Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Gelezen: Henry de Ségur Lauve & Citroën: An American Designer in Paris
Je kunt de laatste tijd je Eend niet keren of er komt weer een door AI gegenereerd ontwerp van een auto uit vervlogen tijden voorbij: prototypes die nooit bestaan hebben in de meest wilde uitvoeringen, Citroëns in versies die het daglicht nooit in werkelijkheid hebben gezien, alles komt langs. Daar kunnen we van alles van vinden, maar dat gebeurt natuurlijk al een eeuwigheid. Vroeger werden die ontwerpen dan weer wél gemaakt door iemand die met een vel papier en een berg tekengerei kon beginnen om met een schitterend ontwerp te eindigen. En zo iemand was Henry de Ségur Lauve.
Henry de Ségur Lauve was een Amerikaanse industrieel ontwerper die een interessante carrière had gemaakt bij General Motors. Via-via kwam hij bij Citroën terecht, waar hij bestaande auto’s en auto’s in verschillende staat van ontwikkeling voor het Bureau d’Études herontwierp voor de Amerikaanse markt. Wonderlijk genoeg kreeg de Amerikaanse markt desondanks zo eenvoudig mogelijk DoT-bestendig gemaakte Europese Citroëns, of althans, de DS en de Méhari. Van de Amerikaanse ontwerpen van De Ségur Lauve bleef een stapel tekeningen over, waarbij het uitermate aangenaam wegdromen is: wat nou als Citroën nou eens één keer niet voor een Bertoni of Opron ontwerp was gegaan, maar vol aan de slag was gegaan met een ontwerp van De Ségur Lauve?
Dat wegdromen is nu eindelijk mogelijk. De ontwerpen van De Ségur Lauve zijn in een wederom fraaie uitgave van Citrovisie en CitroExpert tentoongesteld. Een uitgave zoals we die niet gewend zijn van Citrovisie. Informatief, van hoge kwaliteit, fraai en overzichtelijk vormgegeven: dat is allemaal weer prima voor elkaar. Het verschil zit ‘m erin dat we deze keer veel meer kijkvoer voorgeschoteld krijgen dan leegsenot. Dat (drietalige) leesgenot is voor elkaar, maar het grootste deel van de 264 pagina’s is ingevuld met fraaie, ruime weergaves van de Citroën-ontwerpen die De Ségur Lauve heeft achtergelaten. En dat is duidelijk iets anders dan de roemruchte, eindeloos gedetailleerde typebeschrijvingen die we van Citrovisie zo goed kennen.
Maar vergis je niet, ook als zo goed als geen enkele auto in dit boek je bekend voor zal komen van ‘op straat’, zoveel bekends is er ook te ontdekken. Let maar eens op waar De Ségur Lauve allemaal ideeën vandaan heeft gehaald. OK, één (erg duidelijk) voorbeeldje dan? Voor het lekker maken? De cabine van een eventuele Amerikaanse Citroën truck volgens De Ségur Lauve lijkt wel erg veel op die van de Ford C-series (1957 – 1990). En zo vreemd is dat niet eens: Mack gebruikte dezelfde cabine ook, voor hun N-series trucks. Het zou gewoon een goeie oplossing zijn geweest, zeker met een meteen als Citroën herkenbaar front. De integratie van Citroën-styling in een bestaande Amerikaanse vrachtwagencabine slaagt veel beter dan je zou denken. Zoek ‘m maar eens op in het boek!
Het leukste is nog wel het dromen over wat had kunnen zijn. Op een manier die eenvoudiger en duidelijker niet de werkelijkheid is dan sommige AI-ontwerpen, maar die daardoor zoveel meer aan de verbeelding van de lezer (nou ja, kijker) overlaat dan die AI-ontwerpen. Het grootste risico van het hebben van dit boek is waarschijnlijk dat je tijdens vergaderingen ineens weer, net als vroeger in de klas, allerhande fantasie-Citroëns in de kantlijn van je notities zit te tekenen. Maar om dat risico af te dekken kun je er natuurlijk altijd een extra doosje ‘BIC-sticks’ bij scoren.
Afijn. Er is lekker veel te kijken, te ontdekken en te dromen in Henry de Ségur Lauve & Citroën: An American Designer in Paris. Of het een boek is dat verplicht in je Citroën-boekenkast hoort? Tja, als je puur in de techniek en de kleinste details van bestaande Citroën-modellen geïnteresseerd bent misschien wel niet. Maar als je ook maar zijdelings in de styling van Citroën geïnteresseerd bent, raden we dit boek van harte aan. En welke Citrofiel is er nou niet geïnteresseerd in de styling van Citroën? Ik bedoel maar: waarom héb je er anders een?
Henry de Ségur Lauve & Citroën: An American Designer in Paris van Wouter Jansen en Thijs van der Zanden is een gezamenlijke uitgave van Citrovisie en CitroExpert, is een drietalige uitgave (Nederlands, Engels, Frans), telt 264 pagina’s, kost €49,95 en is beschikbaar in de webshop van Citrovisie.
Tekst: Penny Lane, beeld: Citrovisie
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je schrijft: ” Een uitgave zoals we die niet gewend zijn van Citrovisie. “
Ik hoop dat je bedoelt: ” Een uitgave zoals we niet anders gewend zijn van Citrovisie. “
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dank voor deze mooie boekbespreking!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
robb schreef:Je schrijft: ” Een uitgave zoals we die niet gewend zijn van Citrovisie. “
Ik hoop dat je bedoelt: ” Een uitgave zoals we niet anders gewend zijn van Citrovisie. “
Dat bedoel ik niet. Want een boek zoals dit is in feite een overzichtstentoonstelling van het werk van De Ségur Lauve voor Citroën, met heel veel te kijken. Eindeloos de diepte in met betrekking tot welke wijziging een specifiek Citroën-model bij welk chassisnummer en/of ORGA-nummer onderging en uitgebreide verhandelingen over facelifts en varianten die nooit kwamen of alleen in gebieden waar het publiek in grofweg de Benelux zelden komt, die zijn er in dit boek allemaal niet. En dát is wat we gewend zijn van Citrovisie. Maar dat dit boek inhoudelijk dus anders is doet er nou juist geen enkele afbreuk aan: het werk van De Ségur Lauve spreekt in dit boek bijna voor zichzelf en het is op zich een prestatie om dat in boekvorm neer te zetten.
En dan dus ook nog in een boek dat aan de hoge kwaliteitsstandaard van Citrovisie voldoet, maar dan zonder een boek te zijn zoals er al verscheidene bij Citrovisie verschenen zijn. En dat is goed. Hoe meer invalshoeken er op het merk Citroën losgelaten worden om een boek van te laten verschijnen, hoe meer Citrofielen er iets tussen vinden dat aansluit bij hun interesse in of beleving van het merk. Sterker nog, hoe groter de kans is dat meer algemeen in auto’s geïnteresseerden een meer specifieke interesse in Citroën op kunnen pikken. En dan ook nog zonder het reeds bestaande diep-citrofiele publiek te verliezen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!