bandenspanning controle systeem .
Leo de Groot
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 22-10-2022

Gepost: 12 januari 2024 02:41 PM

is het bandenspanning controle systeem standaard op een 2011 C4 grand picasso . of afhankelijk van uitvoering ?

Profiel  
 
Leo de Groot
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 22-10-2022

Gepost: 15 januari 2024 06:52 PM
  [ # 1 ]

niemand ??

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 januari 2024 07:18 AM
  [ # 2 ]

Altijd afhankelijk van uitvoering en banden. En er zijn 2 typen:
- Met sensoren, dat zie je aan de ventielen in de banden.
- Systemen die de informatie van de ABS sensoren gebruiken en de rolomtrek verschillen monitoren. Minder precies, maar wel makkelijk te maken.

Ik denk dat JW onlangs over een lijst met uitvoeringen sprak.
Zoek een op “brochure C4 Picasso 2011” op het wek of bij Citroen en kijkdag eens in ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 16 januari 2024 12:00 PM
  [ # 3 ]

Het is vanaf 2011 (exacte datum mij even niet bekend) verplicht om een bandenspanning controle systeem te hebben. Functioneert het niet is het zelfs een APK afkeurpunt voor auto’s van 2011 of nieuwer. Mijn C4 uit 2005 heeft ook zo’n systeem, maar die best wel prijzige ventielen met sensoren bleven maar stuk gaan, dus systeem uit laten zetten.

Dus grote kans van wel.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 januari 2024 12:32 PM
  [ # 4 ]
FastFred schreef:

Het is vanaf 2011 (exacte datum mij even niet bekend) verplicht om een bandenspanning controle systeem te hebben.

Voor nieuwe auto’s is het vanaf november 2014 verplicht.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 januari 2024 12:48 PM
  [ # 5 ]

Die datum is iets gedifferentieerder: 2012 voor nieuw ontwikkelde, en 2014 voor alle nieuw verkochte auto’s, zo is HIER te lezen.

Ik had in de C5 V6 uit 2007 een Direct TPMS, met sensoren. Gelukkig zijn ze nooit gesneuveld.
Werken deed dat prima, heb ik twee keer ervaren toen een band wat zachter werd.

M’n huidige voiture heeft een indirect systeem, dat werkt op de sensoren.
Zo’n systeem werkt redelijk als de banden nog voldoende profiel hebben. Dan wordt de afrolomvang iets kleiner als de band zachter wordt.
Maar bij weinig profiel is dat minimaal, immers de afrolomvang wordt dan voornamelijk bepaald door de lengte van de (staal)gordel die onder het oppervlak zit. En die lengte verandert niet/nauwelijks als een band wat zachter wordt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 16 januari 2024 04:50 PM
  [ # 6 ]

Bij mij brokkelde de stam van het ventiel (waar je het dopje op draait) vrij snel af. Als je dan de pomp erop zet had je geen luchtdichte afsluiting meer en kreeg je er geen lucht meer in, het liep er alleen maar uit. Ventiel + sensor is 1 geheel en vervangen was zo 100 euro per stuk en na 2 jaar was je weer aan de beurt. Ik heb in 4 jaar tijd 5 of 6 ventielen kunnen wisselen.

TPMS uit en ik heb nu al jaren reguliere ventielen zonder sensor.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 januari 2024 05:59 PM
  [ # 7 ]

Beetje off-topic: had je er plastic ventieldopjes op, of “metalen”?
Die laatsten zijn vaak verantwoordelijk voor dit soort problemen, een gevolg van galvanische corrosie….

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 januari 2024 11:09 AM
  [ # 8 ]

Dat daar niet bij stilgestaan wordt. Hoe moeilijk kan het zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 17 januari 2024 12:17 PM
  [ # 9 ]
JW schreef:

Beetje off-topic: had je er plastic ventieldopjes op, of “metalen”?
Die laatsten zijn vaak verantwoordelijk voor dit soort problemen, een gevolg van galvanische corrosie….

Groet,
JW

Ja dat was plastic, want daar worden die ventielen letterlijk mee geleverd.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Leo de Groot
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 22-10-2022

Gepost: 17 januari 2024 04:36 PM
  [ # 10 ]

had de vraag gesteld omdat ik laatst een langzaam leeg lopende band had . zag op een gegeven moment dat de band wel erg zacht was
ben direct naar de pomp gereden en hem opgepompt . stond net onder 1 bar . heb geen melding er over gehad . wat ik vreemd vond want mijn C4 GP is van november 2011 had verwacht dat dit systeem er op zou zitten . zeker omdat mijn vorige auto een Renault Scenic uit 2002 dus 9 jaar ouder dit systeem wel bezat .
meen dat ik hier en daar ook gelezen had dat het er standaard opzat . heb in het menu van de boord computer gekeken maar kwam het niet tegen .
zitten sowieso normale ventielen op dat had ik wel bekeken . toch lastig maar het is niet anders .
dus voortaan wat beter de banden spanning in de gaten houden .
iedereen bedankt voor zijn input

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook