Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Binnenin niet gevoeld, maar t gekke is, er is geen enkel spoor te zien waar t vandaan komt.
De LHM lekkage vanuit de stuurhuis zie je gewoon naar beneden lopen, maar dit zit verder naar achter.
Kachelaansluiting tegen schutbord is droog
Misschien ruitensproeiervloeistof.
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dacht ik ook aan, heb nog geproefd
Maar hoe komt dat daar?
Koelvloeistofpeil is wel gezakt
In de bodemplaat zit meestal wel een afwaterpunt.
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Auto staat links tegen een muur aan, kan er slecht bij. Maaar er hoort idd ook een afwatering van de aircocondensore ergens te zitten. Ik weet niet precies waar
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik ben bezig geweest hoogteregelaar te verwijderen om schoon te maken. Dat was nodig,
Daarnaast wil ik mijn anti-zink bol vervanegen. De meeste nippels zijn tamelijk verroest. Ik zal dus wat leidingen moeten vervangen. Wat is jullie advies, staal, rvs cunifer, en dan met RVS nippels?
Wat is het beste plan?
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
IK heb dus het achterste subframe wat laten zakken om silent blocs te vervangen. In het originele WPH staat dat de voorste silent blocs bij de berline in lijn met de rijrichting worden gemonteerd, en bij de break 30gr naar binnen.
Bij mijn break is dit idd het geval, maar bij het subframe uit Frankrijk, onder een berline vandaag is dit ook zo.
Ergens tijdens de productie is er echter een instructie gekomen van Citroen, dat deze dingen 18 gr naar buiten gedraaid moeten worden bij montage.
Wat klopt nu? Heeft er iemand informatie wat de juiste montagemethode is?
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Heeft er iemand gereedschasp 6322-T op de plank liggen. Speciaal ding om voorspanning lagers wieldraagarm achter af te stellen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waarom wil je aan die Adals prutsen?
Er zijn sinds de oorlog maar twee modellen Citroen met waardeloze ADALS: de BX en de C5.
Alle andere modellen geven hoegenaamd geen problemen.
Hoe ziet zo’n gereedschap er uit? Misschien is het wel na te maken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De “adal” constructie van de BX, CX, XM, Xantia en C5 zijn gelijk aan elkaar en kennen dus ook dezelfde problemen. Het gebruik van het genoemde gereedschap is echter volledig onnodig en wordt/ werd door dealer ook nooit aangeschaft of gebruikt. Reden: als je bij demontage van de adals de vulringen netjes op volgorde houdt dan klopt de zaak gewoon en ben je klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Reden waarom ik dit vervang: ik de draagarmen er toch al onderuit liggen.
@Waterman: ik hoopte al zoiets en t leek me met gezond verstand en wat gevoel ook te moeten kunnen.
Lager van de ene kant zagen er overigens nog prima uit.
2 vragen:
1:iemand een goeie tip om de lagerschalen eruit te krijgen? Zit al een tijdje met zo’n trekker te proberen, komt weinig gang in.
2: zijn de rubber afdichtingen nog leverbaar. Lijkt me soort standaard spul, maar kom ze nergens tegen
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Las een rupsje op de lagerschaal, pak een lange staaf of bandenlichter en zet die vanaf de andere kant tegen de lasrups aan en dan ram je de schaal er uit.
De afdichting is geen standaard ding en moet je bij een specialist regelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
“de BX, CX, XM, Xantia en C5 zijn gelijk aan elkaar “
Op papier lijkt dat zo. In de praktijk zijn BX en C5 ernstig inferieur. De C5 wat mij betreft met stip op 1. En ook nog lastig vanwege de belachelijke GIETIJZEREN draagarmen, strijdig met elk ontwerp criterium voor dergelijke onderdelen.
Daar komt voor de C5 ook nog bij, dat de torsiestaaf rechtuit loopt. Bij elke overhelling verkort die de afstand tussen de twee lagers, met voorspelbare schade als gevolg.
Daar staat dan weer tegenover, dat die torsiestaaf en ernstige X-benen van de BX voorkomt. Tegen de tijd dat je bij een C5 ziet dat er iets aan de hand is, is de verwoesting al totaal. Als je bij een C5 vettigheid ziet aan de binnenste lagers, is de verwoesting al geschied.
Gewoon, principieel verkeerd, ondergedimensioneerd, statisch overbepaald. Tijdens mijn studie: een 2 of een 3 voor dat ontwerp.
Noch bij mijn CX’en, noch bij mijn XM’s, noch bij mijn Xantia’s ooit dit soort problemen gehad. Ja, het ontwerp deugde niet, maar in elk geval behoorlijk gedimensioneerd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik had een lagertrekkersetje gekocht. Te goedkoop, maar om nou voor eenmalig gebruk beel geld uit te geven.
Bedacht opeensdat n trekker misschien zou werken
Dat ging eigenlijk vrij eenvoudig. Een tikje bij loskomen, daarna smooth.
Lager en schalen waren in redelijke staat, je ziet de rollen van de lagers wel in de schaal staan
Nu nog een geschikte pers vinden om de lagerschalen erin te zitten. Break heeft grotere lagers, daar zit geen gereedschap voor in de Citroen doos
Ik zou voor het erin persen naar een garage gaan. Met een hydraulische pers is het een klusje van niets.
Wim,
Disciplus Simplex