Is er een mogelijkheid om de sensor van de automatische verlichting in te stellen? Ik vind dat-ie soms vrij laat of helemaal niet de lampen aan schakelt, bijvoorbeeld in een tunnel, terwijl ik dan bij andere auto’s (ook C5, type 1) de lampen wel zie aanspringen…
Verder werkt de sensor wel prima, bij ruitenwissers aan en als het echt donker is (parkeergarage). Uitschakelen duurt dan vaak weer even wat langer, maar dat vind ik niet zo’n probleem.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
als het kan, is dat bij de dealer.
maar maak de sensor is goed schoon, zo datde wax van het autowassen er af is, mischien helpt het
De auto is al even niet gewassen. ops:
Daarbij lijkt het me dat bij een vuile auto de lampen eerder aanspringen, omdat er minder licht in de sensor valt….
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Re: automatische verlichting
Geo schreef:Is er een mogelijkheid om de sensor van de automatische verlichting in te stellen? Ik vind dat-ie soms vrij laat of helemaal niet de lampen aan schakelt, bijvoorbeeld in een tunnel, terwijl ik dan bij andere auto’s (ook C5, type 1) de lampen wel zie aanspringen…
Verder werkt de sensor wel prima, bij ruitenwissers aan en als het echt donker is (parkeergarage). Uitschakelen duurt dan vaak weer even wat langer, maar dat vind ik niet zo’n probleem.
De lichtsensor is volgens mijn dealer niet instelbaar. Het enige wat hij kan doen is het systeem activeren of de-activeren.
Toen ik het probleem had stelde hij voor het systeem maar uit te schakelen hetgeen ik niet zo´n goed idee vond. Uiteindelijk bleek na vervanging van de sensor het probleem verholpen. Het is dus kennelijk zo dat de sensor kan verlopen in gevoeligheid. Na informatie bleek dat het beide voorkomt. De sensor kan zowel te laat als te snel inschakelen waardoor b.v. bij elk viaduct of flinke boom de verlichting inschakeld.
Het ziet er dus naar uit dat als je het goed wilt krijgen er een andere sensor in moet.
Overigens heeft het inschakelen van de verlichting bij ruitenwisser gebruik niets met de lichtsensor te maken.
Groet, Ton
Werkt deze lichtsensor ook op de airco? Of heeft die een andere sensor? Want bij automatische airco houdt deze rekening met inval van zonlicht (broeikaseffect). In principe zou dan een verlopen sensor ook invloed moeten hebben op de temperatuurregeling…
Inderdaad heeft de sensor geen invloed op het ruitenwissergebruik…
Kost dat, zo’n nieuwe sensor?
Bij type 2 zit-ie geloof ik op het dashboard en niet meer achter de voorruit bij de binnenspiegel :
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Je kan ook gewoon standaard je licht aan laten schakelen….. Dan ben je van het hele probleem af.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Geo schreef:Bij type 2 zit-ie geloof ik op het dashboard en niet meer achter de voorruit bij de binnenspiegel :
de ruitenwisser sensor wel.
die van de verlichting idd op het dashboard.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
in de phase II zitten regen en lichtsensor achter de binnenspiegel!!!
het bobbeltje op ‘t dachboard is een zonnesensor die de klimaatregeling bijstuurt bij hevige zoninval in de wagen!!
blooper1963 schreef:in de phase II zitten regen en lichtsensor achter de binnenspiegel!!!
het bobbeltje op ‘t dachboard is een zonnesensor die de klimaatregeling bijstuurt bij hevige zoninval in de wagen!!
helemaal gelijk blooper ops:
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
maeseelek schreef:ik zie die niet, hij zit achter mijn RT3 kleurenscherm.
1 opmerking ivm phI:
na nog geen week met de phI paar jaar geleden heb ik moeten een nieuwe voorruit steken. carglass via verzekering (omnium). Echter, ze hebben toen (na de 2de keer gekomen te zijn) een ruit voor een C5 erin gestoken die van kleur verschilt van de andere ruiten. ik wist niet dat er dergelijke verschillende ruiten bestonden. De nieuwe ruit was klaarder en niet echt groen-getint.iemand uitleg, verschilt dit qua instellingen e.d., persoonlijk rij ik bijna nooit (tenzij hij gesmeerd moet worden of als daddy met de mijne weg is) met de C5 phI, altijd met de phII.
mss hebben ze er geen warmtewerende ingestoken???
Geo schreef:Werkt deze lichtsensor ook op de airco? Of heeft die een andere sensor? Want bij automatische airco houdt deze rekening met inval van zonlicht (broeikaseffect). In principe zou dan een verlopen sensor ook invloed moeten hebben op de temperatuurregeling…
Inderdaad heeft de sensor geen invloed op het ruitenwissergebruik…
Kost dat, zo’n nieuwe sensor?
Bij type 2 zit-ie geloof ik op het dashboard en niet meer achter de voorruit bij de binnenspiegel :
De lichtsensor werkt ook op de airco (Ph I ) Het verlopen van de gevoeligheid zal hier minder snel duidelijk zijn aangezien de airco pas reageerd bij zonlicht recht op de sensor. De auto weet dan dat de bestuurder en event. bijrijder zijn bloodgesteld aan directe zonnenstraling en zal de uitblaasopeningen en event. ventilator snelheid daarop aanpassen.
De sensor voor Ph I kost € 79,00 incl BTW. Montage is 0,4 uur en er kwam ook nog uitlezen computer bij. Totaal koste het mij € 137,20 incl. BTW. Behoorlijk wat voor zo´n klein friemel dingetje maar goed toen werkte het weer naar behoren.
Groet, Ton