Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Ben op zoek naar een nieuwe dynamo maar er is zoveel keus dat ik niet weet welke de juiste is. Achter op mijn oude dyname staat VALEO SG7S015 14V 70A en C542484R. Nou zoek ik er een met een aansluiting voor een toerenteller maar bij de meeste staat vermeld dat die er niet op zit. Bij de andere staat nergens vermeld in de specificaties dat deze aansluiting er wel op zit. Het gaat om een Berlingo 1.9D MF uit 2003 (met toerenteller}.
Als je de VIN van deze auto geeft zal ik op Service.Citroen kijken welke er in kunnen zitten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Dank voor je reactie. Het VINnr. is:VF7GJWJYB93105642
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Is er een symbool voor met of zonder toerenteller?
Via je VIN komen deze 70A dynamo’s tevoorschijn.
Die zouden dan allemaal moeten passen in jouw Berlingo.
Op het overzicht dat zo onderweg gaat staan veel onderdeelnummers.
Wellicht kun je dan bij een/de leverancier daarvan nog checken of dat expliciet vermeld wordt.
Ik zal straks het schema nog proberen te vinden waarop de toerenteller staat.
Als dat lukt stuur ik het je ook toe.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Normaal wordt bij een Diesel de W aansluiting op de dynamo gebruikt voor de toerenteller.
Moet je dus wel een dynamo nemen met W aansluiting, en niet alleen een L aansluiting. ( Die L aansluiting is voor de laadstroomcontrolelamp).
To err is human, not to err is divine.
In de schema’s die via de VIN opgeroepen kunnen worden, is de toerenteller niet te vinden.
Ik zie wel dat het instrumentenpaneel via veel CAN signalen aangestuurd wordt.
Of daar dít signaal ook bij zit, kan ik niet zien.
De schema’s van de injectie en het startcircuit gaan naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De toeremteller wordt aangestuurd via de BSI door de motorcomputer en deze krijgt het signaal van de krukaspositie/toerentalsensor.De laatste zit in het koppelingshuis.
Er zal geen aparte kabel in de auto aanwezig zijn om de W klem van de alternator aan te sluiten.
Klopt, sorry, dacht dat ze later waren begonnen met de 1.9 op canbus.
To err is human, not to err is divine.
Op het schema van de injectie die via de VIN tevoorschijn komt, staat die toerentalsensor toch wél, met nummer 1313.
Die geeft z’n signaal af aan de inspuitcomputer 1320, en vandaar uit gaan CAN signalen naar de BSI. En die stuurt op zijn beurt weer het instrumentenpaneel aan..
Oftewel, het is inderdaad waarschijnlijk dat er geen signaal vanaf de W-aansluiting op de dynamo komt, maar vanaf de BSI via de inspuitcomputer.
Vraag aan klinkenbijl: zit er echt een toerenteller aansluiting op je oude dynamo?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
dank je wel voor je moeite, ik heb er een van Lucas gekocht toch op de gok. Alle aanbevolen dynamo’s zijn goed te vinden maar veel hebben een andere aansluiting.