Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lekker gewerkt. Vanwaar de keuze voor een beYaris?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Eerst en vooral omdat het een Toyota is. En me, myself en I hebben geen behoefte aan een groot hok, maar een Aygo is net te klein.
Wim,
Disciplus Simplex
Kort voor kerst ging ik zitten en rekte me eens uit in de bestuurdersstoel die die actie met een luide knal beantwoordde. En daarna leek het of ik in een doorgezakte schommelstoel zat.
Dus de stoel maar eens losgehaald en er bleek een las gebroken. Ik heb natuurlijk geen foto genomen en het is niet uit te leggen, maar het gevolg van die gebroken las is dat het frame een soort mikado-constructie was.
2 januari ben ik met de stoel naar Brando gegaan en die zag dat er nog een beugel gebroken was. Een half uurtje mikadoën en knetteren later en kon de stoel weer in het waggie schroeven.
Wat een verschil! Niet alleen is het geen schommelstoelervaring meer, maar het zit ook niet langer als een doorgezakte stoel.
Wim,
Disciplus Simplex
En ineens wilde de Bentley niet starten. Natuurlijk op een moment dat ik snel de deur uit moest.
Zekering? Okay.
Humeurige ECU? Nee.
Hmm… De multimeter gepakt en ja, op de connector van de pomp staat spanning. Een corrigerende tik volstond om de onwillige weer te laten doen waar ‘ie goed in is: pompen.
Ik heb toch maar een nieuwe pomp besteld omdat hij al ruim 300k zijn werk doet.
Verder zat ik een tijdje geleden weer eens een topic te lezen over nukkige ECU’s en de gebruikelijke ‘oplossingen’ zoals nieuwe accu, vervangen motormanagement, etc. Er stond ook een reactie over een slechte massaverbinding. De ECU blijkt een eigen draadje (letterlijk) te hebben die op de accuklem zit geschroeft. Nooit geweten dat dat draadje daarvoor was. In het schoentje en/ of op het contactoppervlak treedt corrosie op. Omdat dit goedkope, makkelijke en leuke klusjes zijn die in het ergste geval zinloos zijn, ben ik met schuurpapier en contactspray in de weer geweest.
En ach, als je dan toch bezig bent, ook die andere massa-aansluitingen onder handen genomen. Met name die van de ABS was zwaar gecorrodeerd, zowel het schoentje als de tapdraad.
Het resultaat van gezuiverde contactoppervlakken en een nieuwe pomp is meer dan alleen tussen de oren merkbaar. De motor loopt stationair rustiger (okay, dat kan nog verbeelding zijn), bij optrekken vanuit stilstand hoef ik heel veel minder gas te geven om afslaan te voorkomen (geen verbeelding) en het verbruik is minder. Echt heel erg veel minder. Hoeveel het scheelt weet ik niet want het hok heeft geen tripcomputer. Gevoelsmatig, dus tussen de oren ‘gemeten’ lijkt het verbruik gehalveerd.
Wim,
Disciplus Simplex
En intussen is het juli. De Bentley wordt vrijwel dagelijks ingezet, maar niet zonder problemen. Na een paar honderd kilometer is de regelgrens bereikt en loopt de motor te rijk.
En als ik die niet reset dan loopt de achterste lambdasonde tegen zijn meetbereik aan.
Het is voor mij een ritueel geworden om gemiddeld één keer per week de Autophix te pakken, de foutcode(s) uit te lezen en te resetten. Niet zoals het hoort.
Hoewel een direct plausibele relatie lijkt te ontbreken, heb ik eerst maar eens het laatste massapunt aangepakt: die onder het termostaathuis. Dat huis zit aan de zijkant van het motorblok en daaronder de massakabel die naar de accu gaat. Dus als dat huis los gehaald wordt, bijvoorbeeld voor een nieuwe termostaat, dan lekt er koelvloeistof over die aansluiting en dat gaat corroderen.
Schoonmaken van 23 jaar oude contactvlakken kan nooit kwaad, maar de melding over een te rijk mengsel was daarmee nog niet weg. Dus een nieuwe lambdasonde onder de auto geschroeft, natuurlijk van NTK. En wat blijkt? Destijd heb ik die sonde vervangen door eentje van Delphi. Ik rij nu al zo’n 1.000 km storingsvrij. En als kers op de taart loopt de motor mooier en gaan de toerentalovergangen bij het schakelen vloeiender.
En hiermee is mijn vooroordeel bevestigd: koop elektrische onderdelen alleen van Denso en NTK/ NGK. En voor wie nog twijfelt: de originele VW lambdasensoren komen ook bij NTK vandaan.
Wim,
Disciplus Simplex
Intussen is het bijna een jaar verder. Ik heb langer met de Bentley doorgereden dan ik van plan was.
wimb schreef:Het wordt waarschijnlijk een Toyota Yaris.
Ik was al een tijdje aan het kijken naar Toyota’s en ik ben eind vorig jaar naar de dealer in Naarden getogen om een rode Yaris te bekijken. En rood was ‘ie! De verkoper omschreef de kleur als: “Met deze kleur vind je ‘m in elke parkeergarage.” In het licht van de showroom deed het pijn aan mijn ogen. Tegenover de Yaris stond een Auris. Ook rood, maar beschaafd (Barcelona red), eerste eigenaar en volledig dealeronderhouden. Kortom, sinds vandaag rij in een rode Toyota Auris.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Snap ik wel, ook een stuk ruimer dan een Yaris. Is het een hybrid?
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Waarde Wim, er is downsizen en er is downsizen.
Ik Panda nu.
Ik ben alleen gedownsized met trekgewicht: vann 800kg naar 385kg.
Lucas Unger schreef:Is het een hybrid?
Ja. Het samenspel van elektrische traktie en CVT is een aparte ervaring qua motorgeluid en toerental.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Rijdt erg prettig, zelf ook een halfjaar in een Auris Hybrid gestuurd. Het is overigens geen CVT zoals we die kennen van Van Doorne, maar een planetair stelsel van ICE, elektromotor en generator, als ik het goed heb.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb me er nog niet in verdiept. Ik weet al dat ik geen distributieriem of -ketting heb, geen startmotor en geen dynamo. En toch oogt het motorruim vol.
De startprocedure zit overigens ook nog niet in mijn systeem, maar dat is een kwestie van wennen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En ben je er al achter waar de B-versnelling voor is?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wij hebben een Auris uit 2015 en die heeft een distributieketting dus die zal j8j ook wel,hebben. Verder een heerlijke en betrouwbare, zuinige wagen. Alleen de beenruimte achterin is beperkt.
Totaal aantal Berichten: 1383
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
wimb, heel veel en vooral ook heel lang plezier gewenst met de Tauris. Benieuwd naar jouw belevenissen ermee.
Als ik zelf dagelijks zou gaan downsizen na mijn fijne C5 en luxe zou ik een Dacia serieus overwegen. Waarschijnlijk niet dezelfde betrouwbaarheid als een Aziaat maar ik vind de tegenwoordige Dacia’s acceptabele auto’s op Frans concept. Deukje of kras erin? Je ziet het amper in de belijning. Vies? Doekje erover en het plastiek is weer schoon. Zandpad? Gas erop en doorknallen maar. Kapot of versleten? Voor een relatief redelijk bedrag heb je weer een nieuwe of een jong gebruikte. Renault ? Dat dan weer wel.
Volgens mij was dat gebruiksgerichte grofweg ook het doel van de eerste serie Cactussen. Maar die lijn is helaas, IMO, niet doorgezet.
.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Bedankt voor de complimenten heren.
Nog even over dat downsizen. Ik ben van een Ibiza 6L met de beruchte BBY 1.400 motor naar een Auris met een 1.800 gegaan.
Dus ik volg gewoon het Amerikaanse adagium ‘nothing beats cubic Inches.’ En de beenruimte achter is meer dan bij de Seat, voor zover mij dat boeit.
2d schreef:En ben je er al achter waar de B-versnelling voor is?
Ja, dat staat op pagina 204 van het instructieboekje.
Wim,
Disciplus Simplex