Ik heb een C4 Berline 1.6 16v van 2006
Ik kan alleen totaal niet het oliepijl aflezen. Ik heb ruim ervaring met allerlei auto’s en modellen en weet echt wel hoe ik moet peilen maar ik zie gewoon geen olie op de stok zitten. Terwijl de boodcomputer gewoon oil ok aangeeft.
Heb getest met warme motor die 15 minuten stil staat, gewoon warme motor, koude motor maar telkens geen duidelijke indicatie van het olielevel.
Heeft er iemand tips?
Er hangt ook een enorme stank om te auto heen als hij warm is. Is dit een indicatie van een te warme motor ofzo? Het ruikt een beetje vreemd chemisch of naar iets wat heel erg wat is.
Je ruikt het buiten de auto maar ook in de auto, als je de kachel op interne circulatie zet is het gelukkig weg.
Iemand ook een idee wat dit kan zijn?
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik zou zelf eerder een peilstok geloven dan een boardcomputer…
Simpel gezegd: een droge peilstok = te weinig motorolie.
Motorolie heeft naast een smerende ook een koelende functie, misschien vandaar de stank bij warme motor. Mogelijk kan er ook sprake zijn van lekkage .
Misschien toch maar beginnen met een 1/2 liter motorolie bij te vullen, wellicht wordt er dan iets van olie zichtbaar aan de peilstok!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is het zo’n peilstok met een bruin kunststof uiteinde?
Ik vind die altijd moeilijk afleesbaar.
Maar als hij droog blijft is er inderdaad niets af te lezen en zit er veel te weinig olie in.
Blijf niet zo rijden!!
Bij twijfel gewoon olie aftappen en de voorgeschreven hoeveelheid er in.
Dan nog eens peilen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Of de peilstok is simpelweg te kort.
Het is inderdaad een pijlstok met zo’n bruin/donker oranje uiteinde.
Ik heb gister nog nog eens gepijlt en ik gokte ondanks dat het bijna niet te zien is leek er nog een kwart in te zitten (dus tussen min en max aanduiding) zat hij op een kwart.
Over het algemeen is het verschil tussen min en max een liter olie. Dus heb er een have liter bijgegooid. Hij leek nu op 3 kwart te zitten. Auto stond wel iets schuin trouwens.
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Op een schuine ondergrond kun je nooit een goede meting uitvoeren. Blijft een feit dat dit type peilstok moeilijk afleesbaar is.
Kortweg, auto recht zetten en zorg dat je goed licht hebt met aflezen, dan is het te doen is mijn ervaring.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*