hallo
ik heb een Citroen C1 uit 2008
ik heb nog een stel winterbanden met stalenvelgen liggen (4 gats)
maat 185- 60- R15
kan ik die op de C1 leggen
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voldoen de velgen hier aan? https://www.steekmaat.nl/auto/Citroen/C1 (2005 - 2014).html
Even de hele link kopiëren en plakken in de browserbalk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nog los van de vraag of de velgen passen, met de juiste steekmaat, ET-waarde en opening in het hart: die banden zijn veel te groot.
Ze zullen waarschijnlijk gaan aanlopen, maar ook de afrolomvang is heel veel groter dan de standaard 155/65-14 die er standaard onder liggen.
Gevolg onder andere: veel te lage aanwijzing van de snelheidsmeter, dat is verboden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De apk schrijft voor dat de snelheidsmeter goed moet werken en ook ‘s nachts goed leesbaar moet zijn. Er bestaan geen eisen voor de correcte aanduiding van de snelheid
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op dit forum is daar al vaker over gesproken: de afwijking van de snelheidsmeter mag niet zodanig zijn dat hij minder aanwijst dan de werkelijk gereden snelheid.
Dat er bij de APK niet gekeken wordt naar een eventuele afwijking wil niet zeggen dat het toegestaan is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gaan we weer. Laat zien waar het staat dan…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zie Bijlage II snelheidsmeters artikel 4.4 in de EU Richtlijn
De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar die richtlijn is in 2014 vervallen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zie Richtlijn 1997/39, en in meer detail.
Hij is niet vervallen omdat hij niet meer inhoudelijk van toepassing is, maar omdat hij inmiddels opgenomen is in de wetgeving van de lidstaten.
Daarmee is hij de-jure overbodig geworden, maar de-facto blijven die regels van kracht.
Ze zijn daarmee de basis voor de EU-breed geaccepteerde typegoedkeuring van een auto.
Zie daarin artikel 2.1 en 2.2 dat rechtstreeks verwijst naar de eerdere richtlijn betreffende die afwijking van de snelheidsmeter .
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Doch, de EU richtlijn schrijft voor dat fabrikanten een snelheidsmeter maken-inbouwen die niet minder aangeeft, te bepalen met de juiste banden. Dat is dus regelgeving die van toepassing is op de typegoedkeuring, maar niets zegt over het gebruik en de controle van het ding na de afgifte van de typegoedkeuring. In Nederland kennen we, in tegenstelling tot België en Duitsland bv, geen regelgeving over de door de eigenaar van het voertuig te monteren van een door de wetgever toegestane bandenmaat én geen controle op de juiste weergave van de snelheid. Hiermee kun je mijns inziens dus niet hard stellen dat het verboden is om met een bandmaat rond te rijden die een foutieve snelheidsweergave tot gevolg heeft. De EU richtlijn geeft alleen aan dat de fabrikant het voertuig van een meter moet voorzien die aan de eis voldoet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De auto mag en kan alleen in NL op de markt gebracht en verkocht worden als hij voldoet aan die typekeuringseisen. Daartoe behoort ook die regel betreffende de snelheidsmeter afwijking.
Daarover zijn we het eens, lijkt me.
De vraag is dus: mag een koper/gebruiker naderhand wijzigingen aanbrengen waardoor hij daar niet meer aan voldoet en er vervolgens de openbare weg mee op gaan?
Dat kunnen heel veel wijzigingen zijn. Om er een paar te noemen:
-montage van niet goedgekeurde andere verlichting, zoals LED lampen in exemplaren die bestemd en goedgekeurd zijn voor halogeen.
-vergroten van de spoorbreedte buiten de getolereerde grenzen.
-grotere maat banden waardoor de snelheidsmeter te laag aanwijst.
-etc…etc.
Mij zou het verbazen als er niet ergens in de wegenverkeerswet of elders een artikel opgenomen is dat stelt dat alleen een type-gekeurde auto op de openbare weg mag rijden. Dan wel een auto die een speciale RDW keuring heeft ondergaan, zoals een ombouw of geïmporteerd oudje.
Ik zal me daar nog eens in verdiepen.
Dat staat los van het risico dat je loopt in geval van een aanrijding, een verzekeraar kan dan (ook) “moeilijk gaan doen”.
Zoals je al schrijft: onze Ooster- en Zuiderburen zijn hierin heel strikt.
Dat NL hier zo mee omgaat, en dit soort zaken niet aan de orde komen bij de APK keuring, tsja….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ter aanvulling, vast eventjes een verwijzing naar de WegenVerkeersWet Hst XI Strafbepalingen artikel 176 waarin staat onder pt 5:
Overtreding van de artikelen 7, eerste lid, onderdeel b, 41, eerste lid, onderdelen a en b, 51, eerste lid, 61, eerste lid, onderdeel c, 74, 114, 151j, 162, derde en vierde lid, 163, tweede, zesde, zevende en negende lid en van de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover het betreft een verbod tot het gebruik van verlichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie.
Daarin wordt artikel 74 genoemd, waarin staat:
Artikel 74
Het is verboden ten opzichte van een motorrijtuig of een aanhangwagen opzettelijk gebruik te maken van een keuringsbewijs dat niet voor dat voertuig is afgegeven, als ware het voor dat voertuig afgegeven.
Over dat keuringsbewijs staat in artikel 72:
1. Voor een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een kenteken is opgegeven dan wel dient te zijn opgegeven, dient een keuringsbewijs te zijn afgegeven.
2. Het keuringsbewijs dient:
a. te voldoen aan de door de Dienst Wegverkeer vastgestelde eisen inzake inrichting en uitvoering
b. zijn geldigheid niet te hebben verloren
De discussie is dan: heeft het keuringsbewijs z’n geldigheid verloren als het voertuig niet meer voldoet aan de typekeuring?
Mij lijkt van wel…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:De apk schrijft voor dat de snelheidsmeter goed moet werken en ook ‘s nachts goed leesbaar moet zijn. Er bestaan geen eisen voor de correcte aanduiding van de snelheid
Nee. De APK vervalt niet want de snelheidsmeter functioneert goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>