Dag allemaal,
Hier een trouwe lezer, hoewel ik voornamelijk IDDS in de gaten houd.
Ik heb een vraag, die eigenlijk al in de titel staat. Ik heb vaak bollen aan DS’en en Xantia’s vervangen, CX’en ook wel eens. Nu is mijn C5 aan de beurt. Een 1e type, na de facelift. De C6-neus. Zonder hydractive. Gewoon saai, 2 l benzine.
Wie kan mij helpen aan de handleiding om dit te doen zonder Lexia? Je kunt de druk er af halen op de middenblokken, maar kan dat bijvoorbeeld eerst voor achter, en daarna voor voor? Ik ben gewend telkens de volledige druk er af te halen. Ik weet dus nét niet genoeg om voortvarend aan de slag te gaan met een C5. De bollen heb ik al in huis;)
Vriendelijke groet,
Jan Havik
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Ah te gek, dank!
Weet je ook of t eerst voor, en dan achter kan? Of andersom? Dat boeit me niet, maar ik heb geen brug maar twee van die oprijbruggetjes. Maw, als ik nav jouw plaatje het systeem ontlast vóór, zit er dan een slotje op de druk áchter? Dan regel ik de boel. Rij ik met mn nieuwe bolletjes van mn brug, en vervolgens doe ik de andere kant?
Of moet ik, als ik de neus omhoog heb, ook áchter de druk er af hebben, om vóór de bollen te wisselen.
Ik ben gewend dat je gewoon t hele systeem van de druk haalt, niet dat er twee ontlastingsschroeven zijn. Vandaarrrrr
Ben al heel blij met je plaatjes!
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Je moet het hele systeem drukloos maken.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Bovenstaande is niet helemaal correct.
De TS geeft aan dat hij een PH1 facelift heeft (vaak ook PH2 genoemd) in dit geval met HA3, geen HA3+ (met sportstand). De variant van de TS ZONDER sportstand kan drukloos worden gemaakt op 2 manieren:
1: aan de hand van de lexia drukloos maken.
2: aan de hand van de ontlastschroef op het verdeelblok (zonder lexia).
De variant met HA3+ heeft ook stugheidsregelaars en kan drukloos worden gemaakt op de volgende manier:
1: aan de hand van de lexia drukloos maken.
2: aan de hand van de ontlastschroef, deze bevinden zich onder de auto in met midden tussen de voor en achter as op de stugheidsregelaar.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dag allemaal,
Even een terugkoppeling, wel zo fijn.
2CVMaarten heeft (niet als enige) gelijk, zonder Lexia kun je de boel ontlasten via een driehoekig blokje op de achteras.
Daar begint dan ook precies het probleem: de ontlastschroef zit gruwelijk vast. Ergens niet zo vreemd, omdat het blokje van alu is, en de schroef van staal. Je moet met een goede ringsleutel dus behoorlijk wat kracht zetten op de ontlastschroef. Helaas zit dit middenblokje niet met een partij hufterproof bouten vast op de achteras, maar hangt het geheel in een plastic huisje, met een handige klikklak-opening. Handig voor die ene keer dat je m monteert, niet handig tijdens de rest van het leven van de C5, nu dus, na 18 jaar.
Knettervast, en een wiebelige constructie met leidingen richting veercilinders eraan vast. Ik heb t met zoveel mogelijk beleid geprobeerd, ik heb de ruimte tussen het blokje en de as opgevuld zodat t minimaal wiebelt, maar het mocht niet baten. Door al het gewriemel begaf toch één leiding het. Shit.
En zo ga je van kwaad naar erger. Ik heb een nieuwe leiding weten te regelen, andere bollen er op gezet (door stukke leiding wel de druk er af, dat dan weer wel:)). Maar nu brak de oude leiding af in het blokje. Die wordt op z’n pakkinkje gedrukt door een conisch geleidertje van staal, en dat zit natuurlijk ook loeivast in dat middenblokje. Nul beweging. Griptang erop, ringsleutel er voor en dan wippen, zo maak je moment in de naar buitenrichting. Heet stoken, koudespray, écht rammen kan helaas niet. Opnieuw griptang, heetstoken, etc. Niks. Wat een drama.
Uiteindelijk opgegeven. Met bezemstelen in de veercilinders hoog genoeg gekregen om nog van mn babybrug te rijden. En op de oprijwagen naar m’n garage. Bij de vaste garage 30 min verderop afgeleverd. Het ging me nota bene alleen maar om de tijdsbesparing, én om het gegeven dat t ook analoog móét kunnen.
Nu, ja, dat kan dus. De analoge optie bestaat, door de ontlastnippel. Maar blijf dan van de nippel af, en draai de bollen los in de laagste stand. Vang wel het beetje olie, drukrestje, op, want een tikkie druk zul je nog wel hebben. Nieuwe bollen erop en klaar. Aan de voorkant kant dit in principe ook, maar is de LDS lastiger op te vangen. Dat gaat dan overal zitten, en blijf je stiekem in zo’n onverwachte-plekjes-lek-auto rijden. Ik was er wel klaar mee.
Ik hoor binnenkort wanneer ie weer klaar is. Goed voorbeeld van een tijdbesparing die uiteindelijk back-fire geeft. Geef mij maar m’n DS:).
Totaal aantal Berichten: 25586
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
onderschat die restdruk niet! Kijk in mijn sm topic….
En ja dit is standaard voor hydraulique onder de auto. Ook bij de DS waar remmen en vering achter ook altijd vastgerot zit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>