Nee dat heb ik niet. Weet niet of ik daar apparatuur voor heb. Wat heb ik daarvoor nodig?
Electra en compressie kan ik meten, brandstofdruk denk ik niet.
Brandstof filter, nu je dat zegt over druk heb ik ook nog niet vervangen.
De C3 bleef de motormanagement problemen houden en rijdt beroerd als ik hem test.
Het uitlezen kwam niet verder dan een algemene cilinder storing.
Heb de C3 in deze staat bij mijn garage gebracht en hieronder hun analyse.
Update van de garage. Zij hadden ook de compressie gemeten en meten 5bar op alle cilinders. Aangegeven dat wij een paar weken geleden 13bar hadden op alle cilinders. Dan moet de timing een probleem zijn en belde hij mij daarover of ze er tijd aan moesten besteden. Ja graag bekijken heb ik gezegd.
Vanmorgen belletje—de SPIE van de krukas is gaar en daardoor de timing slingerend. Nieuwe spie en distributie riem nodig als de krukas niet kapot is. Als zij het gaan doen ca. 1000 euro. Ik kan dat ook zelf wel gaf de garage aan. Kennen me onderhand wel daar.
Iemand ervaring dat dit een probleem kan zijn. Mijn garage gaf aan het onlangs ook bij een andere auto te hebben gehad.
Iemand ervaring met het vervangen van de spie van de krukas en distributie tandwiel? Neem aan dat je daar een speciale poeli poeli trekker voor nodig heb.
De carterpan zou er dan ook af moeten volgens de garage.
Eerst deze klus aanpakken en ook de riem en spanner nogmaals vervangen (heb ik in juni 2023 al gedaan) omdat die wel wat tikken gehad hebben. Zou de krukas, waar de spie inzit ook stuk kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wow - da’s nog even iets anders dan een electronische storing of een beetje vervuiling. Dat de verbinding tussen krukas en distributieriem gaar kan zijn, dat wist ik niet. Niet leuk. Sterkte met deze reparatie.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb je bij de distributieriemwissel het tandwiel op de krukas losgehad?
Zo ja, dan heb je de spie kunnen zien zitten.
Zo nee, dan vind ik het vreemd dat in die 2000 km daarna de bout, waarmee het tandwiel op de krukastap vastzit, losgelopen is.
Daarnaast zijn er zelfs motoren. o.a. van Renault, die een spieloze verbinding hebben van het distributieriemtandwiel op de krukas.
Dat tandwiel zit alleen door de bout geborgd tegen verdraaien, overigens moet die bout wel met een flink moment vast in dat geval.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Inderdaad wel een ander probleem dan verwacht. Ik heb het krukastandwiel niet los gehad bij het vervangen van de distributie riem. De C3 heeft inmiddels 220.220 km gereden en zou problemen kunnen krijgen.
Ga het in ieder geval wel zelf bekijken zodat ik het zeker weet. Vind het ook vreemd dat in de laatst 2.000 km dit probleem is ontstaan.
Misschien dat het door de elektronische problemen is gekomen, veel tikken op de krukas gehad de laatste weken.
Ik ga er mee aan de slag.
Het tapeind van de krukas is recht en als de krukasmoer niet los geweest is, lijkt mij daar de oorzaak niet te zitten.
Maak het spanwiel maar los en kijk of er speling op het krukastandwiel zit. Meestal kun je het krukastandwiel zonder
veel moeite er zo afschuiven of met een beetje hulp van een koevoetje oid.
Is de distrubutieriem gespannen zoals voorgeschreven ?
De garage heeft het krukas tandwiel er al afgehaald, zie foto, er lijkt een stuk uitgeslagen te zijn maar de spie-gleuf zit er wel goed uit. De spie-gleuf lijkt intact. Ik heb nog niet op de krukas zelf kunnen kijken of de spie dan echt kapot is zoals de garage aangeeft.
De kruksasbout hebt ik nooit los gehad, zag wel dat de ring onder de bout miste. Volgens het boekje hoort er een ring onder te zitten. In 2015 heeft de Kwikfit de distributie riem vervangen, misschien toen de ring vergeten.
Het zou misschien kunnen dat door de elektronische problemen van de laatste maand de krukas en spie veel tikken heeft gehad door het slechte lopen. Heb er best veel test ritten mee gemaakt terwijl die slecht liep.
Als dit allemaal klopt heb ik een spie nodig, ander krukastandwiel en zal dan ook gelijk de krukaskeering vervangen. Heb tot nu toe alleen de keerring gevonden via Partspoint en Winparts.
Iemand ideeën waar ik die andere 2 onderdelen kan vinden?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
HansMus schreef:In 2015 heeft de Kwikfit de distributieriem vervangen.
En dus de boel gesloopt, dat is dan ook de reden dat ik nooit en te nimmer daar zaken mee doe.
Een gebruikt distributietandwiel voor een 1.1, gelijk aan die van een 1.4 .
https://bartebben.nl/catalog/product/view/id/369694/s/0513A0/
En die spie heeft onderdeelnummer 051640
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Kwik fit moet je idd wegblijven.
Maar voor vervangen distributie hoeft t tandwiel er niet af.
Maar of dit oorzaak of gevolg is van t slechte lopen is niet te achterhalen
HansMus schreef:De garage heeft het krukas tandwiel er al afgehaald, zie foto, er lijkt een stuk uitgeslagen te zijn maar de spie-gleuf zit er wel goed uit. De spie-gleuf lijkt intact. Ik heb nog niet op de krukas zelf kunnen kijken of de spie dan echt kapot is zoals de garage aangeeft.
De kruksasbout hebt ik nooit los gehad, zag wel dat de ring onder de bout miste. Volgens het boekje hoort er een ring onder te zitten. In 2015 heeft de Kwikfit de distributie riem vervangen, misschien toen de ring vergeten…....
Als ik dit zo lees, heeft het er alle schijn van dat het ontbreken van die ring hiervoor verantwoordelijk is. Daardoor is het krukastandwiel niet stevig genoeg aangedrukt, en kon het gaan jitteren op de krukas, met alleen de spie als belemmering om te gaan draaien op de krukas.
Dat zo gebeurd zijnde, kan ik me moeilijk voorstellen dat de spiegleuf in de krukas dit zonder enige beschadiging overleefd heeft.
We zijn benieuwd. Intussen: keep fingers crossed…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jaaps schreef:Maar voor vervangen distributie hoeft ‘t tandwiel er niet af.
Dat weet jij, en ik, maar weten ze het bij Kwikfit ook?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dat is een goede Rene, maar dan ook nog die ring vergeten
T zou treurig zijn
Ik zit dit draadje nog eens terug te lezen, en dan valt me dit op:
Update van de garage. Zij hadden ook de compressie gemeten en meten 5bar op alle cilinders. Aangegeven dat wij een paar weken geleden 13bar hadden op alle cilinders. Dan moet de timing een probleem zijn en belde hij mij daarover of ze er tijd aan moesten besteden.
Dat begrijp ik niet, een wat verschuivende timing kan op zich toch niet verantwoordelijk zijn voor die lage compressie?
Dat zou, lijkt mij alleen het geval kunnen zijn als er, door die verlopen kleptiming, kleppen krom geworden zijn door kopstoten van de zuigers.
Hopelijk zit ik ernaast met die gedachte…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Als je nokkenastiming verschuift dan kun je geluk hebben als dat “de goede” kant op gaat d.w.z. alles later en je uitlaatkleppen niet erg kritisch zijn en dus bij te laat sluiten de zuigers niet raken. Ik ken de TU net goed genoeg, maar blijkbaar gaat het goed.
Als ik zie hoeveel die spiebaan ingelopen is dan zit de timing er echt een flink stuk naast en dan houdt je inderdaad weinig compressie over.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
HansMus schreef:
Iemand ideeën waar ik die andere 2 onderdelen kan vinden?
Bestellen bij de dealer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste