Nu heb ik ca 10jr geleden de thermostaat van mijn 2.0 hdi 80kw vernieuwd, en ook ca 5 jr geleden, en nu is t ding wéér stuk ! Steeds vervangen door een gates, dus een merk ding, gewoon van de lokale parts- winkel.
De vorige had ik bewaard, en nu lijkt er een patroon van verstoorde werking in te zitten; steeds blijft ie open staan, om dat de rubber ring waar ie mee afdicht eigenlijk een beetje los gaan zitten, en dan eraf floept en dan tussen de opening gaat zitten, dus hij wilt wel dicht, maar kan niet dicht. Dus de ring die in het midden zit.
K’zou bijna denken aan een slechte rubber kwaliteit, maar wie heeft een zelfde ervaring? Of herkent dit?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb onlangs bij m’n Mercedes precies hetzelfde probleem gehad. Volgens het www een veel voorkomende kwaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, dat iets stuk gaat, daar heb ik geen enkel probleem mee hoor, maar 3 x met hetzelfde euvel? En dan zou eigenlijk gates een beetje beter moeten presteren denk ik. Wel gewoon werken, maar een rubber dat na ong. 5jr loslaat en dwars in de thermostaat gaat liggen zodat ie niet meer dicht kan…... natuurlijk is het een reparatie van niks , het zit bovenop, 3 boutjes enz, en t ding kost 26 euro, maar helaas is de tijd dat iets gewoon 10 jaar of langer mee kon ws voorbij.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Toeval kan, maar:
Ik zie teveel bedrijven in de automotive die “alles” willen leveren, dat wil zeggen een compleet pakket, want dat werkt makkelijk in de verkoop en distributie.
Maar dat leidt er automatisch toe dat je dingen gaat doen waarin je nooit goed bent geweest, of dat je om een “gat” in het productaanbod te stoppen ook gaat kijken naar “insourcen”, dat wil zeggen gewoon ergens inkopen. Daar wordt e kwaliteit niet altijd beter van. Gates is daar voor mij een voorbeeld van.
Soort van “schoenmaker blijf bij je leest”.
Gezien de levensduur van je Gates thermostaat denk ik dat we kunnen besluiten dat die om het zo te zeggen ” niet aanbevelenswaard” is.
Neem er een van een bedrijf dat echt goed thuis is in die dingen ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En koop Gates als je riemen nodig hebt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Neem er een van een bedrijf dat echt goed thuis is in die dingen ?
Sja, das een prima uitgangspunt !
Maar dan is de vraag; wie is dat bedrijf dan?
Kunt u me zeggen wie dat moet zijn ?
Of wordt het de vertrouwde dealer?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:
Neem er een van een bedrijf dat echt goed thuis is in die dingen ?
In m’n Mercedes zat er een van Behr, een ooit vooraanstaande firma in de automotive koelsystemen. Net zo ruk als die thermostaat van Gates, ook bij mij het bekende probleem met die rubber ring.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
In mijn E46 zat af-fabriek een thermostaat van Behr. Die ging stuk na een jaar of 23. Vervangen door een van Behr, die eenmaal uit de doos wel heel erg verdacht veel lijkt op dezelfde thermostaat van Facet. Hij zit er nu een jaar in, hoe lang dat goed gaat is nog niet duidelijk dus. Maar er een vinden van de goeie fabrikant zal waarschijnlijk een heel trial-and-error verhaal worden en tegen de tijd dat je er achter bent is ‘de automotive’ van leverancier veranderd en kun je opnieuw beginnen.
Achteruitrijlichtschakelaars voor m’n 1602? Die blijken in de doosjes van Hella dus gewoon de afgrijselijk slechte exemplaren van Facet te zijn. Tot en met het opgedrukte catalogusnummer! En dat blijkt ook voor de Bosch en alle andere te gelden: alleen Facet maakt ‘m nog en de rest koopt ‘m daar in.
Wiellagers voor m’n E46: haal ik SKF, blijkt het er in de doos dezelfde (incomplete!) handel te zitten als in een doos van Topran. Uiteindelijk opgelost met FAG lagers (idem als fabrieksmontage) maar of ik dezelfde FAG lagers uit Slowakije nog een keer kan bestellen is alweer twijfelachtig.
Medeforumer Hilko16TZi had laatst een sensor voor z’n E39 besteld bij de BMW-dealer. Komt er dus gewoon een van Bosch. Op zich logisch want dat gebruikte BMW ook voor de originele montage, maar exact dezelfde Bosch kun je ook bij de Parts Point bestellen. En wie weet of Bosch ze zelf maakt of dat die ze ook weer ergens inkoopt? Maar het is dus ook niet per sé zo dat de merk-organisatie vervangingsonderdelen niet gewoon lekker bij dezelfde toko’s & uit dezelfde batches inkoopt als, pak ‘m beet, een Parts Point. En het hele traject dáár weer voor is totaal ondoorzichtig.
Of andersom: Amerikaanse E46 eigenaren zweren erbij dat de ophangrubbers voor het differentieel van Meyle beter zijn dan die van BMW, afgezien eventueel van NVH-eigenschappen. De originele van de dealer gaan in een half jaar gewoon weer stuk, die van Meyle blijven (bleven?) goed. Terwijl de meeste liefhebbers onderdelen van Meyle mijden als een enge ziekte.
Dus tja. Zeg het maar. Op een gegeven moment denk ik dat het (bijna) allemaal uit een of twee Chinese fabrieken/sweat-shops komt en dat het daarna een kwestie is van wie doet er fatsoenlijke kwaliteitscontrole. Maar in de meeste gevallen is het op die manier waarschijnlijk goedkoper voor de leveranciers om de hele kwaliteitscontrole tot het absolute minimum te beperken of zelfs te elimineren en bij klachten gewoon een nieuwe op te sturen. In de hoop dat van een bepaald onderdeel niet de hele scheepslading gewoon ruk is.
Die hele onderdelenbusiness is langzaamaan een hopeloos frustrerende, tijd & geld verslindende ellende aan het worden die de lol in het werken aan auto’s verziekt. Nog afgezien van de mogelijke veiligheidsissues die het oplevert. En ik ben er nog niet achter wat je zou moeten doen om daar niet domweg aan te moeten gaan wennen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Yep inderdaad op het oude doosje staat made in china, en op het nieuwe doosje staat…...hetzelfde.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zegt niet alles natuurlijk, als er door de leverancier betaald wordt voor topkwaliteit en/of de eindcontrole is daar naar, dan maken ze net zo makkelijk topspul in China. En for the record: die hele slechte achteruitrijlichtschakelaar van Facet, waarvan de behuizing van een soort papier-maché lijkt te zijn gemaakt, wordt volgens de doos gewoon gemaakt in Italië.
Maar mijn punt is vooral: het is langzaam maar zeker niet meer zo makkelijk te zeggen welke merken goed spul leveren en welke niet, omdat je er niet achter komt wie het in werkelijkheid maakt en met welke kwaliteit. En dat (begint?) de merkdealers, zoals het eruit ziet, ook te treffen. Dat is langzaamaan knap vervelend aan het worden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Er wordt inderdaad heel veel in china gemaakt, en de merk-houder bepaalt de kwaliteit. Als ik een voorbeeld mag noemen, de Lenovo laptops ( was ibm ooit) zijn normaal gesproken goed van kwaliteit, en op de bodem staat manufactured for lenovo, en dan made in china.
Dan heb je een goeie laptop, gemaakt in china, dus het kan wel ! Een paar maanden geleden heb ik bijv. de veerpoten van mijn xantia vervangen, omdat er aardig wat roest aan de koepels zat, en ik vond een setje wat al lang op de schap lag, dus origineel , die gemonteerd.
Maar ik vond op ‘t www ook info over een buitenlands bedrijf, die de koepels schoonmaken en dan de ophanging voorzien van nieuwe rubber . Dan weet ik niet of dat dan de oplossing is, dus zelf uitzoeken en opnieuw maken. Dan ben ik ook niet snel overtuigd van de kwaliteit omdat citroen indertijd echt een vermogen uit heeft gegeven aan research , en dat maak je niet zo maar na.
En als dan een thermostaat na 5 jaren stuk gaat, en er is iets leverbaar wat dan ms weer 5 jaren mee kan, dan is dat eigenlijk een vreemde zekerheid dat het er is, en dat het ook weer stuk (mag gaan) of weer 5 jr draait.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
En om dan nog even door te zeuren over de verschillende merken. Pas geleden heb ik uit nieuwsgierigheid eens wat prijzen van onderdelen voor de baby Bentley vergeleken op Winparts en Autodoc. En tot mijn verbazing blijkt spul van Topran, Stark en Ridex niet eens meer altijd goedkoper te zijn dan NTK, NGK, Denso of ATE.
Bosch aftermarket spul vind ik sowieso in de categorie goedkoop is duurkoop vallen en is wat mij betreft plan B.
Volgens mij hebben we nog maar een zekerheid, dat je Bölk in ieder geval altijd moet mijden als de pest.
Wim,
Disciplus Simplex
Herkenbaar, maar gewoon om even vooruit te kijken hé; er staat nu in belgië een hele nette xantia hdi te koop met héél weinig (echte?) km’s. Nou zou ik voor dat ding kunnen vallen , helaas is het slechts een 90pk berline, maar de km-stand is seductive…..nouja, dan begin je aan zo’n ding, en heb je over een jaar of wat dus vanzelf een keer goeie parts nodig, als de parts nu al slecht zijn en mogelijk niet beter worden, moet je daarom zon prachtwagen dan laten staan? Moeten we dan zoals wenselijk en verantwoordt geacht, in een clio o.9 gaan rijden? Dan zijn de buren ook blij, en is de lol er subiet vanaf ! !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud