometer! Dat kan echt niet.
Nu weet ik me eigenlijk geen raad meer. De Citroen dealers in de buurt zijn niet te vertrouwen. Ik wil er zo niet mee rijden maar ben voor mijn werk (niet heel ver) wel aan de auto gebonden. Veel geld uitgeven vind ik enorm zonde. Een andere tussentijdse auto is geen goed idee. Een betaalbare reparatie lijkt niet dichtbij.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Als je na 50 kilometer een halve liter koelvloeistof het bijvullen dan is er of een scheur ergens in de kop of blok of je koppakking is doorgeslagen en dus kapot.
Die halve tank benzine kan ik niet meteen plaatsen, maar scheuren in blok/kop kunnen rare effecten hebben.
Ik zou de oliepijlstok er uit halen en kijken wat je daar aantreft: Ik denk veel benzine in de olie ? Dan ruik je goed, en anders druppel een beetje olie van de pijlstok op een metalen dekseltje: Houdt daar een aansteker bij: Brand het meteen: Benzine, zwarte walm = olie die verbrand, en als het “knetter” zit er koelvloeistof in. Niet de tip van de pijlstok verhitten, je plastic tip smelt !.
Wat er ook is: Als je lekklage van KVS en je benzineverbruik zo hoog zijn zou ik er geen meter meer mee rijden: Het risico dat je onderweg komt stil te staan met catastrofale motorschade is erg groot.
Ik zou eens bij de koper/verkoper van je nieuwe auto kijken of die geen tijdelijke leenauto voor je hebben, want repareren lijkt me niet aangewezen.
To err is human, not to err is divine.
Dank. Wat me ook nog opviel is dat als ik de KVS bij ging vullen en de dop eraf draaide het klonk alsof er onderdruk in het systeem zat.
Ga proberen hem zsm op een brug te krijgen.
Op de brug gehad en bekeken door een door de wolf geverfde Citroën monteur die deze auto en motor zo vaak gerepareerd heeft dat hij dit met z’n ogen dicht kan, bij wijze van spreken.
Hij vertelde mij dat koelvloeistof verbruik meestal wordt veroorzaakt door lekkage bij het thermosstaathuis. Dat is bij mijn auto ook zo, het is eronder flink nat. Afspraak gemaakt voor de reparatie over twee weken.
Kan er gewoon in doorrijden zolang id de vloeistof bijvul.
Benzineverbruik is een raadsel. Geen benzine in de olie. Er is geen lekkage te zien en de uitlaatgassen zijn ronduit schoon. Er werd gedacht aan een sensor bij de vlotter, dat de meter wellicht verkeerd aanwijst. Op de terugweg getankt en blijkt dat de blokjes de juiste inhoud aangeven. Ik kijk het nu even aan of hij weer veel gaat verbruiken, mogelijk had iemand de dagteller op 000 gedrukt.
Heel veel uitleg gekregen over deze motor. Tot 2012 zijn ze ronduit slecht, enorm duur in het gebruik en na 150-200K is de motor op. De lijst met gebreken die vaak optreden is ellenlang. Iedereen wordt ten zeerste afgeraden deze 1.6THP te kopen. Interessant om iemand te spreken die er echt bewezen verstand van heeft en bij een ander merk garage werkt en dus niet positief hoeft te doen. Zijn mening: dzee auto altijd met een tweeliter motor kopen. Die gaat enorm lang mee.
Vervelend deze pech!
Ik heb een Mini gehad met dezelfde motor.
Ook lek thermostaathuis en waterpomp gehad.
Heb beide zelf vervangen en een verbeterde waterpomp van Mini gemonteerd. De oude is helemaal van kunststof, de nieuwe van metaal.
De plastic buis die de waterpomp met het thermostaathuis verbindt kan ook stuk gaan en lekken.
Ik reed makkelijk 13 a 14 kilometer per liter benzine.
Misschien verbruikt ie meer, doordat de thermostaatsensor verkeerde waarden door geeft.
Succes!!!
Ik verbaas me wat over dat benzineverbruik.
In mijn C5AC-Hy ligt ook de THP, in de 180 PK versie. De trajecten die ik ermee op benzine rij, haal ik makkelijk betere cijfers, ondanks het hogere gewicht en slechtere luchtweerstand van deze auto.
Afgelopen zondag reed ik er 200 km mee. Op de terugweg, die helemaal op benzine was reed ik 1:16, grotendeels op de snelweg waar ik altijd de snelheid opzoek waarbij ik net niet bekeurd wordt
In Frankrijk, met 130 km/u toegestaan kom ik dan op 1:14 uit.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
Dank je, Niek. Het schijnt inderdaad te kunnen dat de kapotte thermostaat er iets mee te maken heeft. Aan de andere kant, als er teveel benzine doorheen gaat dan zal de verbranding niet optimaal zijn en de uitlaatgassen niet zo goed als dat ze nu zijn. Afijn, als dat het was weet ik het pas na de reparatie.
Mijn auto heeft de afgelopen elf jaar nooit de 1 op 10 gehaald. Natuurlijk komt dat door het gewicht en de luchtweerstand. Heb van velen gehoord dat hun auto het niet veel beter doet.
Intussen ben ik aan het noteren. Vorige tank waren er na 100km zes streepjes van de twaalf uit en tankte ik 25l van de 50l. Dat komt goed overheen. Nu heb ik:
Eerste streepje na 20km
Tweede streepje na 52km
Derde streepje na 75km
Iets beter maar nog steeds niet best.
Intussen ben ik aan het noteren. Vorige tank waren er na 100km zes streepjes van de twaalf uit en tankte ik 25l van de 50l.
Dat is dan een “verbruik” van 1:4
Meten van het verbruik doe ik bij een gewone benzine auto duidelijk anders.
Ik noteer de kilometerstand, en bij de volgende tankbeurt waarbij ik ‘m opnieuw volgooi doe ik dat opnieuw.
Dan weet ik hoeveel kilometers ik afgelegd heb met de bijgevulde hoeveelheid.
Zó doe ik dat al jaren, ik vul dat ook in bij Spritmonitor.
HIER die van ons C-Eendje.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik denk dat bijna iedereen dat doet, ik in ieder geval al mijn hele autorijdende leven. Maar nu ga ik voorlopig zo min mogelijk km’s maken, dat spreekt voor zich.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als die auto in eens 1 op 4 loopt moet je dat in ieder geval ruiken, maar het is ook meetbaar. Laat het Co meten en je weet of de motor extreem rijk staat. Is dat niet het geval en kloppen de uitstootwaardes? Dan moet er ergens iets lekken…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik schreef al: de verbranding is optimaal en de uitlaatgassen zijn zoals ze horen. Ze ruiken ook niet anders. Dat is allemaal al gemeten (zie boven). Nu eerst opnieuw meten en bij de reparatie kijken of er iets te zien is. Als er een lek is moet te zien zijn en dat is het nu niet.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Tip @ Max: Misschien ook even controleren of je geen slepende rem(men) hebt en je wielen goed vrijlopen. Als dat laatste niet het geval is rij je altijd bergop.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Goeie, Jeroen. De wielen lopen netjes vrij. Ik heb weer twee meetpunten en het gaat vooruit:
Vierde streepje na 114km (33km)
Vijfde streepje na 153km (39km)
De laatste stint dus bovenop de 1 op 10.