Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het hier gesuggereerde merk is budgetklasse, geen middenklasse. Het verschil ten opzichte van een premium item zoals de Michelin Primacy 4 is 50 euro per band. En ten opzichte van de echte middenklasse (Uniroyal, Vredestein, Nokian), is het verschil 25-40 euro per band.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En waar hebben we het dan over? Met de keuze voor een hoky poky band bespaar je dus iets van 200 euro. 200 euro die het verschil maken tussen een optimale benutting van dat mooie onderstel of een net niet lekker rijdende auto. Ik vind dat echt verkeerde zuinigheid. Ga dan gewoon in een Skoda rijden ofzo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Budget vs Premium.
https://www.youtube.com/watch?v=7Nm9jq8PWFs
Ik kan zo snel even geen test vinden van Petlas zomerbanden, maar hier zit de winterband tussen.
https://www.youtube.com/watch?v=V1UCvg7wVdM
Spoiler: advies is koop deze band niet.
Wat je vaak ziet bij budget banden is dat ze in 1 aspect redelijk presteren en op andere vlakken totaal niet. Het is namelijk veel moeilijker een band te maken die in verschillende omstandigheden en meerdere aspecten goed presteert.
In Nederland hebben we een afwisselend klimaat, dat werkt dus niet.
Vaak slijten budgetbanden ook veel sneller en gaan de prestaties sneller achteruit. Terwijl een premium band veel constantere prestaties kan leveren ook na slijtage.
Deze testen worden gedaan op een Golfje. Ik heb eerder een test gezien waar bepaalde banden op een Golfje en een grotere en zwaardere Volvo werden gedaan.
Dan zie je dat de banden wel redelijk overeen komen op beide auto’s. Alleen de nadelen worden op een grote zware auto flink versterkt. Waar je met de ene band op de Golf nog redelijk mee weg komt werkt het op een zware auto helemaal niet meer.
Als je een auto zoals de C6 fijn wil laten rijden begint dat gewoon met een goed stel banden van een A merk.
OK.
Mijn ervaring met een 2.2 HDI. ( Die heeft minder vermogen, geen Amvar en weegt 50 kg minder dan een 2.7 of 3.0 HDI, en hetzelfde als een 3.0 V6 benzine).
Zomerbanden: Hankook 225-55-17 : Niet bijzonder, maar zeker niet slecht. Geen problemen bij nat weer. Bij droog weer doen ze wat ze moeten doen, maar de grens opzoeken heb ik nog niet gedaan. Zaten op de auto.
Winter: Ik rijdt s’winter al een paar jaar op Conti’s AllSeasonContact in 225-55-17.
Je kunt merken dat ze minder “strak"sturen, maar ze doen het prima droog en nat en bij lage temperaturen. Heb er nog niet veel in de sneeuw mee gereden, maar als dat echt moet leg ik er wel kettingen op.
Extra Zomer: Ik heb bij m’n C6 ook een setje 18 inch roccastrada velgen. Daarop liggen LandSail banden 245-45-18 ( een gekregen paard…) Met droog weer doen ze het prima, maar ik vind ze in de regen niet perfect en met nat en koud weer matig, dit jaar 1 band op een stoeprand beschadigd, dus die gaan er alle 4 af.
Als de Hankook’s op zijn ga ik op de 18 inch velgen goede zomerbanden leggen ( niet perse een A-merk, maar wel iets goeds) en voor de winter blijf ik op all-season rijden, die ik selecteer op slecht weer bij ons eigenschappen, d.w.z. nat en koud. Die 1 keer per jaar in de sneeuw pas ik me wel aan en een setje kettingen is paraat, daarmee kom ik rond.
To err is human, not to err is divine.