Olielekkage op uitlaat
Zomerzon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-2016

Gepost: 16 januari 2024 05:05 PM

Net terug van apk, goedgekeurd. Sinds enige tijd ruik ik een verbrande geur in de cabine. Volgens garage een olielekkage die op de uitlaat drupt. Advies: motor laten schoonmaken, 500 km rijden en terugkomen. Ze zouden dan kunnen zien wat het probleem is. Heeft iemand een idee waar de lekkage vandaan Ou kunnen komen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3700
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 januari 2024 06:50 PM
  [ # 1 ]

Welke motor ? De 1.6 TU5 motoren staan er om bekend dat de koppakking kan gaan zweten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Zomerzon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-2016

Gepost: 16 januari 2024 06:56 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie! Het is inderdaad een 1598cc moter. Zou dat lekkage op de uitlaat kunnen veroorzaken?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 januari 2024 08:45 PM
  [ # 3 ]

De TU5JP4 (1.6 16V) heeft m.i. al veel minder last van een zwetende/naar buiten lekkende koppaking dan de meeste andere TU-motoren omdat er een volledig metalen koppakking in zit. De andere (8-kleps) TU-motoren, vooral de oudere versies, wilden graag olie lekken via de koppakking op het hoekje van de kop boven de dynamo.

Het is niet onmogelijk dat daar je lekkage zit, maar er zijn veel meer opties die misschien nog wel waarschijnlijker zijn: de kleppendekselpakkingen zijn van rubber en worden op den duur hard, waardoor lekkage kan ontstaan. Ook zijn de rubber afdichtingen van het oliefilterhuis gevoelig voor hetzelfde probleem, met mogelijk lekkage op de uitlaat net achter de katalysator als gevolg. Ook de oliepeilsensor in diezelfde omgeving wil nog wel eens lekken. En dan wil er ook nog wel eens een carterpan of carterstop niet zuiver afdichten. En dan zijn er nog mogelijkheden waarbij er olie vanaf vooral de distributiezijde van het blok (deels) via de rand van de carterpan afvloeit richting uitlaat.

Kortom, inderdaad: schoonmaken en kijken waar-ie het eerst weer smerig wordt. Dan weet je het beste waar je aan toe bent.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Zomerzon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-2016

Gepost: 16 januari 2024 09:18 PM
  [ # 4 ]

Heel veel dank voor je uitgebreide reactie! Ik ga aan de hand van je opmerkingen kijken of ik zelf iets kan zien! Auto rijdt verder nog als een zonnetje na 14 jaar en 260.000 km!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 januari 2024 11:05 AM
  [ # 5 ]

En 500 km rijden en daarna kijken waar het lekt gaat denk ik niet werken. Door de luchtwervelingen onder de auto komt die op meer plaatsen terecht. Schoonmaken, op een brug zetten, laten draaien en goed kijken werkt denk ik beter.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 januari 2024 01:36 PM
  [ # 6 ]

Mocht je overigens om wat voor reden dan ook vinden dat je de carterstop verder vast wilt draaien: pas op dat je de schroefdraad niet uit je pan trekt! Dat gaat bij zo’n aluminium carterpan onder een 1.6 16V namelijk net effe te makkelijk. Als dat dicht is, is het goed & raadzaam om er lekker af te blijven. Been there…

Misschien onnodig om je daarvoor (nu al) een seintje te geven, maar je kunt ‘t beter een keer te vaak horen dan een keer te weinig oh oh

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Zomerzon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-2016

Gepost: 17 januari 2024 11:31 PM
  [ # 7 ]

Dank voor de adviezen! Ik ga ze gebruiken.

Profiel  
 
Zomerzon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-2016

Gepost: 23 januari 2024 01:56 PM
  [ # 8 ]

Hallo, net naar de dealer geweest in verband met de olielekkage op de uitlaat: Derek had helemaal gelijk. Ze hebben hem schoongemaakt en gekeken naar een mogelijke oorzaak:Lekkage bij het kleppendeksel én het oliefilter! Nogmaals dank voor het advies! Binnenkort reparatie.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 23 januari 2024 04:26 PM
  [ # 9 ]

Mooi werk! Dat zijn in ieder geval niet echt ingrijpende acties. Laat ook even weten wat het resultaat is!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook