Gisterenavond met mijn Xantia nog net thuis geraakt.
Zag plots onderweg de lampjes “STOP” en” LHM-niveau” aangaan en die bleven dan branden.
Toch maar even gestopt en LHM-niveau nagekeken en was al enorm onder minimum.
Was wel niet ver van een winkel waar ik nog vlug een LHM-fles van 1l kocht en erbij goot.
Lampjes bleven wel branden maar dan toch nog thuis geraakt. Stuur werd wel enorm hard om te bewegen.
Hoorde HD-pomp ook wel continu tikken.
Vering en remmen zelf, werkten dan nog wel probleemloos.
Zag wel dat er vermoedelijk ergens een lek was nabij het rechter-voorwiel.
Daar zag ik echt grote LHM-druppels na druppel bij stilstaande draaiende wagen eruit komen.
Onder motor zelf kijken is niet eenvoudig aangezien er daar een grote zwarte plaat zit.
Denk dat ik nu de Xantia het best zal laten wegslepen naar garage om dit probleem hopelijk nog te kunnen herstellen.
Maar vele, merendeel, garages zijn nu echter dicht tussen Kerstmis en Nieuwjaar.
Had verleden jaar, maar dan aan de linkerkant, op mijn Xantia ook een dergelijk hevig hydraulisch lek en herstelling ervan heeft me toen wel veel geld gekost.
Iemand enig idee ...?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
heeft de xant retourleidingen op de veerpoot net als de BX?
Dan is dat je verdachte.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dus: auto op bokjes en wiel eraf. Dan onderzoeken waar het lekt. Een retourslangetje moet niet zo moeilijk zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als die rubber slang het is hé? maar die zal het wel zijn . Eerst wat lhm aanschaffen, en als je geluk hebt, kun je m nog een beetje inkorten als noodoplossing.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
benzineslang kan ook. Brezan is open…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij heeft Brezan allang een andere naam.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat wordt dus ca ? 3 ltr’s lhm? dan 10cm- 3 of 4 mm benz-slang en een klein gates verlengstukje , evt zoals een ruitenwisser / aquarium slangetje verlengstukje. Daar heb je eigelijk geen garage voor nodig, dat lukt wel op de stoep.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Het moet goed flexibel zijn, de bewegende veerpoot moet gevolgd kunnen worden.
Het hangt er dus vanaf waar die slang, als dat al de oorzaak is, gebroken is.
Als dat helemaal bovenaan is, waar hij in het gedeelte gestoken is dat in spatbord verdwijnt, kun je er nog wel even wat aan doen als tijdelijke oplossing.
Zo niet, dan meteen vervangen, anders kun je het nog wel even uitstellen.
Ik vraag me dus af of het wel daar vandaan komt.
Zelf heb ik het gehad bij mijn C5, en daar kwam maar heel weinig LDS uit. Ik merkte het aan wat vettigheid aan de binnenkant van het wiel.
Maar hier lees ik over druppende LHM, en een grote hoeveelheid. Dat zou normaliter niet via die retour/lek-leiding kunnen lopen…
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:
Zelf heb ik het gehad bij mijn C5, en daar kwam maar heel weinig LDS uit. Ik merkte het aan wat vettigheid aan de binnenkant van het wiel.
Maar hier lees ik over druppende LHM, en een grote hoeveelheid. Dat zou normaliter niet via die retour/lek-leiding kunnen lopen…Groet,
JW
Nou bij een BX, XM en Xantia wordt het een flinke plas en bende als die slang kapot gaat. Dus dat kan hier heel goed het geval zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hopelijk is dat dan hier ook het geval en komt dáár de lekkage vandaan.
Dát laat zich makkelijk oplossen met een nieuwe leiding, voor weinig €€
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Als we er voor het te verwachten euvel even vanuitgaan dat het de benoemde slang betreft, dan mag het een klein? lek betreffen, maar hoelang lekt het al? ook een klein? lek betekent uiteindelijk een fors lhm verlies, als de tijd voort schrijdt. En als de rijwind vrij spel heeft, dan kan het best een bende worden daar. Benieuwd wat de ts er ontdekt.
Natuurlijk is de repareerbaarheid beperkt, de slang moet inderdaad een behoorlijke vrije bocht kunnen maken, en een benzineslang heeft ws een mindere souplesse dan de originele, maar nood breekt wet.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Zal zoekwerk - herstelwerk worden voor dinsdag 2 januari 2024…
Wel m’n Xantia is weer rijdende. Herstelling ervan heeft wel enige tijd in beslag genomen.
Was wel een enorm lek aan de linkerzijde van de LHM-leidingen zelf, maar de LHM zag je dan aan de rechterzijde uitkomen.
Nu recent, weer een klein LHM-plasje aan de rechterzijde op de vloer gezien. Zeker nog op te volgen.
Want nu hoor ik ook de HD-pomp nog regelmatig continu tikken, vooral bij opstarten.
Zou dan ook nog wel eens de hoofdveerbol kunnen zijn die het geheel aan het opgeven is.
Die bol krijgt het fors voor z’n kiezen, en is zeker een verdachte.
Kort geleden nog, iemand die ‘m opnieuw had laten vullen. Dat heeft niet lang geduurd….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Een lek kan zich op verschillende plaatsen openbaren, vooral wanneer de xantia zo’n grote plaat onder de motor heeft hangen, bij mijn hdi zit die plaat, en die is ook absorberend, dus kan het ook een poosje duren voor je een plasje ziet op de grond, dan is de lekkage al wat langer gaande.
De laatste lekkage bij mij was de retour vd hd reg. die spuugde precies naar voren op een hete radiator, dus die verraadde zich door oliegeur en even later door de stoplamp.
Wat feedback met evt wat foto’s wordt immer zeer gewaardeerd.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud