Goedemiddag allen, mijn naam is Ramon en ik heb een vraagje voor mn nichtje. Zij heeft net haar rijbewijs gehaald een een leuke c3 gekocht. Nu dient zich het volgende probleem aan: er knippert ‘auto’ en een sneeuwvlokje op haar dashboard. Na veel zoeken kom ik alleen maar uit op de sensodrive robot versnellingsbak. Maar deze is handgeschakeld. Kunnen jullie mij vertellen wat dat betekend?
Daarnaast, een aantal dagen later, heeft ze een probleem met schakelen. De C3 wil vaak niet in de achteruit en de tweede versnelling. Het mechaniek lijkt dan ook soms te blokkeren. Na wat te rommelen met de pook (bijvoorbeeld in zn 5 zetten) gaat hij wel in de achteruit. Bak klinkt verder prima. Is er wellicht een bekend probleem? Bijvoorbeeld het mechanisme onder de pook, of de schakelkabels, of een afstelling?
Alvast dank namens mijn nichtje (die heel graag van haar C3 wil gaan genieten).
Gr Ramon
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zou het een C3 kunnen zijn, die oorspronkelijk met een Sensodrive-bak was uitgevoerd maar is omgebouwd naar een handgeschakelde bak?
Wat is het VIN?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hallo Rene, daar had ik nog niet aan gedacht. Het vin is VF7FCKFVC26606963
Gr Ramon
Via de VIN: hier zat af fabriek een gewone 5 versnelling handbak in:
(TU3JP) C3 5-DEURS SEDAN 1.4 i 75 (TU3JP) Handgeschakelde versnellingsbak 5
Versnellingsbak Aandrijfas
AANDRIJVING VERSN.B5
VERSNELLINGSBAK (GEGEVENS) VERSN.B MA VERST (A/B)
OVERBRENGINGSVERHOUDING CP 16 X 63
AANDRIJVING SNELHEIDSMETER ZONDER C T
STIJL WIEL STLN WIEL 15 INCH
KOPPELING HYDR KOPPELING
TYPE VERSNELLINGSBAK (HOMOLOGATIE) TYPE VB MA/5 N
DIFFERENTIEEL (VERSNELLINGSBAK) DIFFERENTIEEL 68
BAND (MAAT, TYPE) BAND 185/60 R15 84H NIET-VERSTERKT
GEMONTEERDE WIELEN WIEL 6 INCH
WIEL (TYPE) UITV STALEN WIEL
VERSNELLINGSBAK, TYPE VERSN.B MA
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Via de VIN vind ik ook nog een TSB B2CW013EQ0 DATUM 27/04/2023 VERSIE 7:
WAGENS C3 EN VERSN.B MA
KLANTENKLACHT >> INFORMATIE : DE ACHTERUIT OF DE EERSTE VERSNELLING KAN AF EN TOE MOEILIJK OF HELEMAAL NIET WORDEN INGESCHAKELD - HET IS SOMS NODIG TE KOPPELEN EN WEER TE ONTKOPPELEN OM DE VERSNELLING IN TE KUNNEN SCHAKELEN
HERKOMST >> GEEN REM OP DE ACHTERUITVERSNELLING
1. Werkzaamheden
OPMERKING : Deze verschijnselen zijn een gevolg van de wijze van synchronisatie waar men voor gekozen heeft en het ontbreken van een rem bij het inschakelen van de achteruit . Dit effect wordt versterkt na het loslaten van het gaspedaal
Start de motor.
Ontkoppel en wacht 3 seconden.
Probeer de achteruitversnelling in te schakelen.
Als de versnelling na het ontkoppelen en 3 seconden wachten kan worden ingeschakeld : Dit is een normale werking.
De werking komt overeen met de eigenschappen ; Geen onderdelen vervangen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank je wel voor de informatie JW. M.b.t. de handgeschakelde bak: wat betekenen de knipperende sneeuwvlok en ‘auto’ bij een handgeschakelde bak? Ik kan er nergens iets over vinden, behalve over de sensodrive.
Daarnaast is het schakelprobleem net iets anders: sinds gisteren kan er soms niet worden geschakeld van 1 naar 2 en de achteruit. Wanneer de achteruit wordt ingeschakeld hoor je de versnellingsbak tandenknarsen als je de koppeling laat opkomen. Tevens branden dan vaak de achteruitrijlampen niet. Wanneer je hem dan even in zijn 5 schakelt, kan je vervolgens wel de achteruit inschakelen. Van 1 naar twee is dan ook onmogelijk. Je moet de auto dan stilzetten, wat schakelen met de koppeling ingedrukt, vervolgens voel je dan dat je de pook ‘normaal’ kan bewegen en voel je ook dat je de versnellingen inschakelt met het bedienen van de pook. En dan schakelt hij wel weer even normaal.
In beide gevallen voel je dan ook een soort weerstand als je de pook bediend en lijkt de pook in neutraal ook niet helemaal in het midden te staan.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Het zou kunnen dat het contragewicht wat op je schakelstangen zit niet meer soepel beweegt. Daar is op dit forum eerder over geschreven. Bereikbaar onder de accubak.
Het zou ook kunnen zijn dat de kogelgewrichten wat te veel slijtage hebbem
Dat tandenpoetsen bij achteruit inschakelen betekent dat tie idd net niet helemaal in de versnelling komt
Ok Jaap, dank je wel. Kon de betreffende topics niet vinden maar zal eens kijken!
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ooit was het moeizaam inschakelen van de eerste versnelling en de achterauit heel normaal bij een koude bak. De pook rustig door een paar andere versnellingen heen leiden en opnieuw proberen de eerste of de achteruit in te leggen. Onze C3 (2002) heeft het zo nu en dan ook.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Versnellingsbakbediening gaat met kabels. Kan zijn dat de ommanteling van een kabel eraan is. Even wat uitbouwen en kijken.
Over het “auto"lampje. Het lijkt idd of er een intstrumentenpaneel van een sensodrive auto ingebouwd is
Inderdaad, die bediening gaat met kabels.
Die zijn niet afstelbaar, en zijn wat kwetsbaar. Zowel op de mantels, maar ook op de kogelgewrichten.
Ik zal later vandaag daar even wat documenten van opzoeken, en je die sturen. Geef dan je mailadres via een PB, dan kunnen ze daar naartoe.
Dat knipperende sneeuwvlokje, is dat niet van de aanduiding dat de buitentemperatuur onder de 3 graden zakt?
Dat zou nu ook kunnen gebeuren als de sensor niet goed werkt, en dus de vraag: zit er een buitentemperatuurmeter op en wijst die wél goed aan?
En dan nog de vraag: zit er niet enige vorm van garantie op deze auto die net aangeschaft is?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
@Break: klopt, dat ken ik van meer auto’s. Alleen deze heeft echt een ander probleem.
@Jaaps: zou kunnen, km stand is wel ‘logisch’ volgens de RDW, maar dat hoeft niks te zeggen.
@JW: je hebt pb, en nee, geen garantie verder. Prijs was daar ook naar;-) Ook geen buitentemperatuurmeter..
Tnx allen!
De nodige documenten gaan zo naar je onderweg.
En de auto is volgens de gegevens wel voorzien van een buitentemperatuur sensor, in elk geval toen hij de fabriek verliet:
SENSOR BUITENTEMPERATUUR: MET BUITENTEMPERATUURSENSOR
BUITENTEMPERATUURMETER (SCHAALVERDELING): VERKL LMP BUITENT CELSIUS
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Haha dan zal ik even beter kijken naar de buitentemperatuursensor. Ik zal hier terugkoppeling geven als ik het probleem gevonden heb. JW, bedankt voor de documenten!
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even over de aanduidingen in de tellerpartij.
Staat het sneeuwvlokje in de linker bovenhoek en AUTO halverwege de linker zijkant?
Zo ja, zou het kunnen zijn dat er een tellerpartij van een Sensodrive-C3 intussen gemonteerd is?
In zo’n tellerpartij staat linksonder de aanduiding in welke versnelling de bak staat.
KM-stand logisch kan, want de stand is opgeslagen in de BSI en niet in de tellerpartij, die kan je dus ongestraft wisselen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986