Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, het lijkt er op dat er een vervangende waterpomp van Citrolique (Brian van Eenennaam) onderweg is.
Dat geeft moet om weer wat andere voorbereidende dingen aan te pakken. Zoals het stralen en lakken van allerhande beugeltjes en steuntjes en het ontmantelen van de inlaat.
Wat plaatjes van de ontmanteling:
Wat mij dan wel stoort is al die gore corrosie op de inlaat. Is er geen magisch goedje waar je alu in onder kunt dompelen om die lelijke bloemkolen weg te krijgen?
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Even een kleine update, ik heb inmiddels een goede gebruikte pulsdemper gevonden voor de lieve som van 7 euro, daar ben ik erg blij mee.
Verder heb ik de inlaat, gasklep en alles wat daar nog verder aan vast zit compleet gedemonteerd. Ik wil wat beugeltjes, boutjes, moertjes etc. opnieuw laten passiveren, maar ik heb daar in de buurt nog geen adres voor gevonden. Verder moet ik voor de waterpijpen passende maten -ringen zoeken, want Citroën levert deze uiteraard niet meer. Dat wordt dus opmeten en zelf bestellen bij de detailhandel.
Verder heb ik van Brian inmiddels ook een opgeknapte waterpomp ontvangen.
Al met al had ik al veel verder kunnen zijn, maar ik heb er gewoon geen zin in, ik ben een beetje XM-moe. Ergens voor de winter wil ik hem wel weer rijdend hebben zodat ik de ruimte in de garage kan gebruiken voor interessante projecten zoals wat verdere klussen aan de 106.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat is in de buurt?
Ik heb het in Rotterdam laten doen.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dat ziet er prachtig uit. Alles in de randstad is voor mij in de buurt . Heb je ‘t adres voor mij? Hoe ging ‘t in z’n werk? Per kilo? En wat kostte het ongeveer?
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Startkosten per batch, daar zal wel een max aanzitten maar ik denk niet dat je daar zomaar aan zit.
Dit was allemaal trommelen, volgens mij 50 Euro.
Als je grotere stukken heb die niet in de trommel passen is het een nieuwe batch.
Lucas schreef:Verder moet ik voor de waterpijpen passende maten -ringen zoeken, want Citroën levert deze uiteraard niet meer. Dat wordt dus opmeten en zelf bestellen bij de detailhandel.
Beerepoot in Hilversum is voor mij zo’n adres.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Geen bericht is goed bericht? Nou, uhm, niet echt. Een jaar later moet ik nog steeds die emmer boutjes en moertjes wegbrengen. Laat ik dat dan binnenkort echt maar eens gaan doen!
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Toch enige vooruitgang, de emmer boutjes, moertjes en beugeltjes is weggebracht om te verzinken.
Wellicht in de kerstvakantie beginnen met de opbouw…..
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waar laat je dat doen? Wordt het geel of blauw?
Is wel erg fijn terug monteren wanneer het zo terug komt.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ergens in een dorp in het oosten. Ik heb gekozen voor blauw, dat is het origineel ook.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zie bij vroege XMs vaak geel, maar later zal idd blauw wellicht meer toegepast zijn.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Alles is terug en ik ben er blij mee. Nog wat beugeltjes spuiten en dan kan ik in de kerstvakantie wel weer wat gaan opbouwen.
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vandaag ben ik de XM eens uit wezen graven. Als zo’n project zo lang stil staat gebruik je het als vanzelf als handige opbergplek voor bijvoorbeeld Mini onderdelen, 106 onderdelen, een Mini dakplaat en je voorraad XM onderdelen.
Dat uitgraven is vrij goed gelukt, het bij elkaar zoeken van alle benodigde onderdelen ook vrij goed, maar niet helemaal helaas. Ik ben de waterpijpen kwijt! Het gaat om de twee zwarte buizen die door het midden van de V naar de kachelslangen lopen.
Deze foto van april 2022 is de laatste waar ze op te zien zijn:
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het was even zoeken naar de nummers, maar dit zijn ze: 8 (6464W8) en 9 (6464W9).
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
6464W9 heb ik nog nieuw kunnen bestellen voor maarliefst €17,- plus verzendkosten. Ook heb ik de benodigde O- en X-ringen besteld. Nu alleen nog pijp nummer 8 terug zien te vinden en anders daar ook maar een andere voor zoeken.
Een kleine troost is dat ik toch wel het een en ander kan doen zonder die pijpen. De motor kan weer in de motorsteun aan distributiezijde worden gehangen en de inlaat kan ik ook opbouwen. Kortom, voorlopig ben ik nog wel even van de straat.
Ik merkte vandaag ook een scheurtje in de binnenste ashoes van de lange as op. Dat is nog de originele as en ashoes dus dat mag. Wel lastig dat je niet meer in service.citroen kunt kijken, want het is zo wat lastig om vanachter het scherm de juiste hoes te vinden.