Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
https://drive.google.com/file/d/1UE0OtDp-A1bZpRjRyeRPNDGnirtCQ4KO/view?usp=sharing
dus…
Ik ben die middag maar naar binnengegaan en de boel de boel gelaten.
De dag erna met frisse tegenzin, veel doeken en veel bussen remmenreiniger de boel schoongemaakt.
https://drive.google.com/file/d/17XPic9vHXHIrX0u3L2U6n54EOIwp0byw/view?usp=drive_link
Dit hield wel in dat de vsnaren eraf moesten want die fikken op als ze maar ook een klein drupje vet op zich hebben! Om dat te doen moet de tussen as eruit en daarom ook de luchtfilterhuizen.
Tsja. daarna kan je alles wel lekker schoonmaken. Inclusief de koplamp ruiten die van binnen !! ook vies waren geworden met LHM….
Toen een poging gedaan om het hydraulique vat leeg te hevelen maar dat lukt niet geheel. Er blijft een laagje nogal gelige vloeistof onderin staan. Dus besloten om het vat uit te bouwen.
Hiervoor moet - even - het spatbord eraf. Toen dat klaar was het vat uitgewassen en droog gemaakt en een boodschappenlijstje voor chyparse gemaakt.
Twee voorbollen vullen
voorraadbol voor de remaccu. Daar kan je nu redelijk goed bij.
LHM natuurlijk en enkele stukjes lhm slang.
Dat is nu binnen.
Omdat ik nog tijd had en het wel lekker ging de schoongemaakte snaren gemonteerd. De snaar om de dynamo moet goed strak. Is een speciale plastic snaar. Omdat die er alleen op kan als de tussen as eruit is - zie boven - doe ik altijd ook een reserve snaar om de as en tywrap die uit de weg van de draaiende delen. Mocht ik stranden dan kan de wegenwacht simpel de nieuwe snaar monteren.
Afijn. dat gaat lekker. Tussenas er weer tussen gevochten. Er is weinig ruimte, en die vast gebout met 6 boutjes , maar ik had er 9 losgemaakt wat achteraf niet had gehoeven. Toen alles weer vast zat staarde de lege poelie van de airco me aan…..
KUT HOEREN!
Tussenas er weer uit - 6 boutjes- snaar zoeken in de chaos en monteren. Tussenas er weer in… Dit alles liggend op de voor traverse want anders kan je er niet bij…
Dit weekend gaan we verder….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De dame houdt je van de straat…..
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
https://drive.google.com/file/d/1tezAQpPhF_F-8h2NnY3HNcJc5ssIEj59/view?usp=drive_link
Hier zie je de plek van de remaccu:
https://drive.google.com/file/d/1_KwiMqQJOJVSon6uylA_hnNRFbFLRt7x/view?usp=drive_link
En dit klusje ligt ook al een tijdje te wachten:
https://drive.google.com/file/d/1xTFLU6gmhB4Q3sjw-QCSipVC_5tCmzuM/view?usp=drive_link
De draad is uit het boutgaatje waarmee de ruitjes vast zitten. Ik heb de blindklinknagel tang en de moertjes al jaaren in de kast liggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Was de HD leiding gesprongen?
Met die remaccu heb ik destijds lopen vechten. De wartelmoer weigerde een uur lang er recht in te gaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
lees ff terug jan
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
LHM slang. De retourleiding AKA treiterslang?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk eerder een veerbol die nog vol LHM zat toen hij ‘m, met enige moeite losdraaide.
Dat is mij een keer overkomen bij een GS voorveer bol met een gescheurd membraan
Maar het zou ook kunnen zijn dat er nog wat druk in de veercilinder stond…....
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De SM wordt door de hoogtebediening in de laagste stand te zetten vrijwel nooit helemaal drukloos in de veercilinders. Daar is Boog nu ook achtergekomen. De SM maak je liefst drukloos door de auto in de laagste stand te zetten, de ontlastschroef een slagje open te draaien en de auto aan één kant onder de kriksteun een klein stukje op te krikken met de garagekrik. Of je zet hem ff op een hefbrug waarbij de wielen vrij komen te hangen.
Bovenstaande is eigenlijk de enige manier om milieurampen zoals beschreven te voorkomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ok. Veerbollen had ik op eem sm nooit losgedraaid, vandaar dat dit fenomeen mij onbekend was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:De SM wordt door de hoogtebediening in de laagste stand te zetten vrijwel nooit helemaal drukloos in de veercilinders. Daar is Boog nu ook achtergekomen. De SM maak je liefst drukloos door de auto in de laagste stand te zetten, de ontlastschroef een slagje open te draaien en de auto aan één kant onder de kriksteun een klein stukje op te krikken met de garagekrik. Of je zet hem ff op een hefbrug waarbij de wielen vrij komen te hangen.
Bovenstaande is eigenlijk de enige manier om milieurampen zoals beschreven te voorkomen.
Is dat SM specifiek?
Wat is er dan anders bij een DS dat dat niet nodig is?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen idee, het is gewoon zo. Ik heb me nooit afgevraagd waarom of hoe.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gebeurt volgens mij als je een beetje speling hebt op de hand-hoogte bediening, of hoogteregeling en dat is normaal na 50 jaar. Dan wordt de hoogteregelaar niet helemaal in de “leegloop” stand gezet en blijft er dus een beetje druk achter.
Meestal merk je dat niet eens, want na 1-2 dagen is die druk toch weggelekt.
Controle is simpel: Als je de veercilinder niet kunt bewegen dan heb je nog druk.
Als je hem opkrikt dan krijgt je hoogteregelaar net dat duwtje extra. Of gewoon geduld hebben.
En als je niet kunt wachten : Een doek stevig in meerdere lagen om de aansluiting van de bol op de veercilinder draaien , die vangt het dan wel op.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Citroensmgz schreef:
Als je hem opkrikt dan krijgt je hoogteregelaar net dat duwtje extra.
Nee. Door hem op te krikken gaat de veerzuiger naar beneden en daalt de druk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als ik een Sm scheef zet in de laagste stand, met een garagekrik onder het middelste kwikpunt of met tool 2505T die je in het gat in de longeron steekt, dan “hoor” ik hem leeglopen en komt het wiel aan de kant waar mijn krik staat iets omhoog, dat komt omdat de stabilisator stang het onbelaste wiel meeneemt.
Ervaring dus, maar kan bij jou best anders zijn.
Nee, ik heb al jaren niet naar de afstelling van de stangen van de handhoogteregeling gekeken en speling hebben ze zeker.
Ook bij een redelijk aantal andere SM’s opgemerkt.
To err is human, not to err is divine.