Plugin hybrid op wintersport
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 17 november 2023 12:36 PM

Inmiddels ben ik ruim 8000 tevreden kilometers ver met mijn DS4 E-Tense Opera. Ik laad de auto zoveel mogelijk en gelukkig kan dat ook thuis. Onderstaande opmerkingen uit de het (digitale) intructieboekje, doen mijn wenkbrauwen wel een beetje fronsen.

https://photos.app.goo.gl/e8dfsw9vJE4pYsFR8

Bij lange ritten gebeurt het als vanzelf dat de tractiebatterij van de auto op 0% komt te staan. Ondanks dat de auto bij vertrek volledig is opgeladen. Ook in de hybride modus. Het voordeel van een plugin hybride lijkt mij juist dat je onderweg niet hoeft te laden. Ik neem dus aan dat de bovenste waarschuwing alleen van toepassing is voor Full electric auto’s?

Ook de tweede waarschuwing lijkt mij niet te gelden voor een plugin hybrid auto? Met een geplande wintersport in het voorjaar zonder een mogelijkheid op locatie te laden, gebeurt het al snel dat deze situatie zich voordoet.

Wat zijn jullie ervaringen?

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3704
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 november 2023 12:55 PM
  [ # 1 ]

Ervaring niet, maar met een beetje kennis over accu’s: Een lege accu is slecht bestand tegen extreme koude, vandaar de waarschuwingen.
Ik zou onderweg naar wintersport na een lange stuk rijden een stop aan een laadpaal inplannen en hem weer vol laden ? Of op de wintersport: Er rijden tegenwoordig zoveel elektrische auto dat ze ook daar wel een paar laadpalen hebben.
Alle techniek heeft een gebruiksaanwijzing. Ik denk dat je je auto ook zo kunt configureren dat hij de accu niet gebruikt. Dan blijft hij redelijk vol. Even wennen dus.

“Vroeger” moest je voor de wintersport met een diesel echte winterdiesel gebruiken of een ontvlokken toevoegen en een extra accu meenemen om genoeg voor te gloeien. Bij de moderne direct inspuiters is dat allemaal automatisch en de olieboeren gaan al in oktober november over op diesel met meer anti-vlok.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 17 november 2023 01:03 PM
  [ # 2 ]

Dat is inderdaad waar. Elke tijd heeft weer zijn eigen (technische) nukken Smile

Het klopt inderdaad dat je in de auto kunt instellen om een bepaalde hoeveelheid accureserve te behouden. Dit bijvoorbeeld om bij aankomst in de stad (milieuzones etc) volledig electrisch te kunnen rijden. Deze optie zou inderdaad ook gebruikt kunnen worden om een reserve aan te houden in de kou.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook