Ik heb een C5 2.0 16v exclusive op LPG 2003.
Rijdend weggezet, maar nu wil hij niet starten, startmotor geeft geen enkele sjoege.
Daarnaast gaan ook de lichten niet aan, de ramen niet open en het kacheldisplay gaat ook niet aan.het kleurenscherm gaat wel aan, maar geeft na opstarten van de navigatie aan energiespaarstand aan…
De buitenspiegels klapten wel in bij het op slot zetten maat reageerden daarna nergens meer op. Electrische stoelen werken wel.
Het is een automaat, dus ik kan hem niet even thuis neerzetten, dus ook niet uitlezen.
Ik verdenk de BSI of de BSM.iemand een idee?
Mogelijke oorzaken: Accu te zwak - accupoolklemmen aan de binnenzijde geoxydeerd - zitten de plus en min kabel stevig vast in de accupoolklemmen ( is wel eens een probleem bij aangegoten klemmen ) - massaverbinding tussen accu en carosserie/motor goed en niet geoxydeerd ?
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik zou eerst maar eens zorgen voor een goed opgeladen accu. Bij auto’s met zoveel electronica wordt de accu langzaam leeggetrokken, ook bij stilstand. Grote kans dat deze overleden is. Bij stalling altijd accu eruit en af en toe bijladen met een lader.
Er hing de hele tijd een zware hulpaccu aan, dus dat kan het niet zijn, de spanning was in orde….
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Je bent niet de enige, heb helaas geen passende oplossing voor je, en ook bijvoorbeeld in dit draadje komt er niks boven, maar gedeelde smart is halve smart ?
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/242738/
Ik heb na een paar jaar sukkelen met dit probleem (meestal opgelost door jumpstarten wegens lege accu, of nieuwe accu kopen) uiteindelijk het brein moeten vervangen omdat echt niks meer thuis gaf.
Omdat hierna niet alles meer in sync kwam, moet de startonderbreker voor de gek gehouden worden met een stuk oude sleutel, doet de afstandsbediening strontvervelend door pas na 3 minuten de boel op slot te gooien, geen waarschuwing meer bij nog brandende lampen, geen instaplampje enz enz. Maar wil je niet ontmoedigen haha.
Het meerst rare tijdens deze storing was dat mijn achterruitje plots los bleek te staan, en dat was me nog nooit gelukt. Doet dat zelfs nu nog als de auto (denk ik) in ECO modus is gekomen. Ik leer er mee leven maar leuk is anders.
Zeefje schreef:Er hing de hele tijd een zware hulpaccu aan, dus dat kan het niet zijn, de spanning was in orde….
Dat is geen garantie: Als je originele accu gaar is dan blijft hij in eco-modus en de electronica ziet geen reden om daaruit te komen met je hulpaccu, want die “ziet” hij niet goed. Als je BSI te weinig spanning ziet dan weigert hij te starten: Dat is een soort beveiliging om te voorkomen dat je hem met half werkende electronica aan de praat krijgt er zo bijvoorbeeld de katalysator kunt slopen etc.
To err is human, not to err is divine.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
12 Volt is toch 12 Volt? Ik snap niet helemaal waarom hij dat anders kan interpreteren. Overigens, in Ecomode doet de startmotor het toch wel? Hij geeft geen enkele sjoege…
Totaal aantal Berichten: 624
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
12 Volt is 12 Volt, maar hoeveel vermogen kan je accu nog leveren. Bij startmotor aan zakt je voltage waarschijnlijk naar nul.
Hang maar eens 4 knoopcellen van 3volt aan elkaar, dan heb je ook 12 Volt, gaat geen startmotor mee rond
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Aan de minpool zit een module die aan de BSI doorgeeft wat de ladingstoestand van de accu is. Vandaar dat je met een lader er op zetten die niet domweg op de minpool moet zetten, maar op het aangegeven punt.
Vandaar dat 12V=12V hier niet opgaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ah, ok, dat snap ik. Wat is dan de aangegeven plek voor de minpool, want met startkabels gaat het dan ook niet lukken anders denk ik.
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als jouw auto die module heeft (voor 2003 weet ik dat niet) staat het in de buurt van de accu aangegeven. Misschien ook in het instructieboekje. Het is toch een ph 1?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, is een phase 1. Ik zal het instructieboekje downloaden, thnxs
De C5 PH1 en 2 hadden die module nog niet, die is er bij mijn weten pas bij de PH3-X7 in gekomen.
Mijn C5 V6 Break PH2 uit 2007 had ‘m in elk geval nog niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zou hij het normaal gesproken met startkabels op de accupolen moeten doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zijn alle eerder door mij opgesomde punten in orde ?
Hoe dik zijn de startkabels en wat voor bekken zitten er aan ? Met dun kabelwerk bv 16 qmm met goedkope getande bekken levert aan de hulpaccu slecht resultaat door te klein oppervlak. Ik steek op de hulpaccupolen accuklemmen om goed contact te maken en gebruik 30qmm startkabels met massive klemmen.Startkabel aansluiten : plus op plus en min ergens aan de motor.
Wat is de spanning tijdens het starten op de originele accu zonder starthulp ?
Check check, dubbelcheck.de accu is dus prima, alles geprobeerd wat hierboven stond. Niks nada…
Toch de BSM maar vervangen bij gelegenheid…
Thnxs voor de suggesties tot nu toe, als iemand nog iets weet, graag!