Versnellingbaksteun versleten?
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 13 januari 2024 04:51 PM

Ik heb een peugeot 306 cabrio waarvan ik het idee heb dat er een versnellingsbaksteun is versleten. Omdat deze wagen stek lijkt op een xsara hier maar deze vraag. Bij harder door een bocht gaan heb ik het idee dat ik mijn aandrijfassen hoor en bij ingetrapte koppeling wordt het minder. De garage gaf aan dat het kwam omdat de uitlaat wat aanliep omdat de motor wat gekanteld was en had de bevestigngsbeugel van de uitlaat toen wat aangepast. Het geluid is nagenoeg weg. Ik vind het geen echte oplossing. Het vervangen van een steun zou zeer duur zijn en ze zouden nu niet verkrijgbaar zijn. Klopt het dat bij dergelijke klachten dit de oorzaak zou zijn en welek stuen heb ik nodig?

Profiel  
 
klever33
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 14 januari 2024 08:11 PM
  [ # 1 ]

Als een versnellingsbaksteun ECHT versleten is merk je dat aan wat hakerig schakelen en bij het overschakelen in de volgende versnelling en gas geven dat beide aandrijfassen niet gelijktijdig aangrijpen.
Het kan zo maar zijn dat je een of beide voorwiellagers iets hoort.
Ik weet zo niet of een of twee steunen aan de versnellingsbak zitten. Daarvoor de auto op de hefbrug en controleren.
Eigenlijk ook de motorsteun controleren, want deze heeft ook invloed op schakelen en aandrijfassen.

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 17 januari 2024 09:45 PM
  [ # 2 ]

De versnellingsbak schakelt inderdaad niet zo soepel als ik van onze oude 306 herinner. Heb jij een merk waar je goede ervaringen mee hebt.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 januari 2024 09:12 AM
  [ # 3 ]

De combinatie van motor en bak hangt/staat meestal in/op 2 steunen, 1 aan de distributiekant van het blok en 1 aan de bakzijde.
Ter hoogte van het koppelingshuis zit een derde verbinding die het kantelen van het blok beperkt.
Feitelijk dien je alle 3 te controleren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 18 januari 2024 09:19 AM
  [ # 4 ]

Niet-Citroëns zijn meer dan welkom in dit hoekje van ons forum Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 474
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 18 januari 2024 10:56 AM
  [ # 5 ]

Sorry, ik wist dat er een andere plek was maar niet waar.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook