div storingen c3 picasso 1.4 VTI bj 2009
stottert houd in loopt soms op 3 poten.
bougie’s bedrading bobines zijn gewisseld.
VIN :
hoe dit het beste aanpakken?
codes:
p0304 cylinder 4 misfire
p0367 camshaft positie sensor b circuit low bank 1
p1340 camshaft position sensor b circuit malfunction.
Die camshaft position sensor B is de nokkenas sensor op de uitlaatnokkenas. Dat is de voorste.
Als die niet goed meer werkt dan werkt je motor management niet goed. Die dingen gaan niet eeuwig mee.
Dat had je kunnen controleren voor het vervangen van de bobines, die bougies hebben sowieso niet het eeuwige leven. Of waren en toen nog meer fouten uit te lezen ?
Die P0304 geeft aan dat het mengsel op cilinder 4 niet correct is, en dan wordt die cilinder uitgeschakeld en loopt je motor op 3 cilinders verder in de “thuiskom-mode”. Dat is vrijwel altijd het gevolg van de andere storingen. Dat begint op 1 cilinder, meestal de meest vervuilde maar dat zegt relatief weinig.
To err is human, not to err is divine.
gaan we daar beginnen
gaan we daar beginnen
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Demonteer ‘m eerst maar en bekijk of ie door sludge vervuild is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
nieuwe sensor gemonteerd en probleem is over, geen storings lampen meer.
dank voor de reactie’s
volgende problemen, graag jullie deskundige mening.
de auto: 86kht1 1,4 met 160dkm VIN : VF7SH8FSC9T547515 . misschien van een van de leden geweest ?
alle vloeistoffen op niveau gebracht.
nu na 850 km de volgende problemen:
olie verbruik 1, ltr (afgevuld met 0w30) check olieniveau ging branden
nu bij starten na 2 dagen stilstaan witte blauwe rookwolk uit de uitlaat, de auto niet meer zichtbaar zo heftig.
koelwater blijft niveau op max staan.
kachel wordt niet warm blijft lauw.
stottert en houdt in auto uitgelezen P1336/7/8/9 p1340 p0367 koelfan bleef 15 min door loeien , gereset storing blijft nog weg bij stationair draaien, moet nog een stuk rijden dus we gaan het zien.
wat te doen?
denk zelf aan motor demonteren en nieuwe zuigerveren en distributie vervangen cilinderkop nieuwe klepseals of is dit te voorbarig ?
wat zijn jullie ervaringen met deze motoren.
heb al jaren een berlingo , nooit klachten en trammelant gehad, maar nu misschien iets te snel deze auto gekocht.
Je hebt een 1.4 VTI:
Die error codes: P1336-1340: Die duiden allemaal op misifiring, d.w.z. je mengsel is niet goed en dat op vrijwel alle cilinders.
P0367: Nokkenassensor bank B geeft een “low signaal: Dat is de nokkenassensor van de uitlaatnokkenas. Dat wist je al, zie je vorige post !
Nu komt de hamvraag: Wat is de eerste: Als je nokkenassensor niet goed werkt, dan klopt je mengsel niet, en dan krijgt je dus het andere riedeltje.
Maar: Als je bougies al eeuwen niet vervangen zijn of je bobines zijn stuk ( maar dan allemaal, en dat is heel raar, tegelijk stuk gaan) Dan loopt je motor van geen meter, en als hij dan flink onregelmatig loopt dan ziet de nokkenassensor dat ook.
Daarna gaat je motor in de “limp home mode”, en omdat de katalysator het dan flink voor z’n kiezen krijgt, want die moet dat slechte mengsel naverbranden… gaat je Fan loeien om je kat koel te houden.
Olieverbruik: 1 liter op 1000 kan best gebeuren bij een VTI met 160000 km. Dat is veel, en wil dan ook zeggen dat die motor niet het eeuwige leven heeft en zelfs veel korter.
Ik zou eerst even naar die foutmeldingen kijken en daarna eens kijken of je de motor moet reviseren.
Zuigerveren vervangen helpt niet, het zijn de zuigers zelf die versleten zijn, ze kantelen etc.
Die distributie ketting kan ook eind levensduur zijn, dan krijg je ook dat riedeltje foutmelding.
Dat kun je nameten door de slag van de kettingspanner te meten, maar als die er al 160.000 km in zit zonder ooit vervangen te zijn dan kun je al bijna op voorhand zeggen dat die wel een keer er uit mag.
Die ketting zit in een “cassette” met de geleiders, die kan er relatief makkelijk in zonder het blok er uit te halen.
Klepseals zie ik niet als een groot probleem, en een koprevisie is geen simpele zaak bij deze motor: Door de variotronic: Lees de lichthoogte van de inlaatkleppen wordt gebruikt als “gaspedaal” zit daar een behoorlijk complexe kop op.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou beginnen met nieuwe nokkenassensor, alle storingen wissen en dan kijken hoe hij loopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bougies, kabelwerk,bobines en nokkenassensor zijn alle maal vervangen schrijft ” korteweg99 “. Ik neem aan dat er de juiste bougies in zitten en de nokkenaskabel en stekker vrij zijn van corrosie en de sensor de juiste speling heeft tov het tandwiel.
Lijkt er op dat de synchronisatie krukaspositiesensor en nokkenassensor niet korrekt is. Dit kunje zien in een goed diagnosetool. Mogelijke oorzaak is al genoemd.
Je kunt proberen een nieuwe kettingspanner te monteren , alle foutcodes wissen en dan de synchronisatie data oproepen en vergelijken. Gezien de km.stand voor korte tijd een mogelijke oplossing.
Nog een mogelijke oorzaak kan de nokkenasversteller zijn.
Kachel wordt niet warm : komt de motor op temperatuur ?
Als dat niet het geval is, de thermostaat vervangen. koelsysteem inclusief verwarming ontluchten, alle storingen wissen en kijken of de storingen terugkomen.
Kop afbouwen en of motor uitbouwen is voor eerst niet aan de orde.
klopt helemaal , nieuwe sensor, bougies (BOUGIE (ZR7SI332S))en bobines (ERA SRL PEN BOBINE) geplaatst stekkers gecontroleerd en schoongemaakt met contact clean.
daarna 400 km gereden zonder problemen alleen de kachel wordt denk ik niet warm genoeg, althans dat vind ik . Ga nog wel ff kijken of dat echt zo is, ben berlingo 1.9d gewend.
ga wel timingset distributie bestellen en dan de afstelling controleren, vervangen jullie ook de nokkenas tandwielen mee of alleen de set met ketting en geleiders en krukas tandwiel ?
Als geld geen rol speelt ..... dan kun je het perfekt maken door alles te vervangen.
Als de nokkenastandwielen geen overmatige sljtage hebben dwz niet scherp zijn, kun je ze laten zitten.
tja als geld geen rol speelt dan rij ik wel in een ..........
ok , ga de spullen bestellen voor het wisselen van de ketting.
wordt vervolgt en dank voor de info.
Het probleem met de nokkenastandwielen is niet de slijtage van de “tanden” maar vooral de slijtage binnenin op het verstelmechanisme, want die verstellen de nokkenassen zo’n 30 graden ( verschillend voor inlaat en uitlaat).
Dat is van buiten niet te zien, maar zolang je geen meldingen krijgt van problemen daarmee zou ik ze laten zitten.
To err is human, not to err is divine.
Zoals citroensmgz schrijft : de meldingen zijn er niet en laten zitten. Wel in het achterhoofd houden dat deze foutmelding wel komen kan ,nadat de distributie vervangen is.
En ook de kettingspanner vervangen.
helaas gestrand met de auto
Stop melding motor wordt te warm.
alle koelvloeistof uit de auto. gezocht en uiteindelijk gevonden.
de buis van de waterpomp naar de thermostaathuis lekkage
spul gemonteerd en de buis is afgescheurd zat spul aan van een afdichtmiddel /radiateur pil of iets dergelijks.