Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het meeste valt relatief gezien wel mee, maar 240,- voor een lambdasonde vind ik wel wat aan de pittige kant. Toch maar wel besteld. Keer twee, welteverstaan… Het T-shirt met “aftermarket sensoren die het net niet of helemaal niet doen” heb ik namelijk al.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, dat was 500 aftikken en erachter komen dat er gewoon Bosch sondes geleverd zijn. Er staat niet eens een BMW beeldmerk meer op. Dan voel je je toch een beetje bekocht, als dezelfde sondes te koop zijn vanaf 58,-... Dure les, trappen we niet nog eens in.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Inmiddels wordt de auto onder handen genomen (bij een garage). Afgezien van het eerder genoemde spul is de lijst met te vervangen onderdelen nog “iets” langer geworden:
Draagarmen, wiellagers, remmen, handremkabels, ashoezen. En dat is dan alleen achter. Dan voor de vooras nog de endlinks, stabilisatorstangrubbers. En dan de gewone beurt nog, inclusief alle filters, differentieelolie, de lambdasondes, de kvs temperatuur sensor en zeer waarschijnlijk nog 1 of 2 koelwater leidingen. Die laatste 2 uit voorzorg ook maar mee laten bestellen.
En dan is het wachten op het volgende telefoontje.
Ik zet nu in ieder geval vol door om deze auto te blijven rijden. Het was dus of nog eens (stevig) investeren in onderhoud, of een andere auto kopen.
Gezien het bedrag dat al aan onderhoud in de BMW verdwenen is, is doorgaan eigenlijk een no-brainer. Inclusief aanschaf en onderhoud, met dit jaar erbij, zit het op het geld wat een jongere (maar veel minder leuke) auto ook zou kosten.
Ik hoop, verwacht ook wel, dat het dan de komende jaren vrij rustig zal blijven wat onderhoud betreft. Afgezien van ernstige motor- of versnellingsbak problemen, maar dat is niet te voorzien. Net zomin als bij een jongere auto. Er is nu niets dat wijst op dat soort ellende, trouwens.
In totaal, met deze ronde erbij en inclusief aanschaf, kostte de auto mij nu een kleine 7000,-. Ex aequo vaste lasten en brandstof. Daarvoor heb ik inmiddels 20.000 kilometer met de diva mogen rijden. Dat is een behoorlijk hoge kilometerprijs, maar als het goed is gaat dat vanaf nu dus omlaag.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wat heeft die auto nu gelopen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bijna 413.000. Het werk dat eraan is, is dan ook niet heel vreemd.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt. Maar het is ook en kilometerstand waarbij er een heleboel andere zaken kapot kunnen en zullen gaan. Ik vrees daarom toch een beetje dat er (nog) geen einde aan de kosten gaat komen met deze sessie op de brug..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
We gaan het meemaken. Ik noem het ding niet voor niets een diva.
Er komt een point of no return, en dan wordt het een rekensom, die je soms irreëel maakt omdat je van de wagen houdt.
En als de centjes geen probleem zijn dan maakt het weinig uit, maar meestal zit daar de crux helaas. Dan doe je zo’n ding weg, en zie je hem 2 straten verderop staan en heb je elke dag spijt…...
En een andere wagen is niet altijd béter dan de jouwe, hoewel anderen schijnbaar altijd geluk hebben.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, de diva is weer thuis. Morgen gaat ie nog weer even terug, er kraakt iets in het onderstel RA. Maar goed. Zoals het een diva betaamt heeft ‘ie er keurig voor gezorgd dat nu de accu overleden is. Die dus maar vervangen zojuist, het houdt niet op.
Maar, er zijn ook positieve berichten. Hij spoort superstrak, rijdt weer erg lekker en, jawel: de koude start is verbeterd. Kost wat, heb je nog weinig. Ofzo.
Gedaan zijn:
Olie ververst, inclusief filter;
Twee brakke koelwaterleidingen vervangen;
De koelvloeistof temepratuur sensor tbv de ecu vervangen;
De upstream-lambdasondes zijn vervangen;
Gare vacuümslangen vervangen;
Lucht- en intereurfilters vervangen;
Endlinks voor vervangen;
Stabistangrubbers voor vervangen;
Wiellagers achter vervangen;
Subframebussen en draagarmen achter vervangen;
Alle aandrijfashoezen vervangen;
Handremkabels vervangen;
Remschijven en remblokken achter vervangen;
En, last but not least, differentieel olie vervangen.
Je zou zeggen: hij mot het wel weer effe doen.
Overigens keurig netjes een “blanco” APK formuliertje gehaald en dat is erg netjes voor een BMW met 4 ton op de teller. Niet eens een AC voor olielekkage…
Wens je veel ” Freude am Fahren “
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Mooie klus Hilko, fijn dat je er ook positieve effecten van merkt.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dankjewel!
Grote rit verder, bijna 400 kilometer vandaag. Het kraken hoor je op de snelweg in het geheel niet en ook in de stad neemt het al af. Wel moet de auto hoogst dringend uitgelijnd worden. Hij is net niet gevaarlijk nerveus en heeft constant lichte correcties met het sturen nodig. Dat het hard waaide hielp ook niet mee trouwens. Maar het dweilen is helemaal verdwenen. Ook de koude start verloopt veel beter, al is het nog lang niet hoe een nieuwe zou starten.
Al met al op de goede weg maar er kunnen nog wat punten op de “i” gezet worden.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vrijdagochtend bij de uitlijn meneer geweest. En onverrichter zake weer weggegaan: niet mogelijk om goed te kunnen uitlijnen. Vanwege deze jongens:
(foto’s klikbaar)
Deze zorgen voor het verstellen van de mate waarin het wiel scheef (of liever gezegd, recht) onder de auto staat. Volgens de uitlijner zijn het de bussen, maar dat hoop ik niet. Want dan moeten er compleet nieuwe (andere) swingarmen onder en die zijn duuhuur. Ik heb nu deze dingen maar besteld:
in de hoop dat daarmee de boel wel weer te verstellen is. Ik heb inmiddels wel gelezen dat het meestal deze hardware is die slijt, met name de excentrische bout en de excentrische plaat die eronder zit. Vingers gekruisd dus.
Overigens is het wel mooi nieuw allemaal verder:
Op de laatste foto de oorzaak van het rammelen: het hitteschild zit grotendeels los, is doorgerot. Nieuwe kopen, kost een tientje of 3.
Het kraken lijkt toch echt uit de ophanging te komen, maar eerst de rammel maar eens wegnemen en dan horen wat er aan lawaai overblijft.
[edit] Het blijkt dat er wel degelijk aftermarket bushings voor de rear lower control arm (swing arm) zijn. Via Bimmerworld een PU set, via een Britse aanbieder een “gewone” set. Indien nodig die maar bestellen, want een stel swing armen van de sloop zal hetzelfde probleem geven, lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hij gaat lekker zo. Wat een geouwehoer steeds man…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de foto’s krijg ik de melding “bad gateway”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.