Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 04-08-2012
- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Sinds eind Juli dit jaar ben ik in het bezit van een C5 Tourer (X7) Exclusive uit 2017, met de 2.0 BlueHDI motor met automaat.
Sinds het wat kouder is geworden merk ik dat de C5 de eerste paar kilometers in elke versnelling met slippende koppeling lijkt te rijden.
Het toerental gaat dan mee met hoeveel gas je geeft, alsof je in een auto met CVT transmissie rijdt. Na een kilometer of 3 voel je hem dan uiteindelijk “oppakken” en zakt het toerental terug naar hoe het hoort.
Het maakt ook geen verschil als de automaat zelf schakelt, of als ik handmatig versnellingen opschakel, probleem blijft hetzelfde.
Iemand ervaring hiermee of een idee wat het kan zijn?
Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017
Wat je waarneemt is het gedrag van een koppelomvormer waarbij de overbrugging nog niet geactiveerd wordt.
Dat ervaar je als slip, die er ook is als je wegrijdt.
Dit is zoals de constructeur het bedoeld heeft.
Op die manier warmt de motor sneller op, en da’s goed voor de motor.
En ook voor het milieu, een warme motor is zuiniger en stoot minder schadelijke stoffen uit.
Oftewel…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 04-08-2012
- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Dat is goed om te weten. Had hier nog niet eerder van gehoord
Weet ik tenminste dat dit normaal is en dus niks aan de hand
Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@JW: heeft deze wagen wel een koppelomvormer? Hij heeft het over handmatig schakelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zeker wel.
Maar je kunt ‘m ook met de hand in een andere versnelling zetten, door de pook naar links te drukken naar het M-gedeelte.
Daarin kan je dan met + en - op- en terugschakelen en ‘m met de hand bedienen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:Wat je waarneemt is het gedrag van een koppelomvormer waarbij de overbrugging nog niet geactiveerd wordt.
Die lock-up heeft ie toch alleen in de hogere versnellingen en niet in 1,2 en 3?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik moet dat even checken, maar bij mijn weten heeft de AM6 dat vanaf de tweede versnelling.
To be confirmed, dus
Groet,
JW
Edit: Gevonden.
In het CitDoc B2CA0QP0-Werkingsprincipes AM6 staat in hst 3. Overbruggingskoppeling van de koppelomvormer dat hij overbrugd (kortgesloten) kan worden in de versnellingen 2,3,4,5 en 6.
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Auto van 2017 heeft al een EAT6 bak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daarvan zal ik dat document ook proberen te vinden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
In de CitDoc’s zie ik dat deze bak in de stuklijsten als AM6 Norm Euro 6 te boek staat.
Daarvan vind ik tot nu toe geen ander document dan wat ik eerder noemde.
Wellicht is er meer over te vinden, maar dan heb ik de VIN nodig van deze auto met de DW10FD motor.
Ik heb wel de VIN van een C5-X7 met deze motor, maar die heeft een handbak
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een EAT zou dus een droge plaatkoppeling hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat denk ik dan weer niet, Jan. Het gedrag bij koude start herken ik overigens wel van onze 308.
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 04-08-2012
- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Heb het even opgezocht, voor zover ik kan zien, alle C5 BlueHDI 180, ook in 2017, zijn geleverd met de AM6 (Aisin Warner TF-80SC) transmissie
Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Check.
https://www.youtube.com/watch?v=6Q2_x6GrCao
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Duidelijk!
Beter muziekje dan bij de meeste
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.