Er lag een grote plas LHM linksachter onder de auto nadat ik de remcilinder had doorgespoeld / ontlucht.
Ik vermoed dat het daardoor ontstane plotselinge drukverschil het laatste duwtje gegeven heeft aan een verrotte hydrauliekleiding die aan de bestuurderskant in de leidingbundel van voor naar achter loopt.
Nu heb ik het volgende probleem.
De betreffende leiding zit onderaan het T-stuk bij nr. 1 op de foto hieronder.
De wartel zit echter muur- en muurvast.
Met een remleidingsleutel was die niet los te krijgen; die is er uiteindelijk overheen gedraaid waardoor ik nu geen grip meer heb.
Warm stoken hielp niet. Kruipolie ook niet.
Ook de andere twee wartels op het T-stuk zitten na 52 jaar muurvast.
Ik overweeg nu om alle drie de leidingen op een gezond stuk los te zagen, een nieuw T-stuk en remleidingen te kopen en alles weer met knelkoppelingen aan elkaar te maken.
Maar ik heb geen idee hoe ik bij de leiding kan komen die van linksachter naar rechtsachter loopt (nr. 2 op de foto)
Vragen: is er nog een truc te verzinnen om de wartel bij nr. 1 alsnog los te krijgen?
Hoe bereik ik het rechte stuk van de leiding bij nr. 2? Loopt die onder de auto ergens?
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leiding afknippen en een dop op de wartel rammen en hopen dat ie los wil komen. Zo nee, dan moet je het hele spul vernieuwen. Leiding 2 loopt dwars door de auto , als je de afdekplaat in de kofferbak weghaalt zie je hem zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Super. Bedankt voor je snelle reactie Waterman.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
inderdaad. Knip alles door en begin opnieuw. knelfittingen op deze verroeste leidingen is onzin.
Ook de bundel van voor naar achter direct vervangen. 4 stuks.
Als je ze kant en klaar koopt is dat even duur als een rol leiding PLUS het apparaat waarmee je leidingen maakt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
@bogaard77: ik zie die fels apparaten voor ongeveer 450 euro staan. Daar kun je wel n paar leidingen voor krijgen. Of zijn er goedkopere opties?
Je hebt het over een wartelsleutel, maar is die zeskant of 12kant? Ik heb een zeskant van Gedore en die sloopt geen wartel, krijg tot nogtoe alles mee los en ook als het meer dan 50 jaar vastzit.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Een zeskant met ratelfunctie heb ik ook. Van Burton. Maar als je goed naar de foto kijkt, zie je dat de wartels al flink aangetast zijn door corrosie. Daar is geen sleutel tegen opgewassen. Bij voorbaat ben je dan al kansloos.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jaaps schreef:@bogaard77: ik zie die fels apparaten voor ongeveer 450 euro staan. Daar kun je wel n paar leidingen voor krijgen. Of zijn er goedkopere opties?
Je zal schrikken als je de prijs van die bundel door de dorpel ziet….
Ik kocht mijn apparaat 20 jaar geleden ongeveer. Was toen goedkoper.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Beter duur als niet te koop.
Ik heb ook een tool gekocht en daar meteen alle leidingen mee gemaakt. Goed zelf te doen en geen gedeelde leidingbundel in de dorpel.
Als je de lengtes weet en materiaal binnen hebt wil ik gerust tegen kleine vergoeding wat leidingen voor je maken.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jaaps schreef:@bogaard77: ik zie die fels apparaten voor ongeveer 450 euro staan. Daar kun je wel n paar leidingen voor krijgen. Of zijn er goedkopere opties?
https://www.amazon.nl/AB-Tools-Rempijp-hydraulische-leidingen/dp/B01MQD5OQ0
250 eurootjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik had deze van Citrotech gezien
https://citrotech.nl/shop/product/flairset-voor-het-maken-van-citroen-leidingen/
Is dat nu kwalitatief veel beter?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
chyparseheeft em ook: https://ds21.eu/gereedschap-leidingflareapparaat-voor-3-5-4-5-ponsset-..html?cat=39
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>