Net getest.
Op contact zonder draaiende motor stekker in de behuizing 0.80 volt.
Met draaiende motor, stekker erin ook 0.80 volt.
Op contact zonder draaiende motor en de stekker los 12 volt.
► Instagram •
Duidelijk: te veel “overgangsweerstand” in het circuit.
Aangesloten blijft ernaar 0.8 volt over, daarmee krijg je het veld in de dynamo niet werkend.
Als hij open wel 12 volt aangeeft dan is dat omdat er dan maar een heel kleine stroom loopt.
Hang er eens een 21 watt lamp aan ( die trekt 1.5-2 ampere, dat is vergelijkbaar het de veldstroom) als die niet aangaat bewijs je de overgangsweerstand.
To err is human, not to err is divine.
Ik ga het morgen testen. Stel ik hang die test lamp er aan en hij gaat niet branden. Waar kan het dan inzitten. Een slecht contact slot? Kan ik het eventueel tijdelijk oplossen met een bypass?
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
De verbruikers zijn net zoals in huis aangesloten in groepen. Deze groepen zijn gezekerd. Bij een geschakelde groep wordt deze in zijn geheel geschakeld via een contact in het contactslot.
Als de overige verbruikers in de groep wel normaal werken, ligt het probleem dus niet in het contactslot maar ergens verderop. Als je in de Olyslager kijkt zie je dat de +12V voor de dynamo in dezelfde groep zit als o.m. de achteruitrijlichten, de kachelventilator en de achterruitverwarming (incl. controlelampje). Werken deze allemaal normaal?
GS1970 heeft een punt: Eerst zoeken wat er wel werkt.
Als die lamp zachtjes brand dan loopt er wel een stroompje.
Werkt je laadstroomcontrole lampje ? Of zit dat er niet in.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die laatste vraag had ik al eerder gesteld en hij zei dat het werkte.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Van de kachelventilator weet ik dat die goed werkt, de rest ga ik testen. Vanavond is het hopelijk even droog. Ik heb een testlamp met kabels gemaakt. En om zeker te weten of de spanningsregelaar goed is. Zet er even rechtstreeks 12 volt op.
► Instagram •
Ik ben op zoek gegaan naar een elektrisch schema voor een GSA en gevonden vanaf bouwjaar 1981.
Wat mij in de foto opvalt is dat aan de alternator twee ” massakabels” geschroefd zijn. Een is voldoende.
Ik heb het hele schema doorlopen en zie het volgende :
Geel kabelwerk wordt gebruikt als voeding voor o.a. grootlicht , mistlampen, knipperlichtschakelaar en een hele rits van controlelampjes .
Groen kabelwerk als voeding voor o.a. dimlicht,parkeerlicht,accessoiresvoeding zoals tijdklok, toerenteller etc.
Bruin kabelwerk als massa of massavoerend.
Mijn advies is : beide kabels wegnemen van de alternator en een nieuwe 2,5mm bruine kabel verleggen aan een goed massapunt.
Volgens dit schema is de laadkabel van de alternator naar de startmotor in de kleur groen.
Stekkerblok aan de alternator:
Rode kabel voedt de achterruitverwarming en de kachelmotor.
Gele kabel : volgens het schema moet deze bruin zijn en komt direkt van het laadstroomcontrolelampje.
Ik denk dat de gele kabel mogelijk dezelfde is, die aan de alternator zit als massa.
Hoe wordt het laadstroomcontrolelampje aan gestuurd:
vanaf het contactslot positie 6 komt een gele voedingskabel naar het verdeelblok in het instrumentenpaneel en voedt o.a. het laadstroomlampje.
Het lampje dooft door toegevoerde spanning vanuit de alternator bij lopende motor d.w.z. links staat ca. 14,5V en rechts staat ca. 14,5 V . Resultaat 0 Volt, lampje uit. Gloeit het iets dan is er spanningsverschil.
Contactslot heeft in dit schema 8 aansluitposities.
Hopelijk kom je hier mee verder in de zoektocht.
Bedankt voor deze handige info. Vooral de info over het contactslot. Die groene kabel loopt naar de beugel van de dynamo. In een ver verleden had ik een bericht gelezen dat iemand een extra aarde kabel op die manier had aangesloten. Ik heb nieuwe kabels binnen gekregen die van betere kwaliteit zijn dan die van Citroën toen. En heb bewust al een nieuwe aarde kabel gemaakt. We zitten op dezelfde lijn van gedachte.
Bij mijn GSA is de laadkabel van de dynamo naar de startmotor zwart, wat niet logisch is. Deze ga ik vervangen voor een rode kabel met betere connectors. De kabel van het laadstroomcontrolelampje is inderdaad bruin. Dat is op de foto niet te zien, want die zit in de stekker.
Momenteel ben ik aan het wachten op een droog moment.
► Instagram •
Mag ik iedereen hartelijk bedanken, voor de nuttige informatie. Het probleem is opgelost!
Ik heb alle contacten van het contactslot gereinigd aan de achterkant en een beetje bij gebogen.
Nu laadt de dynamo de accu weer op.
https://www.amazon.de/photos/share/pTHA0lOuHkMVTR4Irt5c7QUGbIDbSC31CvMw0KrR4Ad
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.