Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Klinkt als de perfecte hobby auto
Ik heb in de jaren 80 een oude S Type gehad met de 3.8 motor en wat mij betreft is dat de fijnste motor. Meer dan voldoende power en een flink koppel, maar over een groot toerengebied.
En zo’n zes in line kan zo prachtig lopen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Fijn dat je er zo van geniet!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sinds het moment dat ik m’n Jag heb speelde er al een kleine irritatie waarvan de oplossing toch wat ehhh… ingewikkelder is geworden dan gedacht. Wat was er aan de hand? Zo heel af en toe, at random, viel de ontsteking heel ff uit. Minder dan 1 seconde. Net of iemand even het contact even kortstondig uit- en aanzette. Ik wilde daar van af en had al wat testjes gedaan, maar die hadden geen resultaat gehad.
Van de week zat ik er nog eens over na te denken en las ik op de site van 123 het volgende:
Soms kan een instabiele boordleiding deze ontstekingsfout veroorzaken. De 123\ignition is intern beveiligd tegen spanningspieken (meer dan 15 V) en schakelt voor een fractie van een seconde in een veiligheidsmodus bij het herkennen van een spanningspiek. Meestal gebeurt dat, wanneer de accu na het starten weer volledig geladen is en de regelaar begint te werken.
Dit probleem kan worden veroorzaakt door een defecte dynamo of en defecte/slechte regelaar. Helaas kunnen deze spanningspieken niet worden gemeten met een standaard-Voltmeter, daar de spanningspieken in het algemeen slechts microseconden duren.
Ik ben maar eens naar de laadspanning gaan kijken dus….
Meer dan 15 volt… OEPSSSS…. ja geen wonder dat de 123 ontsteking er dan even mee kapt. Niet goed, dus de dynamo eens uitgebouwd. Is 10 min werk.
En dan blijkt dus dat deze mooie Hitachi, er door een jaguar specialist ingebeund, wel een gelijkrichter heeft maar geen spanningsregelaar kent!
Geen wonder dat ie de boel dus aan het “overladen” is. Kut. Nieuwe dynamo dus. Ik met die stomme Hitachi, die uit een Datsun Sunny 1200 komt, naar v.d. Bos in Haarlem. Die hebben vervolgens een Bosch dynamo met ingebouwde regelaar op maat voor me gemaakt. Topzaak.
Vervolgens kwam ik er wel achter dat er een 13mm brede V-snaar op deze auto hoort en dat ging niet met de gemonteerde pouly. Terug dus en even snel een 13mm brede pouly laten monteren.
Nu past het allemaal mooi
Zo ziet dat ding er trouwens van binnen uit:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En nu netjes 14,0 - 14,4 VDC?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Weer mooi opgelost. Ben ik stiekem toch benieuwd waar in de Datsun Sunny de spanningsregelaar zit.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waar diende bij die Hitachi dan de dunne gele draad met schuifstekker voor?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een jaren 60 Jaguar met een japanse dynamo vind ik toch wel bijzonder. Ik heb een reserve dynamo in de koffer liggen, Lucas uiteraard en die heeft ook geen spanningregelaar, die zit verderop onder de motorkap.
Mooi spul.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De nieuwe Bosch dynamo met de juiste poulie past in ieder geval perfect, en alles zit eindelijk echt goed uitgelijnd.
Omdat de nieuwe dynamo 65 ampere kan leveren ontstond er weer een ander probleem. De bestaande bedrading tussen dynamo en accu, waarin ook de ampèremeter is opgenomen, kan maar 35 A aan en de ampèremeter zelf is geschikt tot 30A, precies dat wat de oorspronkelijke gelijkstroomdynamo kon leveren. (Han, die Hitachi was er ooit al eens ter vervanging van de gelijkstroom troep ingezet). Er moest dus een nieuwe, veel dikkere, kabel komen tussen de dynamo en de accu. Dat kon makkelijk en ik heb die kabel ook makkelijk onzichtbaar weggewerkt. De gele draad met de schuifstekker was al zo gemaakt dat die het laadstroomlampje bediend dus dat heb ik zo gelaten. Dat de ampèremeter het nu niet meer doet, dat neem ik op de koop toe. Hij deed toch al niet wat ie echt moest doen. Met dit hele spul ingebouwd moet er netjes 14,4 volt geladen worden. Ik was het zat in de garage en ben gestopt om weekend te vieren.
Edit: terug naar de garage, getest, het werkt. Nou alleen even uitzoeken waarom de ampèremeter het tóch doet terwijl er geen laadstroom doorheen loopt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Latente ampére’s….....?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
break23m schreef:Weer mooi opgelost. Ben ik stiekem toch benieuwd waar in de Datsun Sunny de spanningsregelaar zit.
Bij Japanse auto’s tot eind jaren 70- midden jaren 80 zat de spanningsregelaar daar waar die paste. Onder/tegen de paravent (Suzuki Alto, bijvoorbeeld) of tegen de firewall, of tegen het binnenscherm. Dus daar zal ie bij die Nissan ook wel zet’n hebb’n.
waterman schreef:Nou alleen even uitzoeken waarom de ampèremeter het tóch doet terwijl er geen laadstroom doorheen loopt
Gebruikt die ampere meter toevallig de dikke draad als “shunt-weerstand” in plaats van een intern metalen plaatje ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hier de uitleg waarom de ampèremeter het toch nog doet:
You can run a new, thicker, wire directly from the alternator to the battery (or suitable terminal nearby, like a bulkhead terminal on some saloons or the starter).
If you fit such a shunt AND leave the ammeter connected, the ammeter will still work as before, but will indicate fewer amps–like 5 when it’s really 15. You can determine this ratio via choice of wire gauge and length for the direct connection (shunt). The result is that the ammeter still works, and there is less current through the bulkhead into the cabin
Dat is dus wat ik gedaan heb en daarom werkt de ampèremeter dus ook nog.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Duidelijk, mooi gedaan !
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nu het spanningsprobleem opgelost is werkt de ontsteking ook weer zonder haperen. Toch ga ik afscheid nemen van de 123-ontsteking. Hoewel het een prima systeem is voor tal van toepassingen ben ik er gewoon geen fan van. Het is een systeem wat ik zelf nooit zou kopen, met name omdat ik het systeem te service onvriendelijk vind, de vonk bij starttoerental zwakker is dan gewenst en de unit niet heel erg goed tegen extreme hitte kan. En geloof me, onder de kap van een mk1 wordt het bloedjeheet. Ik ben fan van de electronische/mechanische systemen met een opnemer in de verdeler, een externe module en een bijbehorende bobine. Die systemen heb ik jarenlang gebruikt en zelfs zelf gebouwd voor verschillende toepassingen. Voordeel? Een debiel sterke vonk, makkelijk te maken als er eens een onderdeeltje kapot mocht gaan en geen gecompliceerde microelectronica waar ik niets mee kan.
De 123 gaat exit en er komt dit in:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste